دهه سوم آبان و دهه دوم آذر، بارش فراتر از نرمال در اصفهان

مدیرکل هواشناسی اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود که شرایط مناسبی برای تداوم بارش‌های فراتر از نرمال در دهه سوم آبان و پایان دهه دوم آذر امسال در سطح استان فراهم شود.

حمیدرضا خورشیدی در نخستین جلسه ستاد هماهنگی، پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در استانداری افزود: این پیش‌بینی، بیشتر برای مناطق جنوب، جنوب غربی، مرکز، شرق و سرچشمه‌های زاینده‌رود خواهد بود.
وی با بیان‌اینکه این بارش‌ها در مناطق سردسیر به‌صورت برف خواهد بود، اظهار داشت: میانگین دما نیز از اواسط آبان تا پایان آذر کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود که این امر بیشتر در مناطق نیمه شرقی، شمال و مرکزی استان خواهد بود.
خورشیدی خاطرنشان کرد: در مجموع، میزان بارش‌ها در آبان و آذر امسال در بیشتر مناطق در حد نرمال و در دی و بهمن، کمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه میانگین دما نیز در آبان و آذر متمایل به نرمال و در دی متمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: با توجه به برودت هوا، از دهه آخر آذر تا دی ماه، شرایط جوی برای افزایش غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوا مساعد خواهد بود.
خورشیدی، دمای نرمال را دمای طبیعی در هر منطقه خواند.
مدیرکل هواشناسی اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی کاهش دمای کمتر از نرمال در مناطق شرقی، شمالی و مرکز استان لازم است از اواسط آبان تا دی نسبت به مدیریت حامل‌های انرژی توجه بیشتری شود.
وی، میانگین بارش‌ها در استان اصفهان از ابتدای مهر امسال تاکنون را حدود ۹.۶ میلی‌متر اعلام و اضافه کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۹.۴ میلی‌متر و در میانگین بلندمدت ۴.۴ میلی‌متر بود که به ترتیب افزایش ۲ و ۱۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.
خورشیدی با تاکید براینکه در مجموع، میزان بارش‌ها در استان اصفهان کم است، تصریح کرد: میزان بارش‌ها در سرچشمه‌های رودخانه‌های مهم از جمله زاینده رود اهمیت دارد بطوریکه شهرستان کوهرنگ در سال آبی جاری(از ابتدای مهر تاکنون) ۴۰ میلی‌متر بارش داشت که نسبت به میانگین بلندمدت بیش از۲۰۰ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد افزایش دارد.
مدیرکل هواشناسی اصفهان، بیشترین میزان افزایش بارش‌ها در سال آبی جاری در استان را در نیمه شمالی این خطه از جمله در اردستان، کاشان، نطنز و میمه و بیشترین کاهش بارش‌ها را مربوط به نیمه شرقی و جنوب استان دانست.
وی با تاکید براینکه ۹۴ درصد از وسعت و ۹۵ درصد از جمعیت استان اصفهان همچنان درگیر خشکسالی هستند، تصریح کرد: عده‌ای با استناد به آمار بارش‌های سال گذشته عنوان می‌کنند که از خشکسالی خارج شدیم در حالی که باید این اطلاعات با آمار بلندمدت مقایسه شود.
به‌دلیل کاهش بارش و استمرار شرایط خشکسالی در ۱۰ سال اخیر، مناطق مرکزی و شرقی استان اصفهان درگیر خشکسالی بسیار شدید و بسیاری از اراضی آن به کانون‌های گرد و خاک تبدیل شده است.
میانگین وزنی بارش تا پایان سال زراعی ۹۸-۹۷ در استان برابر ۱۹۵.۹ میلی متر بود که نسبت به بلندمدت مشابه ۲۴.۷ درصد و نسبت به سال زراعی گذشته(۹۶-۹۷)، ۸۱ درصد افزایش داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار