بیشترین اثربخشی واکسن کرونا چه زمانی است؟

رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران درباره زمان بیشترین اثربخشی واکسن کرونا توضیحاتی داد.

بیشترین اثربخشی واکسن کرونا چه زمانی است؟

شهرام کلانتری رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران گفت: بیشترین میزان اثربخشی واکسن کرونا ، ۲ هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن ایجاد می‌شود.
او در مورد اینکه کدام واکسن را برای تزریق انتخاب کنیم، افزود: واکسن‌هایی که این روز‌ها در کشور تزریق می‌شوند شامل واکسن اسپوتنیک‌وی ساخت روسیه، واکسن آسترازنکا ساخت انگلستان، واکسن سینوفارم ساخت چین و واکسن برکت ساخت ایران در پیشگیری از بیماری خطرناک و احتمال مرگ و میر کرونا، اثربخشی بین ۶۰ تا ۹۵ درصد دارند.
کلانتری گفت: واکسن‌های تزریق‌شده در کشور بدون خطر بوده و تاکنون عوارض شدیدی از آن گزارش و مشاهده نشده و عمده‌ترین عوارض آن شامل درد محل تزریق، تب خفیف، درد عضلانی و سردرد بوده که معمولا بعد از دو روز برطرف خواهد شد.
او با بیان اینکه ترس از عوارض و شایعات پیرامون واکسن نباید موجب شود که از تزریق واکسن صرف نظر شود، افزود: کشور در صورتی از شر این ویروس رهایی می‌یابد که بالای ۷۵ درصد افراد جامعه واکسن را تزریق کرده باشند در غیر این صورت با ایجاد سویه‌های جدید و مقاوم، خطر بیماری حتی برای افرادی که واکسن را تزریق کرده‌اند وجود داشته و این بیماری دست از سر ما بر نمی‌دارد.
کلانتری گفت:بنابراین همه ما موظفیم در صورت در دسترس بودن واکسن، در اولین فرصت نسبت به تزریق آن اقدام کنیم.

او در پاسخ به این سئوال که آیا پس از تزریق واکسن، فرد ناقل بیماری خواهد بود، افزود: پاسخ به این سوال منفی است یعنی شما پس از تزریق واکسن، ویروس کرونا را منتقل نمی‌کنید، اما به دلایل زیر، حتی پس از تزریق واکسن نیز بایستی نکات پیشگیری رعایت شود،
۱- با توجه به این‌که هنوز تزریق واکسن در کشور به حدی نرسیده که ایمنی کلی در جامعه ایجاد شود امکان تغییر سویه ویروس وجود دارد.
۲- اعتقاد بر این است که ایمنی واکسن فقط از بیماری خطرناک پیشگیری می‌کند بنابراین بهتر است کماکان در صورت حضور در جمع، از ماسک استفاده کنیم.

رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مازندران گفت: افراد بیمار مشکوک به کرونا، افراد دارای تب و کسانی که آلرژی شدید دارویی دارند نباید واکسن تزریق کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار