عراق پل خوشبختی ایران

عصر امروز ورزشگاه بین‌المللی امان در پایتخت اردن میزبان یک نبرد حساس آسیایی خواه بود.

امیرحسین احتشامی -اصفهان امروز: جدال سنتی تیم‌های ایران و عراق که تا تنها در بازه زمانی هشت‌ساله جنگ تحمیلی متوقف ماند و پس از صلح دو کشور همچنان ادامه پیدا کرد. ایران و عراق دو کشور صاحب سبک فوتبال در پهناورترین قاره جهان تاکنون 28 بار با همدیگر روبرو شده‌اند که آخرین نبرد این دو تیم دی‌ماه سال گذشته در استادیوم آل مکتوم دبی بازمی‌گردد. آن بازی حکم به سرگروهی را یکی از دو تیم در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا می‌داد که با تساوی بدون گل که رقم خورد تیم ملی ایران توانست با کسب عنوان سرگروهی راهی مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها شود. نخستین رویارویی دو تیم در سال ۴۱ و در قالب یک دیدار دوستانه در تهران برگزار شد که این بازی با تساوی یک‌بریک به پایان رسید. پرویز کوزه کنانی برای تیم ملی ایران گلزنی کرد تا وی نخستین ایرانی باشد که دروازه تیم ملی عراق را باز می‌کند. کوزه کنانی در دقیقه ۹۰ پاسخ گل دقیقه ۴۷ عراقی‌ها را داد تا نخستین تقابل دو تیم با شکست تیم ایران همراه نباشد. اما همان‌گونه که اشاره پیش‌تر اشاره شد این دو تیم تاکنون ۲۸ بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که ایران در مسابقه ۱۶ و عراق در پنج بازی پیروز شده و هفت بار هم تلاش دو تیم برنده نداشته است. اکثر دیدارهای دو تیم دوستانه بوده و کمترین دیدار آن‌ها مربوط به بازی‌های آسیایی است. همچنین ایران و عراق ۹ بار به‌صورت دوستانه به مصاف هم رفتند، هفت بار در جام ملت‌ها با هم دیدار کردند، در مسابقات قهرمانی غرب آسیا پنج بار با هم روبرو شدند، سه بار در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی با هم به رقابت پرداخته، سه با در مقدماتی المپیک و یک‌بار نیز بازی‌های آسیایی به مصاف هم رفته‌اند. درمجموع این دیدارها تیم ملی ایران ۳۸ و عراقی‌ها ۲۰ بار موفق به گلزنی شده‌اند که در این زمینه هم برتری مطلق با تیم ملی ایران است. بازی‌های ایران و عراق بیشتر از آن‌که در این دو کشور باشد، در کشورهای دیگر بوده است. دو تیم ۱۴ بار در کشور ثالث با هم دیدار کرده‌اند و ۱۲ بار در ایران. این بازی تنها دو بار در کشور عراق برگزارشده و دیدار بیست و نهم دو تیم هم به‌عنوان پانزدهمین بازی آن‌هاست که قرار است در کشور اردن برگزار شود. از مجموع ۱۲ باری که دو تیم در ایران به دیدار هم رفته‌اند، هشت بار تیم ایران برنده‌شده و یک‌بار هم عراقی‌ها به پیروزی رسیده‌اند و سایر دیدارهای دو تیم مساوی شده است. دو دیداری هم که در کشور عراق انجام‌شده با یک پیروزی ایران و یک مساوی به اتمام رسیده تا عراقی‌ها هرگز طعم پیروزی بر ایران در خانه خود نچشیده باشند. از مجموع ۱۹ بازی رسمی که بین دو تیم انجام‌شده، ایران ۱۲ و عراق تنها دو بار پیروز شده و پنج بار هم تقابل دو تیم برنده نداشته است.

اردن میزبانی خوش‌یمن برای فوتبال ایران

کشور اردن تا به امروز ۱۹ بار میزبان بازی‌های تیم ملی بوده که حاصل آن ۱۱ پیروزی، پنج تساوی و سه شکست است. از آخرین بازی تیم ملی ایران در کشور اردن، ۲۶۲۶ روز می‌گذرد. هفت سال پیش تیم ملی ایران تحت هدایت کارلوس کی‌روش برای انجام یک بازی دوستانه به کشور اردن رفت و در ورزشگاه ملک عبدا... مقابل تیم ملی این کشور به‌تساوی بدون گل رسید. تیم ملی کشورمان در ۱۹ دیدار ‌رسمی تنها دو بار به عراق باخته و ۱۲ بار این تیم را شکست داده است. اما اردنی‌ها برای پنجمین بار میزبان بازی تیم‌های ملی ایران و عراق شده‌اند. از این پنج مصاف سه برد و یک تساوی برای ایران به‌دست‌آمده و یک بازی را نیز عراقی‌ها برده‌اند.۴۵۲۶ روز پیش دو تیم در ورزشگاه بین‌المللی شهر امان و در فینال فوتبال غرب آسیا با هم روبه‌رو شدند که تیم ملی موفق شد با گل‌های حسین بادامکی و هاشم بیک‌زاده در برابر تک‌گل صالح سدیر که از نقطه پنالتی به ثمر رسید، دو بر یک عراق را شکست دهد.

بازی سرنوشت‌ساز گروه C

بازی امروز تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق یکی از سرنوشت‌سازترین دیدارهای این گروه به شمار می‌رود. نبردی که اگر با برتری هر یک از این دو تیم همراه شود کار صعود را برای رقیب بسیار دشوار خواهد کرد. در حال حاضر عراقی‌ها با کسب هفت امتیاز بر صدر جدول این گروه تکیه زده‌اند. بحرینی‌ها هم امتیاز با عراق تنها به دلیل تفاضل گل کمتر رتبه دوم را در اختیاردارند و تیم ملی کشورمان با شش امتیاز در جایگاه سوم جدول قرارگرفته است. شاگردان ویلموتس برای رهایی از کابوس حذف یا دوم شدن در گروه باید حریف را از پیش رو بردارند تا بلکه خوشبختی را لمس کنند. هرگونه لغزش تیم ملی در این دیدار کار صعود را بسیار دشوار خواهد کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار