بازنگری حریم مجموعه میراث جهانی باغ فین کاشان ابلاغ شد

معاون مدیرکل و رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از ابلاغ بازنگری در تعیین حریم باغ موزه جهانی فین از سوی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد.

مهران سرمدیان روز دوشنبه با اشاره به اهمیت موضوع یادآور شد: باغ جهانی فین در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ به شماره ۲۳۴ در ردیف آثار ملی قرار گرفت و در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از ۹ باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

وی افزود: بر اساس بند ۱۲ ماده سه قانون اساسنامه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مصوب مجلس شورای اسلامی، یکی از وظیفه‌ها تعیین حریم بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی ثبت شده و ضوابط خاص معماری و طراحی درون حریم است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان بیان کرد: موضوع تعیین حریم آثار تاریخی از موارد بسیار مهم و حساس در ارتباط با تمامی بناهای تاریخی است اما در مورد آثار ثبت شده در فهرست جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی اضافه کرد: بناهای تاریخی مانند شناسنامه، نشانگر هویت تاریخی هر ملتی هستند که نه تنها برای بازدید و گردشگری کاربرد دارند، بلکه مکان مناسبی برای حفاظت و حراست علمی از اثرهای بی‌بدیل هنری و اسناد، مدارک و اشیای علمی و فرهنگی است که از نیاکان ما به یادگار ماندند.

مدیر پایگاه جهانی باغ موزه فین کاشان نیز ادامه داد: حریم باغ فین در سال ۱۳۵۶ مصوب و بسیاری از جنبه‌های حفاظت از حریم در آن رعایت نشده بود، در حالی که در تعیین خطوط حریم باید نگاهی فراتر از تعیین خطوط بر مبنای ارزش‌های تاریخی داشته و به مواردی مانند خطرهای بالقوه و بالفعل در مقیاس خرد، متوسط و کلان نیز توجه داشت.

سمیه فرهادی اظهار داشت: در همین راستا برای پرونده ثبت جهانی این اثر ارزشمند، دوباره تعیین حریم با در نظر گرفتن همه ارزش‌ها و خطرات انجام شد اما با تاسف به دلیل روند رو به افزایش ساخت و سازها، تغییر در توپوگرافی زمین‌های اطراف، از بین رفتن باغ‌های منطقه فین که باعث آسیب به این اثر ارزشمند می‌شدند و برای اطمینان از حفاظت و صیانت بهتر از مجموعه حریم نیاز به بازنگری دوباره داشت

وی با اشاره به بررسی‌های کارشناسی از نظر حفاظتی، بصری و کاربردی برای تعیین حریم جدید تاکید کرد: پس از ابلاغ تعیین حریم مجموعه میراث جهانی باغ فین کاشان، هرگونه تخریب و دخل و تصرف در محوطه حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی جرم بوده و مرتکبین مشمول مجازات‌های قانونی خواهند شد.

باغ فین با مساحت ۲۳ هزار و ۷۰۰ مترمربع در جنوب کاشان و در مجاورت چشمه سلیمانیه قرار دارد و یکی از زیباترین نمونه های باغ ایرانی به شمار می‌رود اما قتل امیرکبیر (میرزا محمدتقی خان فراهانی)، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار سبب شهرت بیشتر این بنای تاریخی شده است.

این اثر تاریخی شامل اتاق شاه‌نشین، شترگلوهای صفوی، شترگلوی قاجاری، بنای خلوت کریم‌خانی، موزه و ۲ باب گرمابه کوچک و سلطنتی در تعطیلات نوروزی ۱۳۹۸ جزو سه انتخاب نخست گردشگران در کشور برای بازدید بود و در مجموع افزون‌بر ۲۲۷ هزار نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی از آن دیدن کردند.

منبع ایرنا
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار