سککوک، راهی برای رونق تولید است

اساس اقتصاد هر کشور را صنایع، اصناف و کسب‌وکارهای متوسط، کوچک و خرد تشکیل می‌دهند. تقریباً در همه کشورهای دنیا بیشترین میزان گردش مالی، میزان اشتغال از این بخش به دست می‌آید. در سالیان اخیر همواره یکی از مشکلات در کسب‌وکارها معضل تأمین مالی بوده است، شبکه بانکی به دلیل مشکلات متعدد از جمله معوقات بانکی و تنگنای مالی، توان تأمین مالی تمام کسب‌وکارها در کشور را ندارد. ازاین‌رو ایجاد سامانه و پلتفرم‌های نوین برای تأمین مالی می‌تواند منجر به افزایش تولید، راه‌اندازی کسب‌وکارها و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در کشور شود.

محمد منزه: سککوک (سامانه کشوری کسب‌وکار به کسب‌وکار) یکی از سامانه‌هایی است که با شناسایی زنجیره تأمین و ایجاد ارتباط بین واحدهای تولیدی و خدماتی و بانک‌های عامل و ایجاد اعتبار برای مصرف‌کنندگان به‌منظور خرید محصولات واحدهای تولیدی و خدماتی از طریق ابزارهای الکترونیکی می‌تواند نقش مؤثری در شکوفایی اقتصادی کشور داشته باشد.

اداره امور شعب بانک ملی استان اصفهان در همایشی با حضور مدیرعامل سککوک به معرفی این سامانه برای جمعی از مشتریان اعتباری خود پرداخت.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان اصفهان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با اصفهان امروز گفت: وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ایران سبب شده تا اکثر واحدهای تولیدی برای تأمین مواد اولیه و فروش محصولات خود دچار مشکل شوند. بانک ملی به‌منظور رفع موانع و کاهش هزینه‌های تولید سامانه‌ای را با نام (سککوک) راه‌اندازی کرده است تا روند تولید را برای فعالین تسهیل کند. سککوک، اولین سامانه مبادلات اعتباری در ایران است که به‌منظور ارتقا و تسهیل تعاملات تجاری داخلی و بین‌المللی طراحی شده است.

محمد نور آزادی اعتقاد دارد، سککوک، احیاگر اقتصاد بدون پول است که به خوبی امکان تبادل نرخ و شرایط را برای فعالان اقتصادی فراهم می‌کند.

او افزود: این سامانه بین فروشنده و خریدار ارتباط برقرار کرده و روند فروش محصولات را آسان می‌کند. یکی از اهداف راه‌اندازی سامانه، جلوگیری از سفته‌بازی برخی از فعالین اقتصادی است. در گذشته برخی افراد پس از دریافت منابع بانکی؛ آن منابع را به طرز صحیحی مورد استفاده قرار نمی‌دادند و همین عامل سبب بروز مشکلاتی در بخش تولید شده بود که با این سامانه از بروز چنین اقداماتی جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان اصفهان با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات تولیدکنندگان گذاشته‌ایم، تصریح کرد: تاکنون جلساتی به‌منظور رفع موانع تولید با استاندار و فعالین اقتصادی برگزار شده است. هم‌چنین به‌منظور رفع مشکلات مالی تولیدکنندگان، جلساتی به‌صورت هفتگی با فعالین اقتصادی به‌منظور پیشگیری و رفع مشکلات آنان برگزار می‌شود.

معاون اداره کل بازاریابی بانک ملی ایران در مراسم معرفی از پلت فرم سککوک در استان اصفهان بیان کرد: این سامانه کشوری کسب‌وکار است، قبل از راه‌اندازی این پلت فرم در روش‌های سنتی بانکداری، هر یک از فعالین اقتصادی با مراجعه به بانک برای واحد خود تأمین مالی می‌کردند؛ اما با افتتاح سامانه دیگر نیازی به مراجعه بانک نیست و فعالیت‌ها الکترونیکی انجام می‌شود.

رسول ضابطی احمد ادامه داد: فعالین اقتصادی در این سامانه با یکدیگر ارتباط می‌گیرند و بانک تضمین‌کننده ارتباط بنگاه‌های تجاری است. کاهش هزینه تأمین مالی واحد تولیدی از جمله مزیت‌های این سامانه به شمار می‌رود؛ زمانی که هزینه تولید کاهش بیابد؛ نرخ تمام شده محصول نیز کاهش خواهد یافت و توان عمومی مردم برای خرید کالاهای بیشتر می‌شود.

*تأمین مالی، چالش بنگاه‌های تولیدی

مدیرعامل شرکت سککوک با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مسائل و چالش‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط در سطح کشور، مسئله تأمین مالی است، بیان کرد: نظام بانکی با وضعیتی که در نسبت‌ها و صورت‌های مالی خود دارد، با محدودیت در منابع مواجه است و از سوی دیگر نیز، این دغدغه را دارد که تزریق منابع را به‌صورت هدفمند و در موضوع مشخص هدایت کند.

او هدایت هدفمند منابع، به‌منظور ارتقا و تسهیل تعاملات تجاری داخلی و بین‌المللی واحدهای کوچک و متوسط را از اصلی‌ترین اهداف پلت فرم ملی سککوک دانست.

فردوس باقری با اشاره به اینکه این پلت فرم، فرایندهای تولید از تأمین مواد اولیه تا فروش و عرضه را به مانند یک زنجیره به‌هم‌پیوسته، معرفی و از طریق (برات)، امکان تبادلات مالی آن را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: این سامانه، زمینه توسعه تجارت الکترونیک به‌ویژه در عرصه منطقه و بین‌الملل و شرایط تحریم‌ها را تسهیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت سککوک یادآور شد: این سامانه از سه بخش طراحی شده و در هر بخش خدمات عمومی و ویژه به اعضا ارائه می‌شود. خدمات بازاریابی و فروش، خدمات بازرسی کالا، آموزش مهارت‌ها مبتنی بر رایانش ابری از مجموعه خدمات عمومی ارائه شده در سامانه است و جذب اعتبار و سرمایه، مشاوره‌های حقوقی، مالی و سرمایه‌گذاری، خدمات صندوق‌های حمایتی و مدیریت زنجیره تأمین از مجموعه خدمات ویژه پلت فرم است که به اعضای عملیاتی ارائه می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار