احتمال سرریز مدارس خاص به مدارس غیردولتی

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه نوعی تصمیم شتاب‌زده در زمینه حذف تنوع مدارس از سوی مجلس اتخاذ شده است گفت: یک بدفهمی از صورت‌مسئله رخ داده است. معضل کشور ما تنوع مدارس نیست، بلکه برای افراد بر اساس نیازهای آموزشی ویژه تدبیر ویژه دیده نشده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر کاکوجویباری با اشاره به موضوع «چالش‌های اجرای قانون عدم تنوع مدارس» با بیان اینکه قانون حذف تنوع مدارس، عنوانی مبهم از معضل جداسازی‌های آموزشی متعدد است گفت: چرا مدارس استثنایی در این قانون استثنا شده اما مدارس تیزهوشان نشده است؟ تاریخ اجرای قانون تا شهریور ۹۹ یعنی سال آینده تعیین‌شده، مگر می‌شود در یک سال کل مدارس را این‌گونه طبق مصوبه حذف کرد؟ او افزود: نوعی تصمیم شتاب‌زده از سوی مجلس اتخاذ شده است. یک بدفهمی از صورت‌مسئله رخ داده است. معضل کشور ما تنوع مدارس نیست، بلکه برای افراد بر اساس نیازهای آموزشی ویژه تدبیر ویژه دیده نشده است. نیازهای ویژه آموزشی در این مصوبه نادیده گرفته شده است. مدارس شاهد، تیزهوشان، مدارس افغانستانی‌ها و اتباع، مدارس ماندگار، مدارس عشایری، شبانه‌روزی و... را مگر می‌شود جمع کرد، آن‌هم تا شهریور ۹۹؟ معتقدم این مصوبه مبهم است. باید طرحی برای ارتقای کیفیت مدارس خاص دولتی داشته باشیم، نه برای مدارس اقلیتی. جویباری با تصریح اینکه این مصوبه شفاف نیست گفت: مدارس سمپاد را نمی‌توان حذف کرد، اما با این شکلی که دارد اداره می‌شود مشکلاتی ایجاد کرده است. سمپاد در روش جذب، بحران‌هایی دارد و دانش‌آموز را در سطح وسیع جذب می‌کند و ذهن مردم را برای اثبات تیزهوش بودن تحریک می‌کند. دانش‌آموز ترغیب می‌شود ثابت کند تیزهوش است درحالی‌که لازم نیست. او ادامه داد: این مصوبه باعث سرریزشدن دانش‌آموزان مدارس خاص به سمت مدارس غیردولتی می‌شود. امید است این طرح به علت مشکلات از شورای نگهبان عودت داده شود. پیشنهادم این است که طرح ارتقای مدارس دولتی را تدوین کنند. مدارس دولتی ما کانون ستم اجتماعی هستند. دانش‌آموزان این مدارس احساس تبعیض می‌کنند که در آینده زمینه‌ساز آسیب اجتماعی می‌شود. این استاد دانشگاه افزود: این مدارس متنوع و خاصی که ایجادشده‌اند در کاهش کیفیت مدارس دولتی مؤثر بوده‌اند اما این مصوبه با این سبک و سیاق دارای ایراد است.
قاسم احمدی لاشکی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آنچه در مجلس تصویب شد دغدغه بسیاری از افراد است که به دنبال برقراری عدالت آموزشی هستند گفت: شاید یک سال روی طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی آموزش‌وپرورش کار می‌شود و نمایندگان تبصره الحاقی را برای آن ارائه دادند که رأی آورد و تصویب شد و اکنون منتظر نظر شورای نگهبان هستیم. او افزود: شمار مدارس خاص را در کشور، زیاد کرده‌ایم که باعث شده است از اصل موضوع غافل شویم. قرار بود آموزش، رایگان و همگانی باشد، این تنوع باعث دور شدن از این اصل قانون اساسی شده است. احمدی لاشکی با بیان اینکه البته مدارس استثنایی در مصوبه اخیر از حذف، مستثنا شده اما مابقی مدارس را قرار است در دسته مدارس دولتی ببینیم گفت: هفت نهاد و هیئت تشخیص، درباره انواع مدارس اقدام کرده‌اند، مثلا مدارسی داریم که شخص وزیر اقدام به تأسیس آن کرده است همانند مدارس قرآنی؛ چه طور اجازه داده‌ایم وزارت ارتباطات مجوز مدرسه بدهد؟ هفت نوع مدرسه را شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز داده است. او در ادامه گفت: از اصل موضوع فرار نکنیم. معیار طبقاتی شدن مدارس، مورد حرف و بحث مجلس است و پول باید در همه مدارس به یک میزان برای دانش‌آموزان صرف شود. آیا دانش‌آموزی که در سراوان است به اندازه دانش‌آموز یک مدرسه خاص از امکانات آموزشی بهره‌مند می‌شود؟ هنوز مدارسی داریم که تا همین اواخر معلم نداشته‌اند. مجلس دارد به کمک شما می‌آید، چرا تصمیم حذف مدارس تیزهوشان در دوره آقای بطحایی اجرا نشد؟ چرا جلوی آن مصوبه گرفته شد و رئیس‌جمهور آن را امضا نکرد؟ لاشکی افزود: اگر بی‌عدالتی وجود دارد مجلس ناچار است ورود کند. اتفاقا این مصوبه پخته‌ای است. حتما مدرسه شبانه‌روزی حذف نمی‌شود، شبانه‌روزی مدرسه دولتی است و حذف نمی‌شود. نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تبصره‌ای در این قانون آمده است که تأسیس هر نوع مدارس خاص از این پس صرفا با دریافت مجوز از مجلس امکان‌پذیر است گفت: دولت قانون‌گریز است و علت ورود ما به موضوع استخدام حق‌التدریس‌ها هم همین است. قرار بود آیین‌نامه مربوطه ۱۳ شهریور ۹۷ نوشته شود اما هنوز خبری نیست. او ادامه داد: پایان مجلس نهم نیز مصوبه‌ای داشتیم که بر مبنای آن هرگونه جابجایی و ادغام وزارتخانه‌ها بدون اجازه مجلس غیرممکن شد. لاشکی با اشاره به اینکه همه جای دنیا این تعداد تنوع مدارس را شاهد نیستیم، در پاسخ به اینکه کدام مدارس در صورت تصویب نهایی، حذف می‌شوند؟ گفت: باید شیوه‌نامه تدوین شود. بااین‌حال معتقدم مدارس عشایری، شبانه‌روزی، استثنایی و اقلیت‌ها باید باقی بمانند و حذف نمی‌شوند اما مدارس بزرگ‌سالان، راه دور، تطبیقی، ایثارگران، شاهد، سمپاد، نمونه دولتی و هیئت‌امنایی باید حذف شوند البته بازهم این موارد را آیین‌نامه باید مشخص کند. چیزی به نام حذف نداریم. دنبال ادغام مدارس هستیم. نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عموم افراد لازم‌التعلیم در مدارس دولتی درس می‌خوانند و باید این مدارس روزبه‌روز تقویت شوند درحالی‌که تضعیف می‌شوند گفت: آیا آموزش‌وپرورش در این چند سال مصوبه‌ای برای حل مشکلات بی‌عدالتی آموزشی آورده است یا خیر؟ لاشکی که در برنامه‌ تلویزیونی پرسشگر صحبت می‌کرد، در واکنش به اینکه این مصوبه باعث سرریز شدن دانش‌آموزان مدارس خاص به سمت مدارس غیردولتی می‌شود گفت: این را رد نمی‌کنم اما به اینکه وضعیت چه طور در وزارتخانه مدیریت شود برمی‌گردد. اگر برنامه‌ریزی درست باشد اجازه سرریز به مدارس غیردولتی داده نمی‌شود. آموزش‌وپرورش را سلیقه‌ای اداره می‌کنیم. به دولت‌ها توصیه می‌کنیم از کالایی شدن آموزش جلوگیری کنند. نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: باید نظام آموزشی امکانات تحصیلی را برابر و رایگان برای همگان فراهم کند. او درباره اینکه در تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس مدارس غیردولتی به سه دسته خصوصی، تعاونی و وابسته به سازمان‌ها تقسیم‌بندی شده‌اند آیا اینها هم باید حذف شوند؟ گفت: امروز بسیاری دستگاه‌ها برای خود مدرسه ایجاد کرده‌اند، آیا اینها باید باشند؟ لاشکی در پایان گفت: هدف مجلس سامان بخشی به وضعیت آموزش‌وپرورش است. منتظر می‌مانیم مصوبه از شورای نگهبان برای اصلاح برگردد. اگر هم این مصوبه تائید شود این‌طور نیست که دانش‌آموزی که مثلا سال اول تیزهوشان است دیگر سال دوم نرود، دانش‌آموزان تا پایان تحصیل در مدرسه خود می‌مانند. بلکه مدرسه دیگر ورودی جدید سال اول نمی‌گیرد و مردم از این بابت نگرانی نباید داشته باشند. نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: قانون اساسی بر همگانی و رایگان بودن آموزش تأکید دارد. آنچه امروز داریم با قانون اساسی منافات دارد. در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش هم به کاهش تنوع اشاره شده است. مراجع تصمیم‌گیری باید محدود باشند و مرجعیت شورای عالی آموزش‌وپرورش و در کنار آن مجلس را بپذیریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار