جایگاه مدیریتی استاندار اصفهان چیست؟

جایگاه مدیریتی استاندار اصفهان چیست؟
حسین قلع ریز| با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر بنیادین وزرای کابینه، نوبت تغییرات دومینویی مدیران ارشد استان‌ و سازمان‌ها فرارسیده است. تغییر نگاه دولت به موضوع اقتصاد و فرهنگ و همچنین تمرکز بر توان داخلی، مهم‌ترین پارامتر انتخاب رئیسی برای دولتمردانش بود. هرچند که دایره مدیران دولتی در طول چهار دهه گذشته تغییر چندانی نداشته است و خودی بودن و متعهد به سیاست‌های دولت، اصلی‌ترین پارامتر برای انتخاب مدیران لحاظ شده است، اما ایران 1400 با ایران 1396 و 1384 بسیار متفاوت است. پایین بودن درآمدهای نفتی، تحریم‌های اقتصادی، قفل شدن شبکه ارتباط بین‌بانکی با سایر بانک‌های بین‌المللی از یک طرف و پیامدهای اپیدمی کرونا شرایط بسیار دشواری پیش روی مدیریت اجرایی کشور برای حل مسائل و معضلات فعلی و برجای‌مانده از گذشته را فراهم ساخته است که نیازمند مدیرانی است که بتوانند این ابرچالش‌ها را رفع کنند.
انتخاب مدیران ارشد استان‌ها مهم‌ترین انتخاب تیم کاری سید ابراهیم رئیسی در روزهای اخیر است. استان اصفهان با ردیف کردن رتبه‌های‌ترین در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و صنایع‌دستی جایگاه ویژه‌ای در بین استان‌ها دارد و مسائل و مشکلات آن هم، اندازه نام و آوازه‌اش بزرگ و پرچالش است. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که استاندار لازم اصفهان چه پارامترهایی باید داشته باشد؟
استان اصفهان استانداری نیاز دارد که فقط در خود استان به دنبال حل مسائل و بحران‌ها نباشد، زیرا بسیاری از مسائل استان در پاستور و وزارت‌خانه‌های مستقر در پایتخت ایجاد و راهکار حل آن هم در همان مکان‌هاست. استانداری اصفهان در ادبیات مدیریت به یک مدیر ارشد اجرایی (chief executive officer) C.E.O که وظیفه آن جهت‌دادن به اهداف داخلی و خارجی استان باتوجه‌به دیدگاه استراتژیک سند توسعه 20 ساله کشور و استان است نیاز دارد.
مدیر ارشد استان از نظر سطوح مدیریتی به‌عنوان اداره‌کننده، تصمیم‌گیرنده، رهبر، کارفرما و اجراکننده مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد که نقش تصمیم گیرندگی شامل تصمیمات سطح بالا درباره سیاست و استراتژی می‌باشد. برد هیلیر، مدیر ارشد اجرایی شرکت Re-Bath درباره خصوصیت یک مدیر C.EO می‌گوید: مدیر ارشد اجرایی باید مسئولیت تعیین استراتژی برای رسیدن به چشم‌اندازهای خود و سازمانش را بر عهده گیرد. این مدیریت همچنین شامل کسب اطمینان از این نکته است که شرکت دارای تیمی مناسب برای اجرای آن استراتژی باشد. این بخش از مسئولیت‌های مدیریت اجرایی شامل شناسایی نقش‌های جدیدی می‌شود که باید برای رسیدن به اهداف به کار گرفته شوند.
ظهور و بروز چنین دیدگاهی در مدیر ارشد استان می‌تواند تهدیدهای پیش روی استان را به فرصت تبدیل کند و ذی‌نفعان استان را از مهاجرت به سایر استان‌ها و کشورها باز دارد. آب، کشاورزی، تغییر اقلیم، خشکسالی، بیکاری، محیط‌زیست و هزاران مسئله نیازمند به داشتن مدیریت ارشدی است که همزمان با سفر به شهرستان‌ها، مسائل را در پایتخت با رایزنی، دریافت ردیف بودجه و همچنین گرفتن امتیازات ویژه برای استانی است که با سندروم نصف جهان در بین سایر استان‌ها نیز روبروست.
شخصیت ملی استاندار اصفهان می‌تواند ویژگی بارزی برای رایزنی با وزرا و سایر بخش‌های حاکمیتی برای حل مسائل و مشکلات استان باشد که نمونه کوچک آن را در تشکیل بنیاد توسعه و پیشرفت نصف جهان با حضور مدیران ملی استان شاهد بودیم. بنیادی که توانست برخی از موانع توسعه شهری در بخش جاده‌ای را برطرف سازد. ساختمان استانداری در خیابان استانداری اصفهان پشت‌به‌پشت عمارت چهلستون نیازمند حضور فردی است که علاوه بر مدیریت در سطح ملی بتواند هم‌افزایی بین نیروهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم و با اجماع تصمیم بگیرد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار