چه افرادی عوارض جانبی شدید واکسن کرونا را تجربه می‌کنند؟

به نظر می‌رسد افرادی که پیش از این به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند پس از دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی شدیدی را تجربه می‌کنند.

چه افرادی عوارض جانبی شدید واکسن کرونا را تجربه می‌کنند؟

واکسن کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ بنابراین به همه افراد در معرض خطر توصیه می‌شود که در زمان تعیین شده واکسن کرونا را دریافت کنند. متخصصان باور دارند افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند، باید زمان دریافت واکسن کرونا را به تأخیر بیندازند.

چرا برخی عوارض جانبی واکسن کرونا خفیف است؟

عوارض جانبی واکسن کرونا واکنش‌های التهابی بدن به آنتی‌ژن موجود در واکسن است؛ بیشتر این عوارض جانبی شبیه علائم بیماری آنفلوآنزا است و شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است فردی که پیش از دریافت واکسن به بیماری کووید -۱۹ مبتلا نشده باشد دچار عوارض جانبی خاصی نشود، اما فردی که پیش از این به ویروس کرونا آلوده شده باشد، ممکن است واکنش شدیدتری نسبت به واکنش نشان دهد. علاوه بر این، نحوه واکنش بدن به واکسن کرونا به میزان قابل توجهی به سیستم ایمنی افراد بستگی دارد که برای هر فرد به صورت متفاوت عمل می‌کند.

آیا افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند عوارض جانبی شدید واکسن کرونا را تجربه می‌کنند؟

به نظر می‌رسد افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند پس از دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی شدیدی را تجربه می‌کنند، زیرا تعداد زیادی سلول‌های حافظه B در بدن این افراد وجود دارد و دریافت واکسن سیستم ایمنی را تحریک می‌کند که با پاتوژن مقابله کند. در این صورت، افراد عوارض جانبی شدید مانند تب بالا، درد شدید، بدن درد، درد عضلانی، ضعف زیاد، تعریق شدید و مشکلات گوارشی را تجربه خواهند کرد.

تا چه زمانی عوارض جانبی واکسن کرونا ماندگار خواهد بود؟

متخصصان باور دارند که عوارض جانبی خفیف‌تر واکسن کرونا پس از گذشت دو تا سه روز بهبود پیدا می‌کند، در حالی که عوارض جانبی شدیدتر ممکن است تا چندین روز پس از دریافت واکسن کرونا ماندگار باشد. در این صورت، ممکن است لازم شود فرد برای درمان عوارض جانبی طولانی مدت واکسن کرونا به پزشک مراجعه کند.

آیا افراد مبتلا به کووید -۱۹ باید زمان دریافت واکسن کرونا را به تأخیر بیندازند؟

متخصصان معتقدند افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند باید زمان دریافت واکسن کرونا را تقریباً ۸ تا ۱۲ هفته (سه ماه) به تأخیر بیندازند. علاوه بر این، افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند و تحت درمان با آنتی بادی مونوکلونال قرار گرفته‌اند باید زمان دریافت واکسن را بین ۹۰ تا ۱۰۰ روز به تأخیر بیندازند؛ زیرا این روش درمانی ممکن است تا مدت‌ها از فرد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت کند. البته افرادی که بلافاصله پس از بهبود یافتن از بیماری واکسن را دریافت کنند، با مشکل خاصی رو به رو نخواهند شد.

افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ باید چند دوز واکسن کرونا دریافت کند؟

نتایج چندین مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ تنها به یک دوز واکسن کرونا نیاز دارند. دریافت یک دوز واکسن کرونا توسط این افراد ایمنی لازم در برابر بیماری را ایجاد خواهد کرد؛ زیرا در این صورت سیستم ایمنی بدن افراد پروتئین سنبله ویروس کرونا را از قبل تشخیص می‌دهد و پاسخ ایمنی مناسبی ایجاد می‌کند. نتایج مطالعه دیگری نیز نشان می‌دهد که افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ تا حدی در برابر ویروس کرونا ایمن است.

آیا افراد باید پس از دریافت واکسن کرونا به مصرف داروهای خود ادامه دهند؟

برخی افراد نگران این موضوع هستند که آیا می‌توانند پس از دریافت واکسن کرونا داروهایی که برای درمان بیماری‌های خاص مصرف می‌کردند را ادامه دهند یا خیر؟ با توجه به اینکه واکسن کرونا برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، افراد می‌توانند قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا داروهای خود را طبق روال قبل مصرف کنند؛ البته لازم است افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند قبل از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار