رفتار دوگانه برخی از سازمان‌های دولتی توان فعالیت تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد

رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان گفت: رفتار دوگانه برخی از سازمان‌های دولتی و بوروکراسی پیچیده اداری باعث شد بسیاری از مسائل که به‌راحتی قابل‌حل است در چرخه بوروکراسی زمان‌بر وارد شود و توان رقابتی و فعالیتی فعالان اقتصادی را کاهش دهد.

رفتار دوگانه برخی از سازمان‌های دولتی توان فعالیت تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محسن پورسینا در سومین جلسه کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت: یک تولیدکننده مصنوعات فلزی استان از یک سازمان دولتی طلبکار و به یک تولیدکننده فولاد بدهکار بوده است، تولیدکننده دوم به همان سازمان دولتی بدهکار است. اتاق بازرگانی و هر دو تولیدکننده خواستار تهاتر بدهی بین این سازمان دولتی با دو تولیدکننده بودند ولی به دلیل بروکراسی پیچیده این مسئله حل نشد و یکی از تولیدکنندگان تا مرز تعطیلی پیش رفت.
وی گفت: تهاتر بدهی، مالیاتی و بانکی می‌تواند چرخه کسب‌وکار واحدهای تولیدی و بازرگانی را به حرکت درآورد ولی متاسفانه سازمان‌های دولتی همکاری چندانی در این راستا ندارند.
رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: برای حل مسائل واحدهای تولیدی، حاکمیت استانی و ملی باید قاطعانه راهکارهای اجرایی را دنبال کند و فقط به صدور بخش‌نامه اکتفا نکند و تلاش کند.
مرتضی رومی‌زاده مسئول کمیته حمایت و توانمندسازی تشکل‌های کمیسیون در این جلسه گفت: مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان از طریق تشکل‌های مربوطه می‌تواند منسجم و اثرگذارتر انعکاس یابد.
مهدی جعفر پیشه نایب رئیس کمیسیون در این جلسه خواستار تشکیل کمیته پیگیری مصوبات شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان شد و گفت: اجرای مصوبات شورا مهم‌ترین موضوعی است که دبیرخانه بایستی بر آن تاکید کند.
حمیدرضا شجاعت مسئول کمیته هماهنگی و همسوسازی کمیسیون در این جلسه گفت: فرم نظرسنجی از تشکل‌های استان با هدف جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات آنان تهیه و در سال جاری توزیع می‌شود.
احمدرضا همتی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در این جلسه با معرفی این تشکل گفت: سالانه 120 میلیون تن محصول کشاورزی در ایران تولید می‌شود که 20 درصد آن به ضایعات تبدیل می‌شود و برخی از کشورها با تکنولوژی نوین توانسته‌اند این میزان را به کمتر از 5 درصد کاهش و از ضایعات نیز بهره‌برداری کنند.
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان در برخی از محصولات کشاورزی رتبه نخست در کشور دارد، گفت: سیب، مرغ، شیر به‌عنوان محصولات اصلی استان است که هیچ ‌یک از انجمن‌های ملی آن در استان تشکیل نشده است.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان از طراحی سه زیر ساخت صادراتی محصولات کشاورزی شامل کارگو ترمینال، پایانه حمل‌ونقل و بسته‌بندی محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: کارگو ترمینال با همکاری اتاق بازرگانی سازمان‌های دولتی در فرودگاه اصفهان راه‌اندازی شده است.
سعید معماریان رئیس انجمن صنفی صنایع قیر و بسته‌بندی فراورده‌های نفتی استان اصفهان در این جلسه گفت: بر اساس قانون صادرات از مالیات معاف است و مالیات بر ارزش ‌افزوده کالاهای صادراتی بایستی پس از سه ماه به صادرکننده بازپرداخت شود ولی این روند در استان اصفهان طولانی‌مدت شده است.
وی اضافه کرد: روند بازپرداخت مالیات استردادی به صادرکنندگان 15 روزه شده ولی در استان اصفهان سالیانه و حتی دو سال به طول می‌انجامد.
علی عطافر استاد مدیریت دانشگاه اصفهان در این جلسه با اشاره به وجود پتانسیل‌های اقتصادی استان و وجود امکانات و درعین‌حال خروجی اندک سازمان‌ها گفت: برخی از سازمان‌های دولتی نمی‌خواهند بدانند که رفتار آنان با فعالان اقتصادی باید تغییر کند.
وی اضافه کرد: در رفتار سازمانی هم مراجعه‌کننده حق را به خود می‌دهد و هم کارمند سازمان دولتی و این دو رفتار باعث تضاد می‌شود.
محمود اقارب پرست قائم‌مقام دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه به روند ارائه موضوعات قابل‌طرح در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: شورای گفت‌وگوی استان پنج سال متوالی در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص می‌دهد.
وی افزود: تشکل‌های استان می‌توانند مسائل و مشکلات عمده اعضای خود را به دبیرخانه شورای گفت‌وگو اعلام کنند تا جلسات کارشناسی شورا با حضور کارشناسان دولت و خصوصی برگزار شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار