درمان عفونت بخیه و پیشگیری از عفونی شدن

در این مطلب شما را با روش درمان عفونت بخیه آشنا می کنیم و روش های مهم برای پیشگیری از این مشکل را مطرح خواهیم کرد. برای یافتن اطلاعات بیش تر در رابطه با علل عفونت و نشانه های آن تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

علل بسیار زیادی برای عفونت در محل بخیه شده وجود دارد ولی اولین و بیشترین عامل بیماری زایی باکتری ها هستند و از جمله مهمترین آن ها می توان به استرپتوکوکوس ها، استافیلوکوکوس ها و سودوموناس ها اشاره کرد. علت های دیگری که عفونت ها را ایجاد می کنند شامل موارد زیر می باشند :

  • تمیز نشدن محل زخم قبل از بخیه خوردن
  • رعایت نشدن بهداشت قبل از جراحی
  • آلوده بودن وسیله ای که باعث ایجاد زخم در بدن شده است.
  • عمیق بودن زخم احتمال ابتلا به عفونت ها را دو برابر می کند.
  • طولانی شدن عمل های جراحی
  • بالا بودن سن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف به دلایل گوناگونی مانند شیمی درمانی، پیوند عضو و یا بیماری ایدز
  • دیابت نوع یک و نوع دو
  • سیگاری بودن
علت عفونت کردن زخم

روش های درمانی

یادتان باشد که کسی بیش تر از پزشک نمی تواند برای شما کاری انجام دهد بنابراین قبل از این که اقدامی انجام دهید عقل حکم می کند تا ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا میزان عفونت بدن شما مورد بررسی قرار بگیرد. البته اگر نتوانید به بهبود عفونت بخیه بپردازید ممکن است این مشکل به سایر بخش های بدن شما از انتقال پیدا کند و شرایط بهبودی را سخت تر کند و همچنین بیماری های دیگری مانند آبسه، سلولیت و حتی سپسیس را ایجاد کند.
درمان هایی که برای این کار استفاده می شود معمولا دارویی می باشد و شما نمی توانید از روش های خانگی برای درمان این نوع عفونت ها استفاده کنید زیرا ممکن است باعث افزایش بیماری شوید. پزشک متخصص با توجه به میزان عفونت شما برایتان داروهایی را تجویز می کند. اگر میزان عفونت اندک باشد برایتان داروهای آنتی بیوتیکی تجویز می کند که باید آن را با احتیاط بر روی زخم بمالید و اگر میزان عفونت کمی بیش تر باشد همزمان با آن برایتان از داروهای آنتی بیوتیک خوراکی مانند تتراسایکلین و آموکسی سیلین تجویز خواهد کرد.
یادتان باشد که سر خود از داروهای آنتی بیوتیک استفاده نکنید زیرا پزشکان با توجه به آزمایش هایی که روی عفونت شما انجام شده است داروها را برایتان تجویز می کنند بنابراین خود درمانی می تواند بدن شما را نسبت به آنتی بیوتیک ها ایمن کند و در نتیجه درمانتان مشکل تر خواهد شد و باید از دارو های بسیار قوی تر با دوز بالا استفاده کنید که عوارض بسیار زیادی را متحمل خواهید شد. اگر عفونت شما بیش از حد زیاد باشد باید از آنتی بیوتیک های وریدی استفاده کنید و یا در صورت نیاز بافت آسیب دیده را جراحی کرده و آن را حذف کنید.
نکته : قبل از این که از آنتی بیوتیک های پمادی استفاده کنید باید دستان خود را با آب و صابون بشویید تا میکروب های دیگری را وارد بدن نکنید.
پیشگیری از عفونت زخم

پیشگیری از عفونت بخیه

تا کنون این جمله را شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان می باشد. در واقع این جمله بیان می کند که اگر بتوانید از وقوع یک مشکل پیشگیری کنید هزینه های کم تری را نسبت به درمان آن متحمل می شوید. برای عفونت زخم نیز همین مسئله اهمیت دارد. در واقع درمان عفونت بخیه یکی از کارهایی می باشد که نیاز به هزینه های بالایی دارد ولی اگر بتوانید به درستی از بخیه بدن خود مراقبت کنید مشکلی برایتان ایجاد نمی شود و به راحتی بهبود می یابید. در ادامه روش هایی را برایتان بیان می کنیم که با استفاده از آن ها و نکاتشان می توانید از ایجاد عفونت در محل بخیه بدن خود پیشگیری کنید.
  • خشک نگه داشتن:

اولین و مفیدترین راه حل برای شما این است که بخیه هایتان را خشک نگه دارید. حدودا یک روز بعد از این که بدن شما بخیه خورد نباید استحمام کنید و به آن آب برسانید. با همین راه کار ساده می توانید از عفونت در محل بخیه پیشگیری کنید و از هزینه های گزاف برای بهبود عفونت بخیه در امان باشید. اگر بخیه ها را خیس کردید باید سعی کنید آن را حتما با استفاده از یک دستمال پارچه ای تمیز خشک کنید.
درمان عفونت بخیه
  • نگهداری از بخیه ها:

زمانی که بخشی از بدن شما بخیه خورده است باید سعی کنید که آن را تمیز نگه دارید زیرا اولین سد دفاعی در برابر میکروب ها از بین رفته است و آن ها می توانند به راحتی وارد بدن شده و شما را بیمار کنند. بهتر است طبق دستور پزشک بخیه های خود را با آب ولرم و صابون بعد از چند روز شستشو دهید و با استفاده از یک دستمال تمیز آن را خشک کنید.
  • دستکاری نکردن:

دست زدن به بخیه ها می تواند احتمال عفونت را افزایش دهد بنابراین قبل از این که این کار را انجام دهید ابتدا از تمیز بودن دستان خود اطمینان پیدا کنید. جالب است بدانید که بدن انسان دارای یک سری باکتری هایی می باشد که بر روی پوست و ناخن ها زندگی می کنند بنابراین اگر این باکتری ها به زخم شما راه پیدا کنند ممکن است باعث عفونت شده و وضعیت شما را بدتر کنند.
  • کاهش فعالیت ها:

یادتان باشد که چند روز بعد از بخیه زدن باید استراحت کنید و از فعالیت های شدید بپرهیزید. داشتن فعالیت های شدید باعث می شود که بخیه های شما از هم باز شوند و در نتیجه وضعیت شما بهبود پیدا نکند. برای بازگشت به زندگی عادی خود باید نظر پزشکتان را بپرسید.
کاهش فعالیت ها باعث کاهش عفونت در محل زخم می شود.

نکات مهم روند بهبود عفونت

  • نیازی نیست بیش از حد نگران زخم هایتان باشید زیرا اکثر آن ها به سرعت خوب می شوند و اگر بیماری خاصی مانند دیابت و بیماری های مربوط به نقص سیستم ایمنی نداشته باشید می توانید سریعا بهبود پیدا کرده و به زندگی عادی بازگردید.
  • برای درمان عفونت اکثرا از آنتی بیوتیک استفاده می شود و در صورت جواب ندادن به درمان عمل جراحی صورت می گیرد.
  • هر گونه علامت خاصی روی زخم های بخیه خود مشاهده کردید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید زیرا نشانه های عفونت می تواند تنوع بسیار زیادی داشته باشد.
  • اگر بی خیال درمان عفونت شوید ممکن است مشکلات بسیار زیادی برایتان ایجاد شود بنابراین سعی کنید از این کار خطرناک بپرهیزید زیرا عوارض این کار بسیار زیاد می باشد و حتی می تواند جان شما را به خطر بیندازد.
  • بهترین و ساده ترین راه هایی که می توانید از آن ها برای پیشگیری از عفونت ها در محل زخم و بخیه پیشگیری کنید این است که اولا داروهای تجویزی پزشک را سر وقت مصرف کنید و سعی کنید همیشه آن را خشک نگه داشته و در نهایت از دست زدن به آن ها خودداری کنید و در صورت نیاز حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار