150 هزارتومان؛ سهم هر شهروند از هزینه نگهداری شهر

متوسط عوارض نوسازی در اصفهان 50 هزار تومان است

مینا عباسپور| روز گذشته در چهل و یکمین نشست خبری سه‌شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید مدیر منطقه 12 شهرداری اصفهان با تشریح وضعیت این منطقه از بودجه 20 میلیارد تومانی رفت‌وروب، حمل زباله و نگهداری از فضای سبز سخن گفت که برای جمعیت 140 هزارنفری 10 محله واقع در این منطقه به طور میانگین 150 هزار تومان برای هر شهروند در این زمینه هزینه می‌شود و این در حالی است که اگر هر خانوار را 4 نفر در نظر بگیریم این عدد به 600 هزار تومان می‌رسد. حال اینکه هزینه‌های نگهداری معمولا با عوارض محلی تأمین‌شده که به طور متوسط 50 هزار تومان بابت آن از مردم دریافت می‌شود؛ بنابراین هر خانوار 4 نفری بابت هزینه‌های نگهداری شهر 550 هزار تومان کمتر می‌پردازد و شهرداری این تفاوت را جبران می‌کند.

علی باقری اظهار داشت: منطقه ۱۲ با وسعت ۸۲۰۰ هکتار، بزرگترین منطقه شهر اصفهان است که تنها حدود ۱۸ درصد آن سهم محدوده قانونی بوده که از این میزان، قریب به ۳۰ درصد دارای کاربری صنعتی و ۱۰ درصد بافت فرسوده مصوب است. او با بیان اینکه سرانه کل فضای سبز منطقه 4/21 مترمربع و سرانه تفرجگاهی در سطح منطقه 4/4 مترمربع به ازای هر نفر است، افزود: در حال حاضر سهم فضای سبز تفرجگاهی از کل فضای سبز ۲۱ درصد است. باقری جمعیت ساکن در منطقه را بیش از ۱۴۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این منطقه دارای ۱۰ محله از جمله ناصرخسرو، نگین، ملک‌شهر، مهدی‌آباد، امیرعرب، کوثر، قدس و امین‌آباد است. ۶۰ درصد ترددها برای ورود به شهر اصفهان از منطقه ۱۲ انجام می‌شود و بیشترین تراکم تردد مسافران را در بزرگراه معلم و آزادگان شاهد هستیم. او با اشاره به پروژه‌های عمرانی منطقه، اظهار کرد: یکی از پروژه‌های عمرانی در دست ساخت، مجموعه فرهنگی ورزشی شهرک مهدیه است که با زیربنای ۸۸۰ مترمربع در دو طبقه و اعتبار بیش از ۲۶ میلیارد ریال برای تملک و اجرا در مراحل پایانی است. از دیگر پروژه‌های شاخص منطقه و شهر اصفهان پروژه پارک‌سوار عاشق‌آباد بوده که در دو فاز با هدف ارتقای استفاده از حمل‌ونقل عمومی و کاهش بار ترافیکی در حال اجرا است. پروژه مرکز توانمندسازی زنان سرپرست خانوار خیابان امین نیز برای نخستین بار در سطح شهر اصفهان در زمینی به وسعت ۳۲۵ مترمربع و زیربنای ‌هزار و ۱۲۲ مترمربع با هدف تأثیر در کاهش جرائم اجتماعی اجرا می‌شود و برای ایجاد آن بیش از ۲۲ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به خرید فاضلاب شاهین‌شهر برای تأمین آب مورد نیاز جهت آبیاری فضای سبز این منطقه افزود: با ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر لوله‌گذاری پساب این فاضلاب به میدان استقلال منتقل و در مناطق دو و ۱۲ مورداستفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که با ۱۰ هزار متر طول لوله‌گذاری در منطقه بسترهای لازم برای استفاده از پساب تصفیه‌شده فراهم شده است. او وسعت فضای سبز این منطقه را 300 هکتار شامل 53 پارک کوچک و بزرگ اعلام کرد که 49 درصد آبیاری آن به صورت قطره‌ای بوده و امید است در سال‌های آینده تمام آن به صورت قطره‌ای انجام شود.

نظافت 10 درصد از معابر شهر در منطقه 12

باقری با بیان اینکه روزانه بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از معابر منطقه ۱۲ نظافت می‌شود، افزود: ۱۰ درصد معابر شهر اصفهان در منطقه ۱۲ است. او با اشاره به تحقق ۲۰ درصدی درآمد و ۷۷ درصد وصول بودجه در سال گذشته تصریح کرد: ماهانه باید ۱۴ میلیارد تومان در منطقه وصول شود تا در پایان سال به بودجه ۱۶۷ میلیارد تومانی منطقه دست یابیم. مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان ادامه داد: از بودجه ۱۶۷ میلیارد تومانی این منطقه در سال جاری بیش از ۷۰ درصد بودجه به بخش عمرانی اختصاص‌یافته که ۴۷ درصد بودجه عمرانی برای تملک و آزادسازی اختصاص‌یافته است. او با بیان اینکه با استفاده از ۴۷ درصد بودجه عمرانی برای تملک و آزادسازی، ۱۴ پروژه با اعتباری افزون بر ۵۴ میلیارد تومان آزادسازی و تملک می‌شود، خاطرنشان کرد: در بودجه عمرانی سال جاری ۱۲۵ ردیف پروژه تعریف‌شده که بودجه ۱۱۷ میلیارد تومانی بخش عمرانی را به خود اختصاص می‌دهد.

رشد 74 درصدی پروانه ساخت در سال 98

باقری با اشاره به شرایط ساخت‌وساز در این منطقه گفت: در شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به شش ماه نخست سال گذشته تعداد پروانه‌های صادرشده در این منطقه ۷۴ درصد رشد داشته است. باقری تعداد پروانه‌های صادرشده در شش ماه نخست امسال را ۱۷۶ پروانه اعلام کرد و گفت این میزان در شش ماه نخست سال گذشته ۱۰۰ پروانه بوده است؛ همچنین از نظر متراژ پروانه‌های صادرشده سال جاری ۱۰۶ هزار مترمربع و در شش ماه نخست سال گذشته ۶۰ هزار و ۹۲۱ مترمربع پروانه صادرشده است. مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به سه پروژه بزرگ مشارکتی در این منطقه اظهار کرد: یکی از این پروژه‌ها، پروژه مشارکتی تجاری اداری شهید علیخانی است که در زمینی به وسعت دو هزار و ۱۸۰ مترمربع و زیربنای ۱۸ هزار و ۲۳۰ مترمربع در حال احداث است. او افزود: پروژه مشارکتی مسکونی تفکیکی کازرونی دیگر پروژه مشارکتی منطقه به شمار می‌رود که در زمینی به وسعت ۴۳۰ مترمربع و زیربنای دو هزار و ۳۷۴ مترمربع در حال ساخت است و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند. باقری پروژه تجاری ورزشی شهرک نگین را به‌عنوان سومین پروژه مشارکتی منطقه ۱۲ عنوان کرد و گفت: این پروژه که در زمینی به مساحت ۱۵۳۷ مترمربع و زیربنای سه هزار و ۶۳ مترمربع در چهار طبقه در حال احداث است و تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد. او با اشاره به پروژه‌های عمرانی این منطقه گفت: پارک‌سوار عاشق‌آباد در دو فاز در حال اجرا است تا پس از بهره‌برداری ۱۲ خط اتوبوس در این محل ورود و خروج داشته باشند؛ البته برای اجرای دو فاز این پارک‌سوار حدود ۲۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با بیان اینکه مجموعه فرهنگی شهرک کوثر آماده بهره‌برداری است، گفت: این مجموعه در شهرک کوثر و در زمینی به مساحت ۳۳۷ مترمربع و زیربنای ۶۵۰ مترمربع با اعتباری معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ساخته شده است. او با اشاره به پروژه ادامه اتصال خیابان مفتح به آزادگان اظهار کرد: این پروژه با طول ۶۰۰ متر و عرض ۳۰ متر در حال آزادسازی است که تاکنون بیش از ۹۰ درصد آزادسازی‌های آن انجام شده و برای انجام این آزادسازی‌ها ۲۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است. تنها چهار پلاک در مسیر اتصال خیابان مفتح به آزادگان باقیمانده که امیدواریم تا یک ماه آینده تکمیل شود. او با بیان اینکه در این منطقه ۹ پروژه آماده بهره‌برداری است، گفت: تا یک ماه آینده ۳۴ میلیارد تومان پروژه در منطقه ۱۲ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان ادامه داد: در ضلع شرقی اتوبان آزادگان چهار هزار متر لوله‌گذاری با اعتباری معادل ۷۰ میلیون تومان انجام خواهد شد. او با بیان اینکه لوله‌گذاری ضلع شرقی خیابان مطهری با اعتباری معادل ۱۸۵ میلیارد تومان در حال انجام است، افزود: برای خط انتقال از میدان استقلال تا خیابان استقلال دو هزار متر لوله‌گذاری با ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در حال انجام است؛ همچنین شبکه خط انتقال خیابان امام خمینی و فیلتراسیون پساب میدان استقلال از دیگر اقدامات در حال اجرا است. باقری ادامه داد: یکی دیگر از سیاست‌های شهرداری کاشت گونه‌های کم نیاز آبی است از این رو با صرف اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون تومان کاشت این گونه‌ها در یکی از پارک‌های محله محمودآباد در حال انجام است.

187 هزار نفر از برنامه‌های فرهنگی استفاده کردند

او با اشاره به برنامه‌های فرهنگی متنوع اجراشده در منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته ۱۸۷۱ برنامه و اجرا در سطح منطقه برگزار شده که ۱۸۷ هزار نفر از این برنامه‌ها استفاده کرده‌اند. مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت دو سمن در سطح این منطقه ۱۲ خاطرنشان کرد: یکی از این سمن‌ها چتر نیلی برای حمایت از نوجوانان است که در حال حاضر ۲۵۰ نفر نوجوان و جوان در این مجموعه عضو هستند؛ دومین سمن کشتی نجات است که مباحث اجتماعی می‌پردازد. او با بیان اینکه در محله ناصرخسرو در سال جاری یک دفتر تسهیل گری راه‌اندازی شده است، افزود: در واقع در شهر اصفهان چهار دفتر تسهیل گری راه‌اندازی شده که یکی از آنها در این منطقه واقع شده است. باقری با اشاره به محله محمودآباد گفت: این محله از سال ۸۴ به شهر اصفهان الحاق شده و حدود هشت هزار نفر جمعیت دارد و در حال حاضر پیاده‌روهای این محله در حال اجرا است. پروژه دفع آب‌های سطحی یکی از پروژه‌هایی است که در محله محمودآباد اجرا می‌شود. مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با بیان اینکه محله محمودآباد از نظر سرانه‌های فرهنگی و وزرشی در شرایط خوبی به سر می‌برد، افزود: در این محله دو ورزشگاه، فرهنگسرا، کتابخانه مرکز بهداشت و بهزیستی قرار گرفته است. او ادامه داد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶، ۷۰ درصد معابر محله محمودآباد آسفالت شده و برای فاضلاب شهری منازل آن اقدامات خوبی در حال انجام است.

راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی سنگ در شهرک محمودآباد

باقری با اشاره به پروژه پردیس خانواده محور تصریح کرد: این پروژه را که در زمینی به وسعت ۴۶ هزار مترمربع طراحی‌شده و تاکنون ۶۵ درصد تملک و آزادسازی زمین‌های آن انجام شده است به‌عنوان پروژه محرک توسعه به شهرداری اصفهان معرفی کرده‌ایم، اما موردقبول واقع نشد از این رو مقرر شد جلسه‌ای را با هیئت داوری پروژه‌های محرک توسعه اصفهان برگزار و پروژه جایگزین معرفی کنیم. هم چنین پروژه پردیس خانواده محور شامل مجموعه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی، زمین‌های ورزشی روباز، استخر، رستوران و کافی‌شاپ طراحی‌شده تا بتواند زمینه اوقات فراغت خانواده‌ها را فراهم کند. مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به امکانات گردشگری منطقه ۱۲ گفت: شهربازی و پارک‌ها همچنین امکاناتی که در آینده ساخته می‌شود می‌تواند موقعیت گردشگری خوبی در این منطقه ایجاد کند. درصدد راه‌اندازی پیست دوچرخه‌سواری و موتورسواری در سطح این منطقه نیز هستیم؛ همچنین در آینده نمایشگاه بین‌المللی سنگ را در مجاورت شهرک صنعتی محمودآباد ایجاد خواهیم کرد. باقری با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری معتقد است توسعه شهرک محمودآباد نباید انجام شود، تصریح کرد: این شهرک باید به محل دیگری منتقل و محل فعلی به فضاهای خدماتی که آلایندگی نداشته باشد تبدیل شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار