جنجال بر سر لباس

اکران‌های خصوصی پدیده جدیدی در سینمای ایران هستند که چندسالی است تب آن فراگیر شده است. اکران‌هایی که بیشتر بالباس‌ها و پوشش‌های بازیگران و حواشی آن بر سر زبان‌ها می‌افتد و هیچ عایدی دیگری برای سینما و فیلم‌ها ندارد. به‌تازگی اکران خصوصی فیلم مسخره‌باز به دلیل پوشش متین ستوده بازیگر دعوت‌شده به این مراسم میزبان حواشی تازه‌ای بوده است. حواشی که حتی پای سید عباس صالحی وزیر ارشاد را نیز به نحوه پوشش بازیگران بازکرده است. با انتقاد برخی از رسانه‌ها به پوشش بازیگران حاضر در این اکران خصوصی سؤال جدیدی در محافل فرهنگی مطرح‌شده که اساسا پوشش و لباس مناسب حضور در این مراسم‌ها باید چگونه باشد؟

جنجال بر سر لباس

راضیه چنگیز نائین- اصفهان امروز: اکران‌های خصوصی پدیده جدیدی در سینمای ایران هستند که چندسالی است تب آن فراگیر شده است. اکران‌هایی که بیشتر بالباس‌ها و پوشش‌های بازیگران و حواشی آن بر سر زبان‌ها می‌افتد و هیچ عایدی دیگری برای سینما و فیلم‌ها ندارد. به‌تازگی اکران خصوصی فیلم مسخره‌باز به دلیل پوشش متین ستوده بازیگر دعوت‌شده به این مراسم میزبان حواشی تازه‌ای بوده است. حواشی که حتی پای سید عباس صالحی وزیر ارشاد را نیز به نحوه پوشش بازیگران بازکرده است. با انتقاد برخی از رسانه‌ها به پوشش بازیگران حاضر در این اکران خصوصی سؤال جدیدی در محافل فرهنگی مطرح‌شده که اساسا پوشش و لباس مناسب حضور در این مراسم‌ها باید چگونه باشد؟ برخی از رسانه‌ها با شیطنت ادعا کردند که وزارت ارشاد و سازمان سینمایی درصدد طراحی یونیفورم متحدالشکل برای حضور سینماگران در اکران‌ها و محافل سینمایی است اما وزیر ارشاد این شایعه را تکذیب و اعلام کرد که چنین اتفاقی غیرممکن است و اعلام کرد که به‌زودی شیوه‌نامه‌ای برای نظارت بر پوشش اهالی هنر در مراسم‌ها با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما، وزارت ورزش و جوانان، قوه قضاییه و سایر نهادهای ذی‌ربط تنظیم خواهد شد.

* متین ستوده در اکران خصوصی مسخره باز و پوششی که جنجال آفرین شد


اما چرا پوشش بازیگران زن و مرد در اکثر مواقع با انتقادهایی روبه‌رو می‌شود و در مراسم‌های مختلف شاهد لباس‌های نامتناسب با مراسم‌های سینمایی هستیم و پوشش بازیگران و اهالی هنر همواره موردانتقاد عموم مردم و حتی کارشناسان مد است؟ بازیگران ایرانی در انتخاب لباس خود به چه نکاتی توجه نمی‌کنند؟


استایلیست

استایلیست یا کارشناس لباس یا طراحان سبک پوشش یا طراحان استایل همان چیزی است که بازیگران ایرانی هیچ‌گاه از آن استفاده نمی‌کنند و نقطه مقابل آن بازیگران خارجی و هالیوودی از آن بهره‌مند هستند. استایلیست یا کارشناس مد و لباس شخصی است که با توجه به مناسبت‌ها، مراسم‌ها و شرایط جامعه لباس‌های بازیگران را تنظیم و انتخاب می‌کند. بسیاری از بازیگران مشهور جهان یک یا چند استالیست را همراه خود دارند که کارشناس مد بوده و از رنگ لباس گرفته تا سبک و سیاق پوشش را برای بازیگران مرد و زن تعیین می‌کنند. بسیاری از استایلیست های مشهور جهان با چندین بازیگر همکاری می‌کنند و حتی همکاری با برندهای مطرح مد و لباس را نیز همین افراد برعهده دارند؛ اما بازیگران ایرانی که پوشش آن‌ها همواره موردانتقاد مردم و کارشناسان مد و لباس بوده است هیچ‌گاه از افراد کارشناس برای انتخاب لباس‌های خود در مراسم‌های مختلف بهره نگرفته‌اند و نتیجه آن انتخاب‌های غلط از رنگ لباس گرفته تا مدل و طرح لباس است که نه تناسبی با فصل و مناسبت‌ها دارد و نه بافرهنگ جامعه متناسب است. انتخاب یک کارشناس مد یا مشاوره از تحصیل‌کردگان حوزه مد و لباس می‌تواند به بازیگران و اهالی فرهنگ و هنر برای انتخاب پوشش‌های مناسب‌تر و آراسته‌تر کمک بسیاری کند.




فراموشی برندهای لباس ایرانی

برندهای لباس ایرانی بسیاری در حوزه مد و لباس مردانه و زنانه در کشور مشغول به فعالیت بوده اما همچنان بازیگران ایرانی علاقه‌مند به پوشیدن لباس‌های خارجی و برندهای مطرح و گران هستند. موضوعی که باعث شده تناسبی میان پوشش و لباس بازیگران با شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه وجود نداشته باشد. هرچند به‌تازگی برخی از بازیگران در اکران‌های خصوصی و جشن‌های سینمایی از برندهای ایرانی استفاده کرده‌اند و با واکنش‌های مثبت بسیاری نیز روبه‌رو شده‌اند اما همچنان جای خالی برندها و طرح‌های ایرانی در لباس بازیگران احساس می‌شود. برندهایی که می‌توانند با همکاری بازیگران مطرح الگویی برای سایر اقشار جامعه برای حمایت از کالای ایرانی نیز باشند.


عدم توجه به فرهنگ

یکی از نکاتی که بازیگران ایرانی در انتخاب لباس‌های خود چه در جشن ها و اکران‌های داخلی و چه در جشنواره‌های خارجی نادیده می‌گیرند توجه به فرهنگ ایرانی است. پوشش بسیاری از بازیگران نمادی از فرهنگ جامعه ایرانی را در خود ندارد.

با مروری بر حضور چهره‌های مطرح ایرانی در جشنواره‌های خارجی جز چند مورد محدود نمی‌توان لباس قابل دفاع و معرف فرهنگ و پوشش ایرانی پیدا کرد، انتخاب‌ها همگی بدون کارشناسی و باسلیقه شخصی بوده و انتقادهای داخلی و خارجی را برانگیخته است. توجه به فرهنگ ایرانی در انتخاب لباس‌های بازیگران موضوعی دیگری است که هیچ‌گاه به آن توجه ویژه‌ای نشده است.


رواج تجمل‌گرایی

با نگاهی به اکران‌های خصوصی می‌توان به‌سادگی فرش قرمزی از برندهای مطرح خارجی را تماشا کرد. از برندهای مطرح کیف و کفش گرفته تا برندهای مطرح لباس که ریشه در رواج تجمل‌گرایی در سینمای ایران دارد. در فرش قرمز فیلم‌های ایرانی آخرین‌مدل از کیف‌های هرمس که میلیون‌ها تومان قیمت دارد تا جدیدترین تولید ساعت‌های لوکس پتک فیلیپ را در دستان بازیگران ایرانی یا در پوشش آن‌ها قابل‌مشاهده است.

تجمل‌گرایی در حالی میان بازیگران ایرانی رواج دارد که آن‌ها الگوی نوجوانان و جوانان هستند و همین موضوع زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی بسیاری است. همچنین با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی فعلی جامعه و تحریم کشورمان استفاده از برندهای لوکس خارجی شکاف میان مردم و بازیگران و سلبریتی ها را بیشتر کرده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار