کمین دیابت برای یک میلیون نفر در اصفهان

۵۰ درصد از مردم از دیابت اطلاعی ندارند و باید آگاه شوند

گروه جامعه| درحالی‌که 23 آبان ماه بروز دیابت نام‌گذاری شده است روز گذشته به همین مناسبت نشستی با خبرنگاران برگزار شد و در این جلسه مسئول پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان اصفهان اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شیوع دیابت در استان اصفهان ۱۱ درصد است و این افراد عمدتا در جمعیت بالای ۲۵ سال قرار دارند. رامش حسین‌خانی با تأکید بر لزوم آگاه‌سازی مردم از بیماری دیابت و عوارض آن، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۲ درصد جمعیت استان را زیرپوشش برنامه‌های آموزش و پیشگیری از بیماری دیابت قرار داده‌ایم، اما باید تمام جمعیت را زیرپوشش قرار دهیم. او با بیان اینکه ۵۰ درصد از مردم از دیابت اطلاعی ندارند و باید آگاه شوند، گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار نفر را در استان غربالگری کرده‌ایم که ۱۲۶ هزار نفر بیمار دیابتی شناسایی‌شده‌اند، درحالی‌که حدود ۳۸ درصد آنها از بیماری خود اطلاعی نداشتند. مسئول پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: تاکنون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان غربالگری بیماران دیابتی را آغاز کرده است، ممکن است بیمارانی باشند که اصلا برای غربالگری مراجعه نکنند، بااین‌وجود باید آماری یکپارچه از بیماران دیابتی در استان به دست آوریم. حسین‌خانی همچنین به بیماران پیش دیابتی اشاره کرد و گفت: منظور از بیماران پیش دیابتی کسانی هستند که هنوز به بیماری مبتلا نشده‌اند، اما در معرض بیماری قرار دارند و ممکن است در پنج سال آینده دیابت بگیرند. طبق برآوردهای صورت گرفته میانگین این افراد در استان اصفهان بالاتر از کشور است. او با تأکید بر لزوم شناسایی و مراقبت از بیماران پیش دیابتی برای جلوگیری از بروز این بیماری، تصریح کرد: در حال حاضر ۵۴۰ هزار نفر پیش دیابتی در استان اصفهان شناسایی‌شده‌اند که با احتساب بیماران دیابتی، نزدیک به یک‌میلیون نفر در استان در معرض عوارض بیماری دیابت قرار دارند. مسئول پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه کنترل بیماری دیابت کار سختی است و باید در این زمینه به‌صورت جدی عمل کرد، اظهار کرد: به همین منظور در تمام سال خدمات پیشگیری و مراقبت برای تمام گروه‌های سنی انجام می‌شود و افراد می‌توانند به مراکز سلامت نزدیک محل سکونت خود مراجعه و از مشاوره و آموزش و خدمات درمانی استفاده کنند. حسین‌خانی با بیان اینکه در دو سال گذشته برنامه‌های کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر همچون دیابت در استان آغاز شده است، گفت: در دیابت در مقایسه با سایر بیماری‌ها قدم‌های نخست را برداشته‌ایم و برنامه‌ها جدید است، بنابراین قطعا اشکالاتی وجود دارد، اما درخواست ما از مردم این است در مراکز سعه‌صدر داشته باشند و همکاری لازم را به عمل‌آورند.

کنترل دیابت با عوامل تأثیرگذار

در ادامه فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه بیماری دیابت یک زمینه ژنتیک دارد، اما باید یکسری عوامل محیطی باشد تا خود را نشان دهد، گفت: اضافه‌وزن، کم‌تحرکی، غذاهای پرکالری و ناسالم و استرس از عوامل اصلی تأثیرگذار در بروز این بیماری است. علی کچوئی با هشدار نسبت به افزایش افراد پیش دیابتی در استان، گفت: در این مرحله مهم‌ترین کاری که باید بکنیم این است که با کنترل چهار عامل تأثیرگذار از بروز دیابت جلوگیری کنیم. اینکه جامعه نسبت به بیماری دیابت حساس شده است را باید به فال نیک گرفت، چراکه دیابت یک معضل در دنیاست و بیماری مرموزی که کمتر از یک‌سوم بیماران علائم شایع آن را دارند و وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری شروع شده است. این در حالی است که بین ۷ تا ۱۱ سال طول می‌کشد تا بیماری دیابت خود را نشان دهد. عضو هیئت‌مدیره خیریه دیابت اصفهان با تأکید بر اینکه باید آموزش‌ها را در راستا تغییر الگوی سبک زندگی قرار دهیم، افزود: دیابت منشأ بسیاری از بیماری‌ها مثل کوری، نارسایی کلیه، قطع پا و غیره است. او خاطرنشان کرد: قند خون ناشتا ۹۹ نرمال، ۱۰۰ تا ۱۲۵ پیش دیابت و ۱۲۶ به بالا دیابت است. بر اساس آخرین آمار افراد بالای ۳۰ سال ۱۲ درصد دیابتی، اما پیش دیابتی ۱۸ درصد هستند، بر این اساس یک سوم افراد بالای ۳۰ سال یا دیابت دارند یا در معرض دیابت هستند. کچوئی ادامه داد: ۲۵ درصد افراد پیش دیابتی ظرف ۵ سال آینده مبتلا به دیابت می‌شوند، بنابراین شناسایی افراد پردیابتی نیز مهم است.

نیمی از بیماران از دیابت خود بی اطلاعند

در ادامه رئیس هیئت‌مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان از پوشش ۷ هزار و ۷۰۰ بیمار دیابتی در این موسسه خبر داد و گفت: شعار موسسه آموزش، کنترل و پیشگیری از دیابت است. محمدعلی عطاری با بیان اینکه دیابت بیماری پرهزینه‌ای است، اظهار کرد: سال‌ها پیش بحث این بود که برای کنترل بیماری دیابت هزینه ۱۲۰ دلار در ماه نیاز است که اکنون این هزینه بیشتر هم شده، آن هم در شرایطی که بیمار به پیوند کلیه و قلب نرسد و گرنه هزینه‌ها ده‌ها برابر می‌شود. او با ابراز نگرانی از بالا بودن درصد مبتلایان به دیابت در جامعه، گفت: بیماری دیابت همچون کوه یخ در اقیانوس است و قسمت اعظم بیماری ناشناخته مانده، درعین‌حال بیش از نیمی از بیماران هم نمی‌دانند دیابت دارند. رئیس هیئت‌مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان، خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا سازمان‌های مردم‌نهاد وارد عمل شده‌اند و در اصفهان نیز موسسه خیریه دیابت ۲۰ سال است در این زمینه فعالیت می‌کند. در این ۲۰ سال سعی کردیم این بیماری را به مردم بشناسانیم و با همه مسئولان استان، مدیران، شهرداران و ائمه جمعه جلساتی برگزار کردیم. عطاری با بیان اینکه متخصصان بخش‌های مختلف در این خیریه حضور و همکاری دارند، گفت: درعین‌حال معتقدیم مؤسسات خیریه دیگر باید در اصفهان فعالیت کنند و بسیج کامل دانشگاه، خیریه‌ها و همه سازمان‌ها برای مقابله با بیماری خاموش دیابت نیاز است. همچنین استانداری باید ستاد بحران دیابت ایجاد کند تا با این بیماری شایع، مقابله و از هزینه‌های بالای درمان آن پیشگیری شود.

کلینیک زخم پای دیابتی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

کارشناس درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بیماری دیابت به عنوان یکی از بیماری‌های پر عارضه یادکرد و گفت: رسالت ما پیشگیری و شناسایی این بیماری است. الهه ایزدخواه به فعالیت ۲۱ کلینیک تخصصی دیابت در استان اشاره و اظهار کرد: هر بیمار دیابتی باید حتما به‌صورت دوره‌ای غربالگری قلب، چشم و کلیه داشته باشد تا بتوانیم از عوارض بیماری پیشگیری کنیم. او نارسایی کلیه را از عوارض جدی دیابت برشمرد و افزود: باید از دیالیزی شدن بیماران جلوگیری کنیم، به همین منظور پزشکان در کلینیک‌های تخصصی دوره‌های لازم را گذرانده و شیوع بیماری، عوارض و کنترل بیماری را ثبت و رصد می‌کنند. ایزدخواه با بیان اینکه هر ۲۰ ثانیه یک قطع عضو به دلیل دیابت در جهان اتفاق می‌افتد، گفت: یکی از عوارض جدی دیابت، زخم پا است که تشخیص زودهنگام و درمان سریع آن اهمیت زیادی دارد. کارشناس درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از راه‌اندازی کلینیک زخم پای دیابتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: راه‌اندازی این کلینیک با درمان‌های علمی و روز به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود تا بیماران ارجاع و درمان شوند و به‌احتمال‌زیاد در بیمارستان خورشید فعال می‌شود. او خاطرنشان کرد: در هفته دیابت در تمام کلینیک‌های دیابت در استان معاینه و ویزیت رایگان و آموزش‌های رایگان همچون گذشته انجام می‌شود و همایش پیاده‌روی هم برگزار خواهد شد. کلینیک‌های تخصصی دیابت در اصفهان در بیمارستان امام حسین (ع) برای کودکان دیابتی، بیمارستان حضرت زهرا (س) زینبیه، امین، عیسی ابن مریم، فارابی و فیض ویژه بیماران بستری است دایر است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار