میز دیابت در استانداری اصفهان راه اندازی شود

رئیس هیات مدیره انجمن خیریه دیابت اصفهان گفت: استانداری با راه‌اندازی میز دیابت برای مقابله با بحران این بیماری آمادگی داشته باشد.

محمدعلی عطاری روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه آمار مبتلایان به بیماری دیابت به طرز وحشتناکی در حال افزایش است، افزود: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال یا دچار دیابت هستند و یا در معرض دیابت قرار دارند.
وی اظهارداشت: میزان قند خون کمتر از ۹۹ حالت نرمال، بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ افراد در معرض دیابت و بیش از ۱۲۶ مبتلا به دیابت شناخته می‌شود.
رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان یادآور شد: ۵۰ درصد افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و لذا باید با افزایش آگاهی‌های مردمی نسبت به پایش و کنترل این بیماری اقدام کرد.
وی با بیان اینکه دیابت در خاموش پیشرفت می‌کند، ادامه داد: گاهی زمانی علائم دیابت بروز می‌کند که سالها از ابتلای به آن گذشته است.
عطاری تاکید کرد: جامعه باید نسبت به دیابت حساسیت پیدا کند و جدی گرفته شود و باید برای همه مردم و مسوولان این مساله تبیین شود تا مردم باید بیاموزند که چه کنند که به دیابت دچار نشود.
وی خاطرنشان کرد: دیابت درد بی درمانی است و دارو صرفا علائم را کنترل می‌کند و درمان قطعی ندارد و بهترین راه آموزش کنترل و پیشگیری است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هزینه یک فرد مبتلا به دیابت در ماه ۱۳۰ دلار است، تصریح کرد: جمعیت افراد مبتلا به دیابت در کل کشور در سال بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار است.
عطاری اضافه کرد: این هزینه‌ها به شرطی است که ابتلای به این بیماری به پیوند کلیه، پیوند قلب و امثال آن منجر نشود و گرنه هزینه های آن بسیار سرسام آور می‌شود.
وی گفت: در همه جای جهان سازمانهای مردم نهاد و خیریه‌ها در حوزه پیشگیری و درمان به ویژه در حوزه آموزش وارد شده‌اند.
عطاری به نقش آموزش در پیشگیری از رشد این بیماری اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس، مساجد و دانشگاهها، کارخانجات و شرکت‌ها می تواند در روشنگری و پیشگیری از این بیماری موثر باشد.
وی تاکید کرد: بسیج ظرفیت‌های دولتی اعم از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر، بسیج و خبرین و مراکز علمی و آموزشی برای پیشگیری و مقابله با این بیماری یک ضرورت است.
رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان با اشاره به پیشینه ۲۰ ساله این خیریه ۲۰، گفت: امسال بیست یکمین همایش سالانه دیابت ۲۲ آبان برگزار می شود.
وی همچنین به فعالیت‌های این خیریه اشاره و خاطرنشان کرد: تبیین خطرات این بیماری در جمع ائمه جمعه، مساجد، ملاقات و جلسات متعدد با استانداران، شهرداران و مسوولان شهر، برگزاری جلسات آموزشی در مساجد، مدارس و مراکز آموزشی و زیرپوشش قرار دادن ۷۷۰۰ بیمار از جمله برنامه‌های این خیریه است.
وی اضافه کرد: این خیریه با ره اندازی مرکز درمانی و بهره‌گیری از ظرفیت متخصص قلب، چشم، اطفال، داخلی، ارتوپدی، روانشناسی و تغذیه و داروخانه به صورت رایگان به بیماران بی بضاعت مبتلا به دیابت خدمات ارایه می‌کنند.
همچنین عضو ستاد کنترل دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست گفت: دیابت سردسته بیماری‌هایی چون کوری، نارسایی کلیه، قطع اعضا و پیوند کلیه است.
علی کچوئی گفت: چاقی و پرخوری، غذاهای ناسالم و پر کالری، کم تحرکی، استرس، مصرف دخانیات، وراثت و افزایش سن از علل شناخته شده این بیماری است.
وی ادامه داد: تغییر سبک زندگی نقش موثری در کاهش این بیماری در جامعه دارد.
وی اضافه کرد: ۶۳ درصد افراد بالای ۳۰ سال و ۲۰ درصد کودکان کشور دچار چاقی هستند.
مسوول برنامه پیشگیری و کنترل دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست گفت: شیوه اضافه وزن در استان ۶۱.۲۶ درصد است و میانگین کشوری ۵۹ درصد است.
رامش حسین‌خانی با اشاره به اجرای طرح پایش سلامت در مراکز جامعه سلامت استان، افزود: از طریق این طرح ۵۲ درصد افراد بالای ۳۰ سال از نظر دیابت مورد پایش قرار گرفتند که آمار نشان می‌دهد ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.
وی اضافه کرد: جمعیت بالای ۳۰ سال در استان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که قریب یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند و که در مجموع نزدیک به یک میلیون نفر مبتلا یا در معرض دیابت هستند.
مسوول امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست گفت: در استان اصفهان ۲هزار و ۴۴۰ نفر دیالیزی وجود دارد.
الهه ایزدی خواه افزود: ۲۱ کلینیک تخصصی در استان در هفته دیابت به آحاد جامعه خدمات رایگان ارائه می‌کنند.
۲۳ آبان روز جهانی دیابت نامگذاری شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار