کاشان با پدیده وارونگی دما روبرو خواهد شد

رییس اداره هواشناسی کاشان گفت: با توجه به شرایط پایداری جو و دمای پایین شبانه، پدیده‌ وارونگی دما در دشت کاشان از روز دوشنبه تا پایان هفته پیش بینی شده است.

عباس ارغوانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وارونگی دمای هوا موجب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی به خصوص در مناطق صنعتی و محل‌های پرتردد شهری و قرار گرفتن در وضعیت نارنجی خواهد شد.
وی افزود: بر اساس شاخص کیفیت هوا (AQI) در وضعیت نارنجی بین ١٠١ تا 150 بوده و از نظر بهداشتی برای گروه‌های حساس ناسالم است و شهروندان مبتلا به بیماری‌های ‌قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکانن باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
رییس اداره هواشناسی کاشان، تصریح کرد: با توجه به اعلام مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان، با ایجاد شرایط اینورژن یا وارونگی دما، باید استفاده از خودروها و فعالیت صنایع آلاینده کاهش یافته و شهروندان از فعالیت ورزشی در فضاهای باز و حضور غیرضروری افراد آسیب‌پذیر خودداری کنند.
ارغوانی تأکید کرد: در شرایط طبیعی، با افزایش ارتفاع، دما کم شده و نقل و انتقال‌های جوی بر اثر ناپایداری هوا به خوبی انجام می‌شود، زیرا هوای گرم و سبک به طرف بالا حرکت می‌کند و هوای سرد و سنگین، بالا جای آن را می‌گیرد و در نتیجه مواد آلوده‌ای که در نزدیکی سطح زمین وجود دارند نیز به طرف بالا حرکت می‌کنند.
وی گفت: در حالت وارونگی، با افزایش ارتفاع، دما نیز افزایش یافته و هوای سرد و سنگین در پایین قرار می‌گیرد و هوای گرم و سبک در بالا و در نتیجه هوا کاملاً پایدار و آرام می‌ماند. در این حالت مواد آلوده‌ساز در نزدیکی سطح زمین یعنی زیر لایه وارونه باقی می‌ماند و مانند سقفی مانع حرکت آن‌ها به فضای بالاتر می‌شود که در نتیجه از پخش آن‌ها در جهت عمودی جلوگیری می‌شود.
رییس اداره هواشناسی کاشان، افزود: در پدیده اینورژن، میزان اکسیژن هوا به علت مصرف تدریجی کاهش یافته و میزان مواد آلوده ساز هوا به علت تولید تدریجی آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین هوای مجاور سطح زمین شدیداً آلوده می‌شود، از این‌رو در ناحیه‌ای هر چه تعداد موارد وقوع حادثه اینورژن بیشتر و ارتفاع آن کمتر باشد آلودگی هوا بیشتر تشدید می‌شود.
ارغوانی اظهار کرد: شاخص کیفی هوا (A Q I )یا شاخص آلودگی هوا (P S I) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مثل منوکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازون و ذرات معلق را تبدیل به یک عدد بدون واحد می‌کند.
بنا به اعلام اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، کاشان در 20 روز گذشته بدون هوای پاک بوده و روزهای 18، 11 و 8 آبان نیز هوای ناسالم داشته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار