اهدای خون در اصفهان۴۰ درصد کاهش یافته است

مدیرکل انتقال خون اصفهان با اشاره به اینکه میانگین روزانه ۴۰۰ واحد خون در استان نیاز است گفت: با توجه به آغاز فصول سرد سال و کاهش دما، اهدای خون در این استان نسبت به ماه‌های قبل تا ۴۰ درصد کاهش یافته‌ است.

مجید زینلی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سازمان انتقال خون استان اصفهان به تمامی گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های خونی O مثبت و منفی نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه خون را می‌توان تا ۳۰ ماه در مراکز انتقال خون نگهداری کرد اما برخی از فرآورده‌های آن پس از ۲۴ تا ۷۲ ساعت از بین می‌رود اظهارداشت: باید خونگیری در مراکز اهدای خون مدیریت شود تا از این مایع حیاتی برای نجات جان نیازمندان به بهترین نحو استفاده شود.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: در کشور ایران ۱۰ درصد مردم دارای گروه‌های خونی منفی و ۹۰ درصد دارای گروه‌های خونی مثبت هستند.
وی عنوان کرد: گروه خونی O منفی برای همه گروه‌های خونی به ویژه در افراد نیازمند به خون در حوادث و موارد اورژانسی یا تعویض خون نوزادان که به دلیل اضطرار امکان تعیین گروه خونی در فرد نیازمند وجود ندارد قابل استفاده است.
زینلی همچنین تصریح کرد: در نیمه ماه نخست امسال بیش از ۸۹ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه کردند که از این تعداد ۷۱ هزار نفر موفق به اهدای خون خود شدند.
وی ۹۷ درصد اهداکنندگان خون استان اصفهان را مردان و سه درصد آن‌ها را زنان بیان کرد و گفت: بانوان و آقایان از سن قانونی ۱۸ سال تا سن ۶۰ سالگی و در صورت اهداکننده مستمر بودن تا سن ۶۵ سالگی می توانند خون اهدا کنند.
مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه اهداکنندگان مستمر که حداقل سالی ۲ بار خون اهدا می‌کنند خون‌های سالم‌تری دارند یادآور شد: مردان هر سه ماه یکبار و بانوان هر چهار ماه یکبار می‌توانند خون اهداکنند.
وی چرخه بازگشت خون اهدایی که حجمی معادل ۴۸۰ میلی گرم دارد را ۲۴ تا ۴۸ ساعت دانست و افزود: به دلیل اینکه بیشترین حجم خون را آب تشکیل می‌دهد درصورت مصرف مناسب آب در این مدت جبران می‌شود و گلبول‌های قرمز خون نیز تا ۲ هفته و ذخایر آهن آن نیز در دوره سه ماهه جبران خواهدشد.
زینلی تاکیدکرد: پلاکت سه تا ۵ روز در دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد، پلاسما یک تا ۷ سال در دمای منهای ۲۰ درجه و گلبول‌های قرمز نیز ۳۵ تا ۴۲ روز در دمای ۲ تا ۶ درجه سانتیگراد قالب نگهداری است.
وی همچنین پلاکت‌ها را به سه گروه معمولی، فرزیس و اشعه دیده و گلبول‌های قرمز را به چهار دسته ساده، شسته شده، اشعه دیده و کم لوکوسیت تقسیم‌بندی کرد و گفت: امروزه همه فرآورده‌های خونی که در کشورهای توسعه یافته تهیه می‌شود در استان اصفهان نیز قابلیت تولید دارد.
مدیرکل انتقال خون استان افزود: مرکز جامع اهداکنندگان خون میدان خواجو در اصفهان، مراکز ثابت اهدای خون عاشق اصفهانی شهر اصفهان، خمینی شهر و اباذر کاشان و مراکز انتقال خون نجف آباد، نایین، شهرضا، کاشان، خوانسار و گلپایگان آماده خونگیری از اهداکنندگان هستند.
وی اضافه کرد: مرکز انتقال خون زرین شهر روزهای سه‌شنبه و مرکز انتقال خون نایین روزهای زوج آماده خونگیری هستند.
میانگین اهدای خون در کشور ۲۵ و در استان اصفهان ۲۷ تن به ازای هریک هزار نفر است.
در چهار شهر کاشان، نجف آباد، شهرضا و خوانسار پایگاه انتقال خون و در سه شهر گلپایگان، خمینی‌شهر و نائین مرکز انتقال خون وجود دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار