۴۴ درصد بیکاری در لیسانسهها به بالا
۴۴ درصد بیکاران کشور فارغالتحصیلان لیسانس به بالا هستند، علت آن این است که به بازار کار آنها توجه نکردهایم و باید در ساختار تربیت نیروی انسانی دانشگاهی بازنگری کنیم.
به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت ضمن بیان این مطلب گفت: نکته مهم دیگر این است که دانشگاههای ما از جامعه بریده هستند. ۳۳ سال پیش من طرحی را نوشتم که دانشجو به جای اینکه فقط کنار تخت مریض آموزش ببیند، باید با مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر سلامت آشنا شود اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است. سعید نمکی اظهار داشت: در بازدیدی که از دانشکده دندانپزشکی کردستان داشتم، مشاهده کردم که خدمات دندانپزشکی به روستاهای کردستان نرسیده است و هیچ زن بالاتر از ۳۰ سالی در یکی از روستاهایی که بازدید کردیم، نبود که دندان مصنوعی نداشته باشد و این نشان میدهد که دانشکده دندانپزشکی اصلا پایش به روستا نرسیده بود. فقدان رابطه مناسب بین دانشگاه و جامعه از جمله مشکلات ماست که باید درباره آن حرف بزنیم. وزیر بهداشت افزود: ما در دانشگاههای علوم پزشکی فقط درگیر آموزش و پژوهش نیستیم ادغام مبارک خدمات بهداشتی و درمانی در دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی توانست ظرفیتهای تختهای بیمارستانی آموزشی را در تربیت طبیب و کادر پیراپزشک قرار دهد و توانستیم با این کار یکی از برترینها در ارائه خدمات بهداشتی درمانی در منطقه باشیم. نمکی گفت: ولی امروز رئیس
دانشگاه علوم پزشکی به شدت گرفتار این تنش ذهنی است که کوچکترین عدم رسیدگی یا دیر رسیدن به بیمار با وجود همه خدمات صادقانه از طرف دادستان، نماینده مجلس و جریاناتی که هیچ ربطی به این موضوع ندارند مورد فشار و تعدی قرار بگیرند. او افزود: مشکلات مالی هم وجود دارد امروز ۴۰ میلیون بیمهشده تأمین اجتماعی داریم که ۱۸ ماه است پول خدماتی را که در بیمارستانهای دولتی گرفتهاند، ندادهاند ولی ما نمیتوانیم اگر کارگری آمد لحظهای در پذیرش او تعلل کنیم. وزیر بهداشت گفت: فشار روی همکاران ما در بیمارستانها و دانشگاهها هست، شرایط جنگ اقتصادی هم هست. شاید خیلیها ندانند که ما چطور دارو تهیه میکنیم، یا چطور تلاش میکنیم تا لحظهای اتاق عملی تعطیل نشود و با چه زحمتی این اوضاع سخت را میگردانیم که شرمنده مردم این سرزمین نباشیم. او ادامه داد: دانشگاه محلی است که باید دیدگاهمان را نسبت به آن عوض کنیم، دانشگاه را باید جور دیگر ببینیم، در عرصههای مختلف باید بازنگری کنیم، نباید دانشگاه را محلی تصویر کنیم که به این دلیل که دانشجوی شهریه پرداز بگیریم که تفاوت علمی فاحش با دانشجویان رتبههای برتر دارد و به دلیل درآمدزایی نگاهمان به
پذیرش دانشجوی با سطح پایینتر باشد که ظاهرا درآمد بیشتر برای دانشگاه فراهم میکند. نمکی افزود: در دانشگاههای ما هزینههای زیادی شده است، دورههای تحصیلات تکمیلی را در مواردی ۱۰۰ برابر کردهایم اما اثرات این ۱۰۰ برابر کردن را در اقتصاد کشور و در تولید ناخالص ملیپ و در افزایش GDP نمیتوانیم درست اندازه بگیریم. دلیل آن این است که نمیدانیم چه کسی را با چه سطحی از مهارت، کجا و با چه هزینهای و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت تربیت کنیم. او گفت: ما آموزش بهیاری را بستیم اما دکترای مختلف پرستاری تربیت میکنیم، من مخالف دکترای پرستاری نیستم. موج درست نکنید. من قطعا موافق این هستم که قطعا باید دکترای پرستاری داشته باشیم اما کدام دکتر پرستار در کنار تخت بیمارستان ارائه خدمت میدهد و چرا ما باید تعداد زیادی تخت آماده داشته باشیم و نیروی پرستار و بهیار کنار او نداشته باشیم. نمکی افزود: دانشگاه ما دانشجوی تحصیلات تکمیلی با نسبت بالا میگیرد و دانشجویی که دورهای را سپری کرده به عنوان یک جوان نخبه انتظار شغل دارد و ما برای او ایجاد شغل نکردهایم چون زمانی که دانشجو میگرفتیم به جایگاه ارائه خدمت او فکر نکردم و این
یکی از گرفتاریهای ماست. وزیر بهداشت خطاب به رئیس جمهور گفت: از شما انتظاری داریم و این است که شأن و منزلت استاد و دانشجو را رعایت کنیم و حداقل پرداخت را به دانشجویان داشته باشیم، یک دانشجوی ما مطلقا نمیتواند با این حقوقی که به او پرداخت میکنیم در یک شهر بزرگ زندگی کند و امکان ندارد بتواند معیشتش را اداره کند مگر اینکه به راههای برود که شأن او نیست.