معاون وزیر با تدریس زبان انگلیسی از مقطع ابتدایی مخالفت کرد
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش ضمن بیان اینکه سرجمع کمتر از ۵ درصد دانشآموزان ما به آموزشگاههای زبان میروند گفت: بسیاری از داوطلبان آموزشگاهها، دانشآموزان مدارس غیردولتیاند و یک دلیل آن برخورداری مالی است.
علی ذوعلم با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه باید عمیقتر به موضوع ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی نگریست گفت: تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه برای این تعداد دانشآموز زیاد نیست. فقط شش میلیون دانشآموز در متوسطه داریم. اگر میانگین در هر آموزشگاهی ۲۰۰ دانشآموز مشغول به آموزش باشند میتوان گفت سرجمع کمتر از ۵ درصد دانشآموزان ما به آموزشگاه زبان میروند. ضمن آنکه وجود آموزشگاهها بد نیست، زیرا کمک میکند تا دانشآموزان تقویت شوند و خدمات دریافت کنند؛ اما مشکل آنجاست که چرا همه دانشآموزان امکان حضور ندارند و باید به عدالت آموزشی توجه کنیم. نکته قابلتأمل دیگر این است که بسیاری از داوطلبان آموزشگاهها، دانشآموزان مدارس غیردولتیاند و یک دلیل آن برخورداری مالی است. البته که آموزش زبان در مدارس غیردولتی هم به معنای مستغنی شدن دانشآموزان در زبان خارجی نیست. آموزش زبان فارسی دچار چالش جدی است درحالیکه نزدیک ۵۰ درصد مناطق ما دوزبانهاند و آنجا آموزش زبان فارسی به شدت دچار ضعف است و یکسری دلایلی مانع پاسداری از زبان فارسی که زبان آموزش رسمی است، میشود تا جایی که ممکن است برخی دانشآموزان ما نتوانند تا
ششم دبستان به فارسی صحبت کنند. باید بیش از دغدغه زبان خارجی، چندین جلسه در این برنامه صرف زبان فارسی شود. ضمن آنکه زبان خارجی در دانشگاهها و آموزش عالی نیز دچار چالش است. بااینکه زبان انگلیسی را از دبستان شروع کنیم مخالفم زیرا مبتنی بر واقعیت نیست و جز ایجاد بحران و تبعیض بیشتر، ثمری نخواهد داشت. دبیر زبان انگلیسی در متوسطه بسیار کم داریم. اگر قرار باشد آموزش زبان از دوره ابتدایی شروع شود همه مدارس نمیتوانند معلم زبان داشته باشند. باید به همین دلیل به ۴۰۰ ساعت آموزش، کیفیت بدهیم.