رشد ۲۶.۷ درصدی موارد ابتلا و ۱۸.۴۴ درصدی فوتی‌ها / آمارها چه می‌‌گوید؟ + نقشه و نمودار

جهش آمارهای روزانه همه‌گیری کرونا نشان داد که آتش پیک پنجم هنوز فروکش نکرده و با کم‌ترین عادی انگاری دوباره شعله‌های بیماری با ویروس جهش یافته زبانه خواهد کشید.

رشد ۲۶.۷ درصدی موارد ابتلا و ۱۸.۴۴ درصدی فوتی‌ها / آمارها چه می‌‌گوید؟ + نقشه و نمودار

درحالی انتشار آمارهای روزانه همه‌گیری کرونا روز گذشته دوباره این نگرانی ایجاد کرده است که احتمالا باید منتظر جهش آمارها در روزهای آینده باشیم که کارشناسان براین باورند کند شدن روند واکسیناسیون می‌تواند به این نگرانی‌ها افزوده و بروز چالش‌های بیشتری را به همراه داشته باشد.
کارشناسان در این زمینه تاکید دارند کند شدن روند واکسیناسیون و همچنین بی‌توجهی هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی باعث شده تا شاهد شعله‌ور شدن دوباره بیماری در برخی نقاط بخصوص در نوار غربی کشورمان باشیم و درصورت ادامه این روند بسیار زودتر و سریعتر از آنچه برآورد می‌شود درگیر موج تازه‌ای از کرونا با انواع ویروس جهش یافته خواهیم شد.
در این زمینه گروه یاد شده با اشاره به افزایش حدود 26.7 درصدی نرخ ابتلا در 24 ساعت گذشته می‌گویند: همانطور که در رفتارشناسی ویروس در پیک‌های گذشته تجربه شده همه مشکلات از جهش ناگهانی تعداد بیماران آغاز می‌شود و به ترتیب سایر بخش‌ها نیز درگیر می‌شوند بنابراین اگرچه تا روز جمعه روند کاهشی نرخ آمار مبتلایان ادامه داشت اما یکباره از روز گذشته این روند معکوس شده و به عدد 25870 مورد رسیده است.
کارشناسان براین باورند که این جهش در نرخ ابتلا تا روزهای آینده مستقیم در میزان موارد بستری و همچنین بستری در مراقبت‌های ویژه نیز اثرگذار بوده و نهایتا به صعودی شدن دوباره آمار تعداد متوفیان منجر می‌شود که درصورت این روند احتمالاً خبر مربوط به آغاز پیک ششم بسیار زودتر شنیده می‌شود.
این افراد تاکید می‌کند کند شدن روند واکسیناسیون دقیقاً گپی معنادار شناخته می‌شود که می‌تواند در پیک آغاز زودهنگام‌تر پیک بعدی اثرگذاری داشته باشد چون تا ایجاد مصونیت کامل در میان افرادی که واکسیناسیون انجام داده‌اند حداقل یک فاصله 14 روزه وجود دارد و در این دوره احتمال بیمار شدنشان همچنان پابرجاست و البته حتی افرادی که دو مرحله واکسیناسیون را هم کامل انجام داده‌اند هنوز در خطر بیماری قرار خواهند داشت.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
آمارهای منتشر شده و واقعیت همه‌گیری در پیک پنجم
از سوی دیگر کارشناسان برای ارایه واقعیت همه‌گیری در پنجمین پیک کرونا با فعالیت ویروس دلتا و احتمال ورود ویروس‌های جهش‌یافته دیگر که خودشان را تا پشت مرزهای ایران رسانده‌اند می‌گویند زنجیره بیماری در سراسر کشور همچنان فعال است به صورتی که روز گذشته آمارها نشان داد دقیقا زمانی که تعداد موارد ابتلا رشد قابل توجهی را ثبت کرد تعداد موارد فوتی‌ها نیز جهشی معنادارتر به نمایش گذاشت.
این افراد می‌گویند جهش 18.44 درصدی تعداد موارد فوتی تنها در یک روز بیانگر این نکته است که هنوز باید منتظر افزایش این آمار باشیم چون تغییر محسوسی در نرخ بستری و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ایجاد نشده و دلتا نشان داده می‌تواند فعالیتی نگران کننده از خود به نمایش بگذارد.
البته تاکید کارشناسان بر افزایش روند واکسیناسیون است چون معتقدند تنها با استفاده از اینکار و رسیدن به سطح ایمنی 70 درصدی جامعه می‌تواند دوباره افسار ویروس منحوس را به دست گرفته و مدیریت کم هزینه را اجرایی کرد و در غیر این صورت جهش‌های ایجاد شده موج‌های سهمگین‌تری از همه‌گیری را به ایران و کادر درمانی که تقریباً توانی برای ایستادگی ندارد تحمیل خواهد کرد.
در این زمینه بررسی دقیق آمارهای دو روز گذشته و البته مقایسه این دو نقطه زمانی نشان می‌دهد در مجموع تنها 309463 مورد تزریق واکسن در سراسر ایران انجام شده که به هیچ وجه با شرایط موجود همخوانی نداشته و نمی‌تواند اثرگذاری بالایی حتی در نیمه مهرما ایجاد کند درحالی که همه کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان تاکید دارند این مرحله از واکسیناسیون برای مدیریت فوتی‌های پیک‌های بعدی اثرگذاری دارد نه حال حاضر.
هرچند واقعیت آمار درمقایسه آمار فوتی‌ها و نرخ ابتلا در همین دوره زمانی بیشتر نمایان می‌شود چون آخرین آمار ارایه شده نشان می‌دهد هر 2.3 دقیقه یک هموطن را مشخصا‌ً بخاطر بیماری کرونا از دست داده‌ایم و هر دقیقه 18 مبتلای جدید داشته‌ایم آماری که اگر نسبت مقایسه‌ای هر دو را داشته باشیم به عددی کاملا معنادار در نرخ فوتی به ازای افراد خواهیم رسید به این ترتیب که دو آمار اخیر نشان می‌دهد به ازای هر 41.5 فرد مبتلا شده جدید یک مورد فوتی ثبت شده است.
استان آذربایجان غربی/ هرساعت یک فوتی ثبت شد
جواد آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته تعداد 24 نفر از هم استانی‌ها به خاطر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند اظهار داشت: 10 نفر از آنها از شهرستان ارومیه بودند و در این راستا تاکنون پنج هزار و 724 نفر فوتی کرونایی در آذربایجان‌غربی ثبت شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: همچنین با ابتلای یک هزار و 649 نفر دیگر در استان، مجموع کلی مبتلایان از ابتدا تاکنون به 243 هزار و 913 نفر رسید.
وی تعداد واکسیناسیون شبانه روز گذشته را یک هزار و 64 نفر عنوان کرد و گفت: تاکنون 926 هزار و 567 نفر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
آقازاده به تعداد بستری‌های سندروم حاد تنفسی در استان اشاره کرد و افزود: در این راستا دو هزار و 190 نفر بستری شده و 70 نفر نیز به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر بستری مشکوک به تعداد یک هزار و 105 نفر و بستری آی سی یو 329 نفر در بیمارستان‌های سطح آذربایجان‌غربی گزارش شده است.
استان اصفهان/ 1316 بیمار جدید شناسایی شد
آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 3268 نفر بودند که 1316 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.
وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 503 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 425 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 3481 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 499 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.
وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 50 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 40 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.
استان ایلام/ کندی واکسیناسیون و افزایش نرخ ابتلا
محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 55 هزار و 432 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده اند.
وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 301 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 387 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 77 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 52 هزار و 999 نفر بوده است.
کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته شش مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان چهار مورد شهرستان ایلام، یک مورد شهرستان ایوان و یک مورد مربوط به شهرستان دره شهر گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون 981 نفر بوده است. ‌
استان بوشهر/50 درصد شهرستان‌ها قرمز کرونایی
سعید کشمیری در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر از گذر استان از پیک پنجم کرونا خبر داد و اظهار داشت: روند نزولی ابتلا، بستری و فوتی کرونایی در استان بوشهر نشان از گذر این استان از پیک پنجم کرونا است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته کمتر از 500 نفر مشکوک به کرونا به واحد‌های درمانی مراجعه کردند خاطر نشان کرد: از این تعداد 94 نفر آنان در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند و 36 مورد این افراد به کرونا مثبت، قطعی است.
دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از بستری 70 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 34 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.
وی با اشاره به ثبت 9 مورد فوتی دیگر ناشی از ابتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته خاطر نشان کرد: 6 آقا و 3 خانم بین سن 35 تا 90 سال روز گذشته فوت کرده‌اند و تاکنون یک‌هزار و 862 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از روند بهبود یافته‌‌ها در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان خبر داد و افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 92 بیمار از بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 61 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.
دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون بیش از 82 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.
کشمیری به رنگ‌بندی شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر پرداخت و با بیان اینکه 50 درصد در وضعیت قرمز و مابقی در شرایط نارنجی قرار دارند تصریح کرد: براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، تنگستان، کنگان و جم در وضعیت قرمز و دشتی، دیلم، عسلویه، دیر و گناوه در وضعیت نارنجی هستند.
وی با اشاره به فعالیت بدون وقفه واکسیناسیون تجمیعی افزود: برای واکسیناسیون جامعه هدف افراد بالای 18 سال استان بوشهر در مجموع به 500 هزار واکسن نیاز است.
استان خراسان جنوبی/88 بیمار جدید شناسایی شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته 229 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 88 بیمار جدید شامل 41 مورد بستری و 47 مورد سرپایی، شناسایی شدند.
کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 32 مورد از بیرجند، از شهرستان‌های خوسف و فردوس هر کدام 2 مورد، درمیان 5 مورد، زیرکوه 12 مورد، سرایان و سربیشه هر کدام 1 مورد، طبس 13 مورد، قاین 4 مورد و نهبندان 16 مورد جدید شناسایی شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از 849 تست سریع کرونا 172 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 424 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 257 نفر کرونا مثبتند، بیان کرد: از این تعداد 39 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 6 نفر نامساعد است.
مهدیزاده افزود:در شبانه روز گذشته با ثبت 3 مورد فوت جدید ناشی از کرونا تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و 82 مورد رسید.
وی یادآور شد: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز 213 هزار و 698 نفر واکسن نوبت اول و 120 هزار و 102 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.
استان کرمان/ وضعیت شکننده ادامه دارد
کرونا ویروس به روند نزولی خود در پیک پنجم کرونا در استان کرمان در شرایطی ادامه می‌دهد که طبق آخرین آمار منتشر شده تا ظهر امروز بستری‌های کرونا در بزرگ‌ترین استان کشور به مرز 900 نفر رسیده و این در شرایطی است که تا چند هفته گذشته و در پیک اوج کرونا در استان بستری‌های قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان به هزار و 200 نفر هم رسیده بود و شرایط در استان کرمان به اندازه‌ای بحرانی شد که به ظرفیت‌سازی در بیمارستان‌ها و استفاده از همه فضاهای ممکن برای بستری بیماران رسید.
حالا چند روزی است که شیوع کرونا در استان کرمان روند نزولی دارد، روندی که به گفته مسئولان بسیار شکننده است و از سوی دیگر برخی از کارشناسان از خطر شیوع سوش لامبدا در آینده‌ای نچندان دور خبر می‌دهند و همه اینها در شرایطی است که کشور در آستانه سال تحصیلی جدید قرار دارد و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در پیش است؛ مسئله مهمی که خود می‌تواند زمینه ساز آغاز موج دیگری از بیماری در کشور باشد اگر به درستی مدیریت نشود.
در حال حاضر و براساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی اعلام شده از 23 شهرستان استان کرمان، 9 شهرستان در وضعیت قرمز، 9 شهرستان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد کرونایی بوده به طوری که بیش از 78 درصد شهرستان‌‌های استان هنوز در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند.
مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 901 مورد است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 505 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 41 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 136 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 91 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 128 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 134 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 36 هزار و 888 مورد رسیده است.
وی به فوت 20 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 363 نفر رسیده است.
شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 729 هزار و 376 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 368 هزار و 809 مورد است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه احتمال ورود ویروس لامبدا از مهرماه به ایران وجود دارد گفت: همه سوش‌ها می‌آیند اما نباید بگذاریم این سوش غالب جامعه شود.
وی با بیان اینکه بیماری قارچ سیاه به طور مستقیم با کووید 19 ارتباط ندارد اما هر فردی که سیستم ایمنی بدنش ضعیف شده باشد این قارچ به عنوان یک عفونت فرصت طلب در بدنش رشد پیدا می‌کند افزود: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان تقریبا حدود 18 تا 20 مورد مبتلا داشتیم که برخی از آنها در مراحل اول با دارو یا جراحی بهبودی پیدا کرده‌اند.
استان گلستان/ روند کاهشی کُند، اما ادامه دارد
با تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان گلستان، تعداد مراجعات سرپایی و بیماران بستری در مراکز درمانی استان نیز هرچند به کندی اما هر روز کمتر از روز قبل از آن می‌شود.
پس از گذشت حدود دو ماه از اوج گیری کرونا در این استان، تعداد بیماران بستری به کمتر از یکهزار نفر رسید و تعداد این بیماران 50 درصد کمتر از اوج پیک پنجم کرونا در استان شد.
براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان با کاهش 61 نفری در تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، آمار بستری شدگان به 952 بیمار رسید.
در یکی دو روز اخیر تعداد بیماران بدحال بستری در مراکز درمانی استان نیز کاهش پیدا کرده و طبق آخرین آمارها 171 بیمار در بخش‌های آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند که حال 65 بیماری که به دستگاه‌های ونتیلاتور متصل هستند، کاملا وخیم است.
این در حالی است که در قله موج پنجم کرونا که مربوط به مرداد ماه امسال است یکهزار و 984 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شدند که بالاترین تعداد از زمان همه گیری کرونا تا به حال در استان گلستان است.
حدود 300 بیمار نیز به صورت روزانه با مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان خدمات درمانی سرپایی و دارویی دریافت می‌کنند.
عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفته است: هرچند در حال پشت سر گذاشتن پیک پنجم کرونا هستیم و گلستان در وضعیت نارنجی ابتلا به کرونا قرارگرفت، اما پروتکل‌های بهداشتی باید همچنان رعایت شود و با توجه به تجربه شرایط بحرانی گلستان در پیک پنجم باید تلاش کنیم این روز‌های تلخ دیگر تکرار نشود.
استان گیلان/1163 نفر در مراکز درمانی بستری هستند
هزار و 163 بیمار کرونایی هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که 206 نفر از این بیماران طی 24 ساعت گذشته به آمار افزوده شده‌اند.
همچنین 180 نفر از بیماران به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند و 25 بیمار نیز طی روز گذشته در بخش ICU بستری شدند؛ متأسفانه حال 210 نفر از بیماران وخیم است.
طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌اینک 12 شهرستان استان گیلان در وضعیت نارنجی، یک شهرستان در وضعیت زرد و 4 شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.
از آنجایی که در شرایط فعلی واکسیناسیون تنها را کنترل چرخه بیماری است اما طی هفته‌های اخیر واکسیناسیون جامعه هدف در گیلان به دلیل نبود واکسن روند کندی داشته و روز گذشته تنها 2 مرکز در رشت فعال بودند.
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان از ورود محموله قابل توجهی از واکسن کرونا به گیلان و به‌دنبال آن افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون جامعه هدف طی روزهای آینده در استان خبر داده‌اند.
با این وجود حتی پس از تزریق واکسن نیز هم‌چنان باید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اولویت‌ باشد چرا که گیلان در وضعیت بسیار شکننده‌ای قرار دارد و کوچکترین عادی‌انگاری ممکن است آمار نزولی را مجدداً صعودی کند.
استان مرکزی / 2526 مورد فوتی از ابتدای همه‌گیری
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت شیع کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: 777 مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی 24 ساعت گذشته 777 در استان مرکزی ثبت شد.
سیدمحمد جمالیان افزود: 65 نفر از موارد جدید کرونایی در این استان به‌دلیل وخامت حال در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.
وی بیان کرد: 712 نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به ‌صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کرده‌اند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: شمار مبتلایان به ویروس کرونا از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون در استان مرکزی به 86 هزار و 356 نفر رسیده است.
جمالیان بیان کرد: 12 بیمار کرونایی دیگر نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی جانشان را از دست دادند و شمار فوتی‌ها به 2 هزار و 526 نفر رسید.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار