روزهای سیاه کرونایی ‌با افزایش چشمگیر ‌بیماران بستری و جانباختگان / مدافعان سلامت خسته‌تر از همیشه / شرایط ‌قابل تحمل نیست + نقشه و نمودار

به اذعان مسئولان بهداشتی و درمانی روزهای سیاه کرونایی فرا رسیده و با افزایش چشمگیر مبتلایان، بیماران بستری و جان باختگان ویروس کرونا کشور در وضعیت حاد و بحرانی قرار گرفته است.

روزهای سیاه کرونایی ‌با افزایش چشمگیر ‌بیماران بستری و جانباختگان / مدافعان سلامت خسته‌تر از همیشه / شرایط ‌قابل تحمل نیست + نقشه و نمودار

​با گذشت نزدیک به دو سال از آغاز همه‌گیری کرونا، پیامد‌های شیوع غیرمنتظره این بیماری به تدریج در حال رخ‌نمایی است.پنجمین موج طغیان کرونا به خاطر تشدید قدرت انتقال بین‌انسانی سویه دلتا در مقایسه با سویه‌ها و اوجگیری های پیشین شیوع این ویروس همه‌گیر بسیار سهمگین‌تر و دارای قدرت سرایت بیشتر است.
مقابله سخت کوشانه با ویروس فراگیر کرونا در کشور در شرایطی رقم می‌خورد که دیگر ظرفیت بیمارستان مختص بیماران کرونایی تکمیل شده و توانایی کادر درمانی رو به تحلیل است.موج پنجم شیوع کرونا و افزایش مبتلایان به بیماری کووید 19 آغاز شده و هم‌اینک شمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی‌ به مرحله نگران‌کننده رسیده است.
به اذعان مسئولان بهداشتی و درمانی کشور روزهای سیاه کرونایی فرا رسیده و با افزایش چشمگیر مبتلایان، بیماران بستری و جان باختگان ویروس کرونا کشور در وضعیت حاد و بحرانی قرار گرفته و این امر به یک تهدید اجتماعی و روانی در حوزه سلامت تبدیل شده ‌و در شرایطی که تاکنون داروی مشخصی برای درمان ویروس کرونا مشخص نشده تنها راه جلوگیری از شیوع این ویروس و کمک به کادر پزشکی و درمانی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، دوری ار سفر و پاییندی مردم به مصوبات ستاد مقابله با کروناست.
اما مشکل دیگری که این روزها با شیوع کرونا در حال رخ نمایی است، افزایش مشکلات رفتاری، وسواس، اضطراب، ترس، کودک آزاری، همسرآزاری و همچنین مشکلات مربوط به سازگاری، افزایش شدت اختلالات روانپزشکی و افسردگی و افزایش بروز خودکشی است که نگرانی را افزایش می‌دهد، اما در این بحبوحه‌ اوج‌گیری بیماری همه‌گیر با قدرت سرایت بالا شاهد تجمع‌ها و حضور‌های غیر ضروری در خارج از منزل و بالا رفتن هر روزه‌ آمار هستیم چرا که بی‌توجهی، ساده انگاری، عادی انگاری، عدم استفاده از ماسک، حضور در تجمعات و رعایت نکردن فاصله اجماعی و ... موجب شیوع کرونا و به خطر افتادن سلامت مردم در نتیجه، افزایش هزینه برای جامعه شده است.
مردم باید بیش از پیش و به جد موازین بهداشتی را رعایت کنند و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی (فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در اماکن شلوغ بهداشتی و ...) بی‌شک شاهد کاهش این بیماری منحوس ‌خواهیم بود و این امر زمانی محقق می‌شود که تمام دستورالعمل بهداشتی رعایت و از هر‌گونه تجمعات غیرضروری پرهیز شود، در صورت عادی‌انگاری و عدم رعایت اصول بهداشتی، بی‌شک با انتشار بیشتر شیوع کرونا رو به رو خواهیم شد.
جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی استان‌های کشور
اما در جدیدترین ‌رنگ‌بندی کرونایی استان‌های کشور که اعلام شده است‌ شهرهای قرمز کرونایی کشور در حال گسترش است و علاوه بر آن 110 شهرستان نارنجی، 306 شهرستان قرمز و 32 شهرستان زرد هستند و شهرستان با وضعیت آبی در کشور نداریم.
شهرهای اسکو، کلیبر (آذربایجان شرقی)، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، بیله سوار (اردبیل)، برخوار، دهاقان، شاهین شهر و میمه (اصفهان)، درمیان، سرایان (خراسان جنوبی)، بجستان، جوین، کوهسرخ (خراسان رضوی)، سلطانیه (زنجان)، مهدی شهر (سمنان)، سرچهان، فراشبند (فارس)، رومشکان (لرستان) و دهگلان، کامیاران (کردستان) علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند.‌

استان اصفهان: 60 فوتی در یک روز
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 2940 نفر بودند که 1183 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.
وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 511 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت540 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 3607ییمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 508 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.
وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 60 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 43 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.
استان مرکزی: آمار کرونایی‌ها از مرز 82 هزار نفر گذشت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به آخرین آمار مبتلایان کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: شمار مبتلایان کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع تاکنون از مرز 82 و هزار و 400 نفر فراتر رفت.
سیدمحمد جمالیان افزود: شمار مبتلایان جدید کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی به 532 مورد رسید که از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، 92 نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.
وی تصریح کرد: 440 نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با احتساب 532 مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون به 82 هزار و 417 نفر رسیده است.
جمالیان اضافه کرد: متاسفانه 5 مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس، تعداد فوتی‌ها به 2 هزار و 458 نفر رسید.
استان فارس: بستری 430 بیمار جدید
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، تعداد قابل توجه و کاهش سن جان‌باختگان و مبتلایان سبب شده که هر روز خانواده‌های بیشتری درگیر بیماری منحوس کرونا شوند. هر روز خانواده‌های بیشتری عزیزانشان را راهی بیمارستان‌های مملو از بیمار کنند یا اینکه در لیست انتظار قرار بگیرند، هر روز خانواده‌های بیشتر داغدار می‌شوند و این یعنی رنجی بزرگ برای استان فارس، برای ما و برای کادر درمان که یک سال و نیم است خستگی بر جانشان مانده است.
براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال حاضر 31 شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز یا پرخطر و 5 شهرستان در وضعیت نارنجی هستند و با جان باختن 36 هم استانی دیگر طی 24 ساعت گذشته در اثر کرونا، شمار جان باختگان کرونا در استان فارس از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به 6 هزار و هشتاد نفر افزایش یافت.
با بستری 430 بیمار جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان، مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به چهار هزار و 593 نفر رسید که از این تعداد 398 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.
استان کرمان: بستری 1000 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، پیک پنجم کرونا در استان کرمان قدری آرام گرفته با این وجود آمار بستری‌های قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان بیش از هزار نفر است و دلتا ویروس در شبانه روز گذشته بیش از 140 بیمار کرونایی دیگر را راهی بیمارستان‌ها کرده است.
مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و 8 مورد است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 571 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 43 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 174 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 66 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 154 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 144 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 35 هزار و 689 مورد رسیده است.
وی به فوت 23 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 237 نفر رسیده است.
شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 682 هزار و 636 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 308 هزار و 96 مورد است.
استان بوشهر: 10 فوتی در یک روز
سعید کشمیری دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر را 641 نفر دانست و اظهار داشت: روند بستری‌های کرونایی طی یک هفته گذشته سیر نزولی داشته است و تعداد بستری‌های روزانه از 200 نفر به 125 نفر کاهش یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در 24 ساعت گذشته 123 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای 57 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.
دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به اینکه اکنون 73 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری هستند خاطر نشان کرد: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 34 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.
کشمیری با اشاره به فوت 10 نفر دیگر ناشی از ابتلا به کرونا گفت: 7 آقا و 3 خانم بین 14 تا 80 سال سن در شبانه‌روز گذشته فوت کرده‌اند و تعداد فوتی‌ها به یک‌هزار و 804 نفر رسید.
وی از ترخیص 136 بیمار کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و افزود: از این تعداد 118 نفر از آنها مثبت قطعی کرونا بوده‌اند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار