اجرای عملیات دفع رطوبت از مسجد تاریخی امام (ره)

عملیات دفع رطوبت از مسجد تاریخی امام(ره) اصفهان در پنج مرحله اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه عملیات دفع نم و رطوبت از بخشهای مسجد امام از سه سال قبل آغاز شد گفت: مرحله اول دفع رطوبت از محور جنوبی و از گذر عمومی در بخش جنوبی محور گنبد خانه اصلی مسجد اجرا شد.
فریدون الهیاری با بیان اینکه با توجه به ایجاد تفاوت سطح در گذر عمومی محور جنوبی مسجد، این گذر به طور کامل بازسازی شد گفت: با ایجاد کانال ناکش (کانال دفع رطوبت) و کانال دفع آبهای سطحی در دیوارهای مسجد که به گذر اتصال داشت از انتقال رطوبت ناشی از آبهای سطحی به دیواره های مسجد جلوگیری شد و پس از آن دیواره های ضلع جنوبی گنبدخانه به طور کامل مرمت شد.
وی با اشاره به مرحله دوم مرمت گفت: کار بهسازی سیستم دفع فاضلاب منطقه به ویژه در مناطق و گذرهای پیرامون مسجد امام که دچار فرسودگی شده بود نیز سال گذشته به پایان رسید.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به سومین مرحله از عملیات دفع رطوبت از این مسجد بزرگ تاریخی گفت: کار پاکسازی و بهسازی تمامی راه آبه های قدیم و جدید این مسجد تاریخی در طی یک سال و نیم فعالیت، پاکسازی و مرمت شد.
فریدون اللهیاری به چهارمین مرحله برای دفع رطوبت از مسجد امام اشاره کرد و گفت: مسجد امام اصفهان در ضلع جنوبی مجموعه جهانی میدان امام(ره) به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تاریخی و گردشگری کشور قرار دارد، برای رفاه حال گردشگران در مجموعه میدان در مجاورت ضلع شمال شرقی مسجد ، مجموعه سرویس بهداشتی ساخته شد.
وی با اشاره به پنجمین مرحله از عملیات دفع رطوبت از مسجد امام گفت: با توجه به ایجاد حدود صد چشمه سرویس بهداشتی در ضلع شمال شرق مسجد امام در طی 30 سال گذشته، در طی سه مرحله کار مرمت و بهسازی این سرویسها از نیمه دوم سال 1397 آغاز شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان افزود: مرمتگران در این بخش ابتدا سرویسها را از مدار خارج و پس از دفع رطوبت ، تمامی کانالهای دفع فاضلاب و همچنین لوله کشی های آب در این مسیر را کاملا تعویض کردند.
وی افزود: عملیات دفع رطوبت از مسجد امام اصفهان در طی سه سال و با هزینه ای بیش از 40 میلیارد ریال انجام شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار