لزوم مشارکت فعال زنان در مسائل اجتماعی

زنان در توسعه پایدار روستاها نقش اصیل و بی‌بدیل دارند

گروه اصفهان| روز گذشته نشست تخصصی نقش زنان روستایی در توسعه پایدار به همت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان و با حضور حدود ۱۰۰ نفر از بانوان عضو شوراها و دهیاران روستاها و بانوان شاغل در فرمانداری‌های استان در سالن آمفی‌تئاتر تالار شهروند اصفهان برگزار شد. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵، در زمان حاضر زنان ۴۹ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. استان اصفهان دارای بیش از هزار و ۷۰۰ روستا و آبادی با جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفر است. حدود ۹۰۰ روستا از میان روستاهای استان دارای بیش از ۲۰ خانوار است. استاندار اصفهان گفت: زنان در توسعه پایدار روستاها نقش اصیل و بی‌بدیل دارند و این نقش خود را باید در اقتصاد خانواده و روستا نشان دهند.
عباس رضایی در این نشست اظهار داشت: زنان می‌توانند با فکرهای نو، ایده پردازی و خلاقیت به اقتصاد خانواده و روستا کمک کنند. به گفته او نوآوری، ارائه فکر نو و ایده‌های جدید و خلاق مهمترین انتظار از بانوان برای توسعه پایدار روستایی است. او با بیان اینکه برای توسعه روستاها باید فکر و ایده نو منطبق با شرایط روز داشته باشیم و مبتنی بر دانش برنامه‌ریزی و حرکت کنیم، اظهار داشت: دهیار، اعضای شورا و اهالی روستا باید برای توسعه و پیشرفت روستای خود برنامه‌ریزی کنند و پیگیری‌های لازم را برای تحقق این برنامه‌ها انجام دهند و نگاه به بیرون نداشته باشند. استاندار اصفهان بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در ۶ ماه دوم سال جاری بودجه خوبی در اختیار دهیاری‌های استان قرار خواهد گرفت. او ادامه داد: توسعه پایدار روستاها و شهرها با نگاه همه‌جانبه و برنامه‌ریزی دقیق محقق می‌شود. رضایی خاطرنشان کرد: توسعه یک‌جانبه و یک‌طرفه هرگز انجام نمی‌شود و توسعه فرهنگی هم زیر بنای توسعه پایدار است. او با انتقاد از کشت بی‌هدف و بدون برنامه بعضی محصولات کشاورزی در استان اصفهان، گفت: کاشت محصولات کشاورزی باید بر اساس برنامه و در نظر گرفتن شرایط منطقه انجام شود و معتقدم صادرات برخی محصولات از جمله هندوانه که مصرف آب زیادی دارد، خیانت است. استاندار اصفهان اضافه کرد: این‌گونه صادرات را نمی‌توان به عنوان توسعه کشاورزی نام نهاد و ما باید وارد کننده آب باشیم و از خروج قطره‌ای آب از استان جلوگیری کنیم. او با بیان اینکه زنان به عنوان نیمی از جامعه باید حضور با نشاط و مشارکت فعالی در مسائل اجتماعی داشته باشند گفت: حضور در انتخابات نمود این مشارکت اجتماعی است. رضایی افزود: انتخابات یکی از جلوه‌های اراده و اختیار انسان محسوب می‌شود و از زنان استان اصفهان هم انتظار مشارکت فعال در این عرصه را داریم. او اظهار داشت: خداوند انسان را آزاد آفریده و حق و قدرت انتخاب به ما داده است و استفاده نکردن از این حق الهی در مسیر تعیین سرنوشت، ناسپاسی به نعمات پروردگار محسوب می‌شود.

12 درصد جمعیت استان شامل روستایی است

علی رحمانی، مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهانی نیز در این نشست اظهار کرد: دهیاری‌های استان از درجه یک تا شش درجه‌بندی شده‌اند که شاخص‌هایی همچون جمعیت، وسعت، درآمد و هدف گردشگری بودن برای آنها به عنوان امتیاز در نظر گرفته شده است. او در مورد روستاهایی که مجوز دهیاری می‌گیرند، افزود: روستاهایی می‌توانند دهیاری داشته باشند که حداقل از ۲۰ خانوار تشکیل شده باشند و با این تعریف در سطح استان هزار و ۴۰۵ روستا داریم که ۸۵۲ روستا دارای دهیاری هستند و ۶۴۶ دهیار اداره امور این روستاها را بر عهده دارند. مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان با بیان اینکه 5/7 درصد مدیران روستایی استان زنان هستند، تصریح کرد: از مجموع ۶۴۶ دهیار در استان اصفهان ۴۸ نفر آنها از زنان هستند همچنین بر اساس آخرین آمار سرشماری در سال ۹۵ حدود ۱۲ درصد جمعیت استان مربوط به روستاییان است. او در مورد بودجه‌های روستایی گفت: در سال ۹۷ حدود ۳۰۰ میلیارد بودجه از طریق ارزش افزوده به روستاهای استان تزریق شد که ۳۰ درصد درآمد ارزش افزوده به روستاها و ۷۰ درصد آن به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد با این تفاسیر در شش‌ماهه سال ۹۸ نسبت به شش‌ماهه سال ۹۷ افزایش بودجه‌ای ۱۰۲ درصدی داشته‌ایم و لازم به ذکر است که ۸۰ درصد افزایش بودجه دهیاری‌ها در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است. رحمانی در مورد تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی اظهار کرد: حدود ۹۰ میلیارد تومان در سه سال گذشته از طریق بانک سینا به تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار روستاییان قرار گرفت که امسال هم سهم استان در این زمینه ۲۵ میلیارد تومان بوده است همچنین اعتبار درخواست شده امسال برای طرح‌های آماده اشتغال‌زایی در استان ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است. او با اشاره به اجرای طرح هر دهیاری یک گلخانه افزود: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با نظام‌مهندسی کشاورزی استان منعقد شده است که با تسهیلات ارزان‌قیمت از طریق پست‌بانک هر دهیاری می‌تواند درآمد پایداری برای روستا و دهیاری خود ایجاد کند همچنین تابه‌حال در ۵۲ بخش استان ۴۲ تعاونی دهیاری‌ها ایجاد شده است که چهار شرکت در زمینه‌های گردشگری، انفورماتیک و بازرگانی زیر نظر آنها تشکیل شده است.

۹۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی سنددار شده‌اند

مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان گفت: تاکنون در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان ۲۳۶ هزار جلد سند صادر کرده که تاکنون با همه اقدامات ۹۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی سنددار شده و مالکیت آنها امروز مشخص است. غلامحسین خانی صبح امروز یکشنبه در نشست تخصصی نقش زنان روستایی در توسعه پایدار با حضور بانوان شوراهای اسلامی روستاها و فرمانداری‌های استان اظهار کرد: بنیاد مسکن یک نهاد عمومی غیردولتی است که در ۲۱ فروردین ۵۸ نخستین نهادی بود که توسط امام راحل تشکیل شد و تشکیل آن برای کمک به خانه‌دار کردن اقشار محروم و کم‌درآمد جامعه بود. او با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ بنیاد مسکن نقش مؤثری در بازسازی مناطق جنگی داشته است، افزود: پس از بازسازی مناطق جنگی تدوین طرح‌های هادی روستاها بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شد و در برنامه پنجم و ششم توسعه همه طرح‌های هادی روستایی توسط مشاوران طرح تهیه و به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها ابلاغ شد. مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان با اشاره به وجود ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان اصفهان تصریح کرد: در بحث طرح‌های هادی اعتبارات تملک دارایی، اعتبارات ملی و اعتبارات ارزش افزوده در اختیار امور روستایی استانداری قرار می‌گیرد که بنیاد مسکن و امور روستایی استانداری همچنین بهیاری‌ها و فرمانداری‌ها با تعاملات خوب خود تسهیلات خوبی همچون قیر رایگان برای استان دریافت کرده‌اند که در سال ۹۴ به‌جای هشت هزار تن قیر رایگان نزدیک به ۳۵ هزار تن قیر وارد استان اصفهان شد و با این میزان قیر رایگان ۳۰۰ روستای استان آسفالت شد. او با بیان اینکه در سال ۹۷ واگذاری قیر به صورت ریالی بود، افزود: در سال ۹۷، ۱۱ میلیارد تومان سهم استان اصفهان بود اما با همه تلاش‌ها ۴۶ میلیارد تومان قیر رایگان وارد استان و زمینه آسفالت ۲۸۰ روستای دیگر استان را فراهم کرد همچنین زیرساخت‌های آسفالت در ۱۵۰ روستای استان انجام شده و هم‌اکنون برای اختصاص قیر رایگان پیگیری‌های لازم برای این روستاها در حال انجام است. خانی با اشاره به اینکه در توسعه روستا مهمترین هدف ایجاد مهاجرت معکوس است، گفت: در موضوع سنددار کردن خانه‌ها و اماکن روستایی هم بنیاد مسکن تابه‌حال در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان ۲۳۶ هزار جلد سند صادر کرده که تاکنون با همه اقدامات ۹۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی سنددار شده و مالکیت آنها امروز مشخص است. او در مورد تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی روستایی گفت: از سال ۸۴ مقاوم‌سازی مسکن روستایی به طور جدی در دستور کار قرار گرفت به‌نحوی‌که سالانه به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اعتبارات لازم با کارمزد پنج درصد برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در اختیار روستاییان قرار گرفت. مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان با بیان اینکه مبلغ وام مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی ۴۰ میلیون تومان است، گفت: امسال ۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی را برای گرفتن تسهیلات بازسازی به بانک‌ها معرفی می‌کنیم که در این کار و کمک به بنیاد مسکن قطعا اعضاء شوراها و دهیاری‌ها می‌توانند با کمک‌های فکری خود بنیاد مسکن را یاری کنند. او در مورد اشتغال روستایی گفت: در مورد ایجاد اشتغال روستایی اعضاء شوراها دهیاری‌ها می‌توانند با تشویق مردم و بسیج مردمی در حوزه‌های مختلف اقتصادی آنها را برای مشارکت و ایجاد اشتغال تشویق کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار