خسارت سن گندم در اصفهان به صفر رسید

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: برای نخستین بار خسارت آفت سن گندم در محصولات گندم و جو این استان در سال جاری به‌طور تقریبی به صفر رسیده است.

سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران و جهان است. خسارت این حشره به‌صورت کمی (کاهش میزان محصول گندم و جو ) و کیفی (کاهش کیفیت گندم برای آرد و نان ) پدیدار می‌شود.

حسنعلی رحیمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با اقدام‌ها و پیشگیری‌های انجام شده در سال جاری درصد سنزدگی در غلات استان اصفهان به طور تقریبی به صفر رسید درحالیکه سال گذشته حدود نیم درصد بود.

وی با بیان اینکه مبارزه با سن گندم از اسفند سال گذشته تا تیر امسال در حدود ۴۶ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اصفهان انجام شد، خاطرنشان کرد: این آفت در حدود ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی گندم و جو استان، پایش شد که ۴۶ هزار هکتار آن نیاز به اقدام و مبارزه با آفت داشت.

رحیمی با بیان اینکه میزان خسارت ناشی از سن گندم به ۲ صورت کمی و کیفی بررسی می‌شود، تصریح کرد: شاخص اندازه‌گیری ما برای این آفت، کیفی است به طوریکه محصولاتی که به سیلوها منتقل می‌شود از نظر کیفیت بررسی خواهد شد و امسال تا کنون هیچ گزارشی درباره خسارت سن گندم نداشتیم.

به گفته وی، اگر محصول غلات دچار آفت سن گندم شده باشد، خاصیت آرد شدن و وزن هزار دانه آن کاهش می یابد و برای نانوایی مناسب نیست.

رحیمی این دستاورد را حاصل مشارکت کشاورزان، تلاش شبکه مراقبت جهاد کشاورزی اصفهان با حدود ۱۴۰ نیرو در استان، اقدام‌های به موقع برای پایش و مبارزه و کنترل کانون های سن گندم که رها شده بود، عنوان کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اصفهان به مقابله و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای نیز اشاره و اضافه کرد: این آفت در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز، برخوار، خمینی شهر، اصفهان و شهرضا در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در حال کنترل است.

رحیمی با بیان اینکه این آفت می‌تواند به همه میوه‌ها خسارت وارد کند، گفت: اگر آفت مگس مدیترانه‌ای کنترل نشود خسارت آن صد درصد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی اصفهان از ۲ ماه گذشته اقدام به ردیابی و کنترل این آفت و ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان و باغداران کرد، اظهار داشت: این آفت در اصفهان در این فصل بیشتر برای میوه‌هایی مانند انار، خرمالو، زالزالک، سیب و به تهدید بشمار می‌آید.

رحیمی از کشاورزان خواست تا مراقبت‌های لازم را درباره این آفت داشته باشند و اگر شاهد ریختن میوه‌های خود و وجود لار در آنها بودند، اقدام‌های لازم را برای جمع آوری میوه‌های آفت زده جهت جلوگیری از گسترش آفت مذکور انجام دهند.

امسال در استان اصفهان بیش از ۹۱ هزار هکتار از اراضی زراعی زیر کشت گندم با پیش بینی تولید ۳۰۹ هزار تُن و حدود ۴۴ هزار هکتار زیر کشت جو با پیش بینی تولید بیش از ۱۸۷ هزار تن محصول رفت.

استان اصفهان دارای ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.
بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش در استان مشغول کار هستند که ۱۲ درصد از شاغلان کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد.
اصفهان در تولید گل شب بو، پیاز، سیب زمینی مینی تیوبر، گوشت بوقلمون، شیر خام، گوشت مرغ، ماهیان زینتی و گرمابی و جوجه بومی، گاوداری صنعتی و مبارزه با سِن گندم رتبه نخست کشور را دارد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار