اصفهان ۸۳۰۰ نابینا و کم‌بینا دارد

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: معلولیت‌های جسمی، حرکتی در طول ۲۰ سال بیش از دو برابر شده که علت آن معلولیت حوادث است و بحث معلولیت با منشأ ژنتیک با افزایش آگاهی‌ها و غربالگری‌ها کاهش یافته است.

سید اصغر فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به مناسبت روز جهانی عصای سفید و نابینایان در خصوص وضعیت نابینایان در استان اصفهان، اظهار کرد: دلیل این نامگذاری این است که عصای سفید معرف کم بینایی یا نابینایی است و توجه به افراد دارای این عصا در ترددهای شهری باید مورد نظر افراد جامعه باشد.

وی با بیان اینکه باید حقوق نابینایان توسط مردم رعایت شود، افزود: بیش از هشت هزار و ۳۰۰ نفر کم‌بینا و نابینا در تمام گروه‌های سنی تا بالای ۶۰ سال تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان هستند که خدمات لازم را بر اساس نیازمندی خود دریافت می‌کنند و از این تعداد ۴۹ درصد زنان و ۵۱ درصد مردان هستند.

وجود ۴ مرکز مادر و کودک نابینا در استان اصفهان

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در کشور تنها ۱۴ آموزشگاه مادر و کودک نابینا وجود دارد، تصریح کرد: ۴ مرکز از این مراکز در استان اصفهان و در شهرستان‌های کاشان، اصفهان، نجف‌آباد و فلاورجان فعال هستند که کودکان نابینا یا کم بینای زیر سن دبستان حدود سه سال هفته‌ای سه روز در این مراکز آموزش‌های لازم برای ورود به مدرسه را کسب می‌کنند.

وی در خصوص یارانه این افراد، اظهار کرد: این کودکان برای تامین هزینه‌های این مراکز از یارانه مصوب هیئت وزیران استفاده می‌کنند که تقریبا بیش از دو سوم هزینه این افراد توسط بهزیستی تامین می‌شود و بخش کمتری از هزینه را خانواده متقبل می‌شود.

فیاض با اشاره به اینکه کودکان نابینا از دوره ابتدایی تا پایان متوسطه در اختیار آموزش و پرورش استثنایی هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از بین یک هزار دانشجوی تحت پوشش در استان حدود ۴۰۰ نفر از نابینایان و کم بینایان هستند که در رشته‌ها و مقاطع مختلف تا سطح دکترا مشغول تحصیل هستند که بهزیستی تا قبل از دوره دکترا صد درصد هزینه‌های معلولان و نابینایان را تامین می‌کند.

وی با اشاره به تامین همه وسایل کمک توانبخشی به نابینایان گفت: مشکلات نابینایان همچون دیگر معلولان اشتغال است که برای این امر تسهیلات خوداشتغالی به آنها اختصاص یافته و بهزیستی برای معلولان شدید و خیلی شدید مستمری مقرر کرده که تعداد جدیدی هم تا پایان سال به این افراد اضافه می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: بندی در قانون جامع حمایت از معلولان وجود دارد که مستمری باید به مبلغ حقوق اداره کار باشد اما متاسفانه اعتبارات جوابگوی تامین آن نیست و این بند هنوز اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه برخی نابینایان از کارگاه‌های آموزشی اشتغال غیردولتی با اختصاص یارانه استفاده می‌کنند، اظهار کرد: تامین اشتغال، مسکن و ازدواج برای معلولان به ترتیب از مهمترین چالش‌های این افراد است که باید برای این موضوعات چاره‌اندیشی کرد.

فیاض در خصوص کاهش آمار معلولان با زمینه ژنتیکی و افزایش آمار به دلیل حوادث، خاطرنشان کرد: حدود ۲۵ سال پیش تعداد پرونده‌های توانبخشی استان ۳۰ هزار نفر بود که امروز این تعداد به ۱۲۰ هزارنفر رسیده و تعداد نابینایان در آن زمان پنج هزار نفر بود که در حال حاضر تعداد نابینایان با گذشت بیش از دو دهه در استان به هشت هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه غربالگری‌ها و آموزش‌ها تولد کودک نابینا را به حداقل رسانده است افزود: در مورد معلولیت‌های جسمی، حرکتی آمارها حدود سه برابر شده که علت این افزایش در معلولیت‌ها حوادث است و بحث معلولیت با دلیل ژنتیک با افزایش آگاهی‌ها و غربالگری‌ها کاهش یافته است، اما افزایش حوادث جاده‌ای امروز خود بزرگترین عامل معلولیت‌هاست.

معلولان شهروندان ارشد شهر هستند

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان، تصریح کرد: مناسب‌سازی نه تنها برای معلولان و نابینایان بلکه باید برای همه افراد جامعه انجام شود چرا که حوادث، ازکارافتادگی یا سالمندی باعث نیازمندی همه افراد به معابر استاندارد خواهد بود و برای نابینایان بحث مناسب‌سازی حمل‌ونقل اعم از اتوبوس، مترو یا خطوط بی‌آرتی از مهمترین چالش‌های پیش روی آنهاست.

وی با بیان اینکه موانع شهری هم باید ساماندهی شود، افزود: در یکماه قبل یکی از نابینایان استان هنگام استفاده از اتوبوس متاسفانه جان خود را از دست داد و این امر اهمیت رسیدگی به موضوع متناسب‌سازی را مشخص می‌کند.

فیاض با تاکید بر اینکه معلولان شهروندان ارشد شهر هستند ، اظهار کرد: همان طور که شهروندان سالم حق استفاده از خدمات شهری دارند معلولان و نابینایان هم این حق را دارند و باید زمینه احقاق حق آنها ایجاد شود و مهمترین آن استاندارد کردن ایستگاه‌ها و برطرف کردن معایب خطوط حمل ونقل است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار