حکمرانی شهری نیازمند برنامه‌ریزی است

نخستین نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی در مدیریت شهری در اصفهان برگزار شد. 

نخستین نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی در مدیریت شهری در اصفهان برگزار شد. در این مراسم که با حضور مسئولان شهری و کشوری برگزار شد رئیس مرکز آمار ایران گفت: مدیران شهری برای داشتن برنامه‌ریزی شهری نیاز به آمار باکیفیت دارند و در این راستا باید تلاش کرد تا ابعاد کیفی آمار ارتقا پیدا کند. جواد حسین زاده تصریح کرد: داده‌های آماری باکیفیت بدون شک پیش‌نیاز حکمرانی اصولی و شایسته در شهرها به‌حساب می‌آید و ضرورت دارد توجه ویژه‌ای نسبت به آن صورت گیرد. حسین زاده بابیان اینکه برنامه‌ریزی مبتنی بر آمار پیش‌شرط موفقیت و پیشرفت سازمان‌ها است افزود: یکی از مؤلفه‌های اساسی آمار بهره‌وری محسوب می‌شود و این در حالی است که بهره‌وری در امور شهری به معنای اجرای خدمات شهری با تنوع بیشتر در سطوح جغرافیایی کوچک‌تر و هزینه کمتر است. او در مورد نقش آمارها در توسعه توضیح داد: توسعه پایدار سه بعد پایداری محیط زیستی، پایداری اقتصادی و پایداری اجتماعی دارد که تمرکز افراطی به هرکدام از آنها کشور را در مواجه با توسعه پایدار با مشکل مواجه می‌کند و این در حالی است که برای هرکدام از این ابعاد برنامه‌ریزی و داشتن آمار دقیق ضروری است. رئیس مرکز آمار ایران از شعار امسال مرکز آمار تحت عنوان همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری خبر داد و اضافه کرد: تعامل سازنده تمام دستگاه‌ها برای دستیابی به آماری دقیق در راستای اجرای برنامه‌ریزی‌های آینده اساسی است در این میان جایگاه حوزه مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت است.

تشکیل کمیته آمار بخشی کلان‌شهرها

حسین‌زاده در ادامه یکی از فعالیت‌های مهم در حوزه آمار را تشکیل کمیته آمار بخشی کلان‌شهرها دانست و اظهار کرد: در حال حاضر 8 کلان‌شهر در کشور وجود دارد که با تشکیل این کمیته تلاش می‌شود سامان بخشی به‌نظام جامع آماری کلان‌شهرها صورت گیرد چراکه 27 درصد جمعیت کشور در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند. به گفته حسین زاده سهم کلان‌شهرها ازنظر تولید ناخالص داخلی حائز اهمیت است و کمیته آمار بخشی کلان‌شهرها باهدف سامان بخشی نظام آمار این مناطق ایجادشده است. رئیس مرکز آمار ایران بیان داشت: در شرایط کنونی حدود ۵۵ درصد از نیاز آماری در سطح ملی و ۳۵ درصد استانی و کمتر از ۱۵ درصد در سطح شهرستانی تهیه می‌شود. او بابیان اینکه برنامه ملی توسعه آمار کشور مصوب شورای عالی آمار، آذرماه سال گذشته به تمام دستگاه‌ها ابلاغ‌شده خاطرنشان کرد: برای حرکت یکپارچه و هماهنگ این برنامه باید به‌عنوان سند بالادستی موردتوجه قرار گیرد. او با اشاره به برنامه‌ریزی فضایی، شهری، روستایی و آمایش سرزمین گفت: در آمایش سرزمین سه جزء مهم انسان، فضا و فعالیت مطرح است که باید آمارها به‌گونه‌ای مباحث این سه بعد را پوشش دهد. رئیس مرکز آمار ایران افزود: برای رسیدن به بهره‌وری باید ارزش‌افزوده را با ثابت نگه‌داشتن یا کم کردن هزینه محقق کنیم که هیچ‌کدام از این‌ها بدون آمار دقیق و باکیفیت امکان‌پذیر نیست.

مدیریت صحیح منابع درگرو برنامه‌ریزی دقیق است

در ادامه این مراسم شهردار اصفهان گفت: برنامه‌ریزی در تمام ابعاد زندگی افراد رخ می‌دهد و ضرورت دارد این برنامه‌ریزی با دقت بالایی صورت گیرد. قدرت الله نوروزی تصریح کرد: درصورتی‌که برنامه‌ریزی‌ها دقیق باشد می‌توانیم منابع مهم و بزرگ به نحو صحیح مدیریت کنیم. نوروزی اذعان کرد: نخستین نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی در مدیریت شهری می‌تواند سنگ بنایی برای تداوم برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر آمار درست باشد و در اداره ارزان شهر، خدمت‌رسانی بهتر به مردم، بهبود برنامه‌ریزی شهری و رسیدن به شهر زیست پذیر مؤثر باشد. شهردار اصفهان اضافه کرد: برنامه‌ریزی ما را در فرآیند مدیریت به اهداف شایسته می‌رساند؛ شهر از مصنوعاتی شکل‌گرفته که باید با توجه به موضوعات سیاسی و امنیتی و اقتصادی و قومی و اجتماعی برنامه‌ای تدوین شود که با تمام ملاحظات خدمات بهتر به مردم ارائه کند. نوروزی بابیان اینکه باید برای رفع مشکلات برنامه داشته باشیم توضیح داد: اصلی‌ترین پایه برنامه‌ریزی آمار است و شهرداری اصفهان از گذشته‌های دور در این راستا قدم‌های خوبی برداشته است. به گفته شهردار اصفهان برنامه‌ریزی منابع شهر را به‌صورت مؤثر تأمین می‌کند و از فرصت‌ها استفاده کرده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. او تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم تحول سازمانی ایجاد کنیم نیازمند برنامه هستیم، اگر بخواهیم نظام آماری یکپارچه و دقیق داشته باشیم باید تصویر مناسب از جایگاه واقعی خود داشته باشیم.

ضرورت توجه بر برنامه‌ریزی در مدیریت شهری

همچنین در ادامه این نشست، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این نشست، پررنگ کردن نقش آمار در برنامه‌ریزی و تأکید بر برنامه‌ریزی در مدیریت شهری است، اظهار کرد: 9 آبان ماه‌روز جهانی شهرها با شعار «شهر بهتر، زندگی بهتر» بود که یکی از معیارهای زندگی بهتر استفاده از آمار به‌عنوان ستون فقرات برنامه‌ریزی است. او ادامه داد: برای اینکه بتوانیم زندگی بهتری برای شهروندان رقم بزنیم، باید با نگاه دقیق‌تری به آمار توجه کنیم. افزود: امیدوارم برگزاری نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی در مدیریت شهری، شروع مبارکی برای همه بازیگران شهری باشد. او تصریح کرد: به‌منظور استفاده بهتر از آمار، تفاهم‌نامه‌ای با مرکز ملی آمار ایران و مدیران مختلف استانی خواهیم داشت. در پایان این نشست از آمارنامه شهر اصفهان مشتمل بر 4 هزار و 200 داده اطلاعاتی که با حضور 60 دستگاه اجرایی تهیه‌شده بود، رونمایی و همچنین تفاهم‌نامه سند جامع تبادل اطلاعات و خدمات مکانی شهر اصفهان ( SDI ) با حمایت و همکاری استانداری اصفهان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌های اجرایی به امضا رسید. همچنین در نمایشگاه جانبی این رویداد، سند راه‌اندازی دبیرخانه زیرساخت اطلاعات مکانی در شهر اصفهان، سامانه رصد اطلاعات (رسا) با رویکرد و ارائه داشبوردهای مدیریتی، بخشی از اقدامات رصدخانه شهر اصفهان و تالار مانیتورینگ اطلاعات شهری ایران بانام «تماشا» با همکاری و تعامل کلان‌شهرهای مشهد و تهران ارائه شد. در این اجلاس همچنین تفاهم‌نامه همکاری در راستای تبادل آمار و اطلاعات بین مراکز آمار ایران و کلان‌شهرهای کشور به امضای رئیس مرکز ملی آمار ایران و نمایندگان کلان‌شهرها رسید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار