افزایش میزان آگهی «در حد نو و مناسب جهیزیه»

روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی به موضوع گرانی لوازم خانگی پرداخته است.

افزایش میزان آگهی «در حد نو و مناسب جهیزیه»

* گرانی لوازم خانگی و موج تورمی شدید، ذائقه و الگوی مصرف خانوار ایرانی را تغییر داده است حالا گروه شغلی‌ای که سال‌ها با درآمد اندکی روبرو بودند، با رونق کسب و کار در ماه‌های اخیر مواجه شده‎اند چرا که به شکلی محسوس مراجعه برای تعمیر لوازم بادوام در ایران افزایش یافته و گرانی اجناس نو و آکبند، بازاری پررونق را در حاشیه خود شکل داده است: بازار خرید و فروش لوازم دست دوم.
* البته به دلیل اینکه تحت‌تاثیر عوامل گوناگون قیمت لوازم خانگی در بازار روز‌به روز نوسانی افزایشی دارد، در یکی دو سال اخیر حتی موارد متعددی از خرید لوازم خانگی دست دوم به عنوان جهیزیه نیز توسط اعضای صنف سمساران مشاهده شده است. این مورد به حضور نوعروسان برای خرید در سمساری‌ها محدود نمی‌شود بلکه برخی برای خرید لوازم دست‌دوم تمیز جستجوهای متعددی در اپلیکشین‌ها، سایت‌ها و صفحات مجازی می‌کنند و در مقابل نیز هر روز بر تعداد آگهی فروش لوازم خانگی با عنوان «در حد نو و مناسب جهیزیه» در این فضا افزوده می‌شود و معمولا صاحبان این وسایل مدعی فروش تمامی وسایل به علت مهاجرت و جابه‌جایی فوری هستند.
* در کنار این موارد هستند کسانی که تا سالیان قبل هر از گاهی نسبت به تغییر تمام وسایل و لوازم خانگی برقی خود اقدام می‌کردند، اما تحت‌تاثیر عرضه محدود لوازم خانگی خارجی و توقف واردات این وسایل، برای پاسخ به تمایل خود به سراغ لوازم خانگی دست دوم می‌روند و با هزینه‌ای کمتر از وسایل نو می‌توانند نسبت به خرید وسایل از برندهای خاص و معروف اقدام کنند.
رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران درباره شرایط فعلی این بازار گفت:
* بیماری کرونا بر همه صنوف تاثیرگذار بوده است و این تاثیر منفی بوده و اعضای صنف ما نیز در این مورد متحمل ضرر و زیان شده‌اند اما شکل فعالیت ما طوری نبود که به سمت ورشکستگی حرکت کنیم و در ماه‌های اخیر با افزایش تقاضا برای خرید هم روبرو شدیم اما سایت‎ها و اپلیکیشن‌ها سبب شده‎اند بسیاری از افراد بی‌واسطه نسبت به فروش اجناس خود اقدام کنند. در کنار فعالیت سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به دلیل کرونا مردم تمایلی به حضور همکاران ما در خانه‌هایشان ندارند و ترجیح می‌دهند فعلا کسی را برای بازدید و خرید لوازم به خانه‌هایشان دعوت نکنند.
* نسبت به سال‌های گذشته درصد قابل‌توجهی از مردم نسبت به خرید لوازم دست دوم تمایل پیدا کرده‌اند زیرا کالاها و لوازم خانگی نو در واقع بسیار گران است و همه افراد جامعه توان خرید این‌گونه وسایل را ندارند بنابراین اقشار متوسط و ضعیف جامعه از نظر اقتصادی نسبت به خرید وسایل دست دوم اقدام می‌کنند.
* افزایش تقاضا برای خرید کالاهای دست دوم بسیار مشهود است، اما متاسفانه کالای دست دوم نیز تحت‌تاثیر افزایش نرخ‌ها در بازار لوازم خانگی، گران شده و این‌گونه نیست که فکر کنیم اقشار ضعیف جامعه می‌توانند، لوازم خانگی دست دوم را ارزان تهیه و خریداری کنند.
* در بازار لوازم خانگی دست دوم شاهد افزایش خرید 20درصدی این وسایل در شش ماهه سال 1399 نسبت به سال 1400 بودیم و در مجموع در 2-3 سال اخیر میزان خرید این وسایل بین 50-60 درصد بیشتر شده است.
* متقاضی برای لوازم خانگی و ایرانی همیشه وجود دارد به طوری که برخی افراد وضعیت اقتصادی بهتری دارند و نسبت به خرید کالاهای خارجی اقدام می‌کنند و در مقابل برخی نیز به دنبال کالاهای ارزان‌تر هستند تا بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند بنابراین نسبت به خرید اجناس ایرانی اقدام می‌کنند.
* خریداران لوازم خانگی دست دوم بیشتر به دنبال خرید وسایل برقی مانند یخچال، فریزر، تلویزیون و ... هستند زیرا این کالا‌ها در بازار لوازم خانگی نسبت به وسایل چوبی بسیار گران‌تر شده‌اند و خانواده‌ها علیرغم افزایش قیمت وسایل چوبی، راحت‌تر می‌توانند وسایل را به صورت نو خریداری کنند. وسایل برقی به مراتب بسیار گران‌ شده و اکنون شرایط به گونه‌ای شده که اکثریت افراد قادر به خرید این وسایل نیستند بنابراین میزان تقاضا برای خرید این‌گونه لوازم خانگی در صنف ما بیشتر است.
* در سال‌های اخیر لوازم دست‌دوم تمیز حتی برای جهیزیه خریداری می‌شوند. به جرات می‌گویم تا پنج سال قبل این موارد مشاهده نمی‌شد، اما در دو سال اخیر شاهد افزایش فزاینده چنین مواردی هستیم و مردم برای خرید لوازم خانگی دست دوم به عنوان جهیزیه فرزندانشان اقدام می‌کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار