رشد ۳۶.۷ درصدی تعداد بیماران از ابتدای هفته / شرط سنی واکسیناسیون برداشته شد+ نقشه و نمودار

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای هفته جاری تا روز گذشته روند ابتلا در سراسر ایران حدود ۳۷ درصد افزایش یافته است که این به گفته کارشناسان هشداری نسبت به آغاز یک پیک جدید در آینده نزدیک است.

رشد ۳۶.۷ درصدی تعداد بیماران از ابتدای هفته / شرط سنی واکسیناسیون برداشته شد+ نقشه و نمودار

درحالی روند نزولی همه‌گیری کرونا در پیک پنجم تا همین چند روز قبل ادامه داشت اما یک‌باره از دومین روز هفته جاری ورق برگشت و دوباره سیر صعودی هرچند بسیار ملایم آغاز شد؛ اتفاقی که به گفته کارشناسان درصورت بی‌توجهی به این روند احتمال آغاز پیک ششم کرونا همانطور که مسئولان وزارت بهداشت پیش‌بینی کردند را پررنگ‌تر از قبل می‌کند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد مقایسه آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت تا روز گذشته نسبت به اولین روز هفته جاری یعنی 27 شهریور 1400 تعداد موارد ابتلای روزانه با رشدی معادل 36.7 درصد به عدد 17564 مورد رسیده و دوباره درحال نزدیک شدن به مرز 20 هزار مورد ابتلا در روز است اما در همین شرایط هم می‌بینیم ابتلای 12.19 نفر در هر دقیقه می‌تواند اولین حلقه از زنجیره ابتلا را در آینده نزدیک محکم کند.
این درحالی است که در مقایسه شاخص بعدی یعنی نرخ بستری در مراکز درمانی می‌بینیم دوباره رشد 25.51 درصدی عاملی شده تا تقریباً 1.79 نفر در هر دقیقه در مراکز درمانی بستری شده باشد عددی که به ظاهر نسبت به ابتدای ماه جاری بسیار کمتر اما به واقعیت احتمال جهش ناگهانی آمارها در دو هفته آینده اشاره دارد و کارشناسان بهداشت و درمان از این نکته ابراز نگرانی می‌کنند.
اما نکته تعیین کننده زمانی مشخص می‌شود که می‌بینیم با افزایش نرخ ابتلا و آغاز فرآیند بیماری زایی توسط ویروس منحوس کاملاً محسوس تعداد موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا نیز روند صعودی به خود می‌گیرد اینگونه که رشد 6.7 درصدی تعداد موارد فوتی روز گذشته رقم 379 مورد فوتی را نشان داد و در دوره یاد شده 1114 نفر از هموطنان مشخصاً به دلیل این ویروس جان خود را از دست داده‌اند یعنی روزانه 159.14 نفر؛ رقمی که همچنان می‌تواند نگران کننده است.
کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند؛ اگرچه سیاست‌گذاری‌های مناسب دولت در زمینه گسترش واکسیناسیون در سراسر بازهم باید برای جلوگیری از آغاز بحرانی تازه در ایران رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار داشته باشیم.
این گروه معتقدند هرچند براساس سیاست‌های اخیر وزارت بهداشت شرط سنی واکسیناسیون برداشته شده و آمارها نشان می‌دهد نزدیک به 50درصد جمعیت ایران حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده و به قول معروف در مقابل این ویروس چموش ایمنی بیشتری نسبت به گذشته دارند اما نباید فراموش کنیم استانداردها می‌گوید برای مهار بحران حداقل 70 درصد از جمعیت باید واکسیناسیون کامل یعنی هر دو دوز تزریق را انجام داده باشند.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
استان آذربایجان غربی/ فوت 21 نفر در 24 گذشته
جواد آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به اخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: متاسفانه در شبانه روز گذشته 21 نفر دیگر از هم استانی‌ها جان خود را از دست دادند و مجموع فوتی‌ها به 6 هزار و 137 نفر رسید.
وی تصریح کرد: همچنین با ابتلای یک هزار و 296 نفر دیگر تعداد کلی مبتلایان در آذربایجان‌غربی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به 267 هزار و 322 نفر رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون 952 نفر بستری مشکوک، 319 نفر بستری آی سی یو و 66 نفر بیمار بدحال وصل به دستگاه ونتیلاتور در بیمارستان‌های سطح آذربایجان‌غربی وجود دارد.
وی بیان کرد: همچنین شمار بستری‌های سندروم حاد تنفسی در استان آذربایجان‌غربی به دو هزار و 89 نفر رسیده است.
آقازاده در ادامه با اشاره به واکسیناسیون 60 هزار و 688 نفر دیگر در استان افزود: تاکنون یک میلیون و 635 هزار و 997 نفر واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
استان بوشهر/ 7 فوتی در 24 ساعت
سعید کشمیری در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر، از افزایش مراکز واکسیناسیون در شهرهای استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: محدودیت سنی برای تزریق واکسن کرونا در استان برداشته شده و همه افراد بالای 17 سال می‌توانند برای دریافت واکسن اقدام کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه برای همه متولد 1383 به بالا امکان ثبت‌نام برای دریافت واکسن کرونا فراهم شده است گفت: تاکنون افزون بر 60 درصد جمعیت بالای 18 سال استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و تا آبان‌ماه جمعیت این گروه‌های سنی در دریافت واکسن تکمیل می‌شود.
وی تصریح کرد: زمانی که بالای 70 درصد از جمعیت استان هر 2 نوبت واکسن کرونا را دریافت کنند به شرایط ایده‌آل می‌رسیم.
دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر روند کاهشی ابتلا به کرونا و بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تعداد بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر از یک‌هزار نفر اکنون به 219 نفر رسیده است.
وی با اشاره به بستری‌های جدید بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر خاطر نشان کرد: روز گذشته 51 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای 12 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.
وی با اشاره به اینکه اکنون 37 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 17 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.
کشمیری به ثبت 7 مورد فوتی دیگر ناشی از ابتلا به کرونا در استان خبر داد و تصریح کرد: 6 خانم و یک آقا بین سن 64 تا 92 سال به سبب ابتلا به کرونا روز گذشته فوت کردند و تعداد جان‌باختگان این ویروس در استان به یک‌هزار و 932 نفر رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه روز گذشته 80 بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 59 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند
دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر اضافه کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 85 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
استان سیستان و بلوچستان/ مراکز واکسیناسیون افزایش یابد
حسین مدرس خیابانی استاندار در نشست ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع موج جدید بیماری کرونا انتظار داریم همزمان با تامین واکسن توسط دولت، دستگاه‌های متولی در استان نیز به سرعت میزان واکسیناسیون روزانه را به دو برابر افزایش دهند.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اکنون کشور و استان از وضعیت آرامش نسبی از لحاظ شروع کرونا برخوردار است و با توجه به این که کارشناسان امر نگران شیوع موج جدید بیماری در ماه‌های آینده هستند، تصمیم‌گیری و هدف‌گذاری برای واکسیناسیون همگانی در شرایط آرامش، عقلایی‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر خواهد بود. میزان پوشش واکسیناسیون در تمامی شهرستان‌ها باید رصد و ضمن تامین واکسن مورد نیاز شهرستان‌ها به تناسب آن در صورت نیاز، مراکز جدید واکسیناسیون نیز در مرکز استان و شهرستان‌ها ایجاد شود.
استاندار سیستان و بلوچستان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جهت ترغیب مردم برای استقبال از واکسیناسیون را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: فرهنگ‌سازی و تولید محتوا باید با اولویت در دستور کار دستگاه‌های فرهنگی و صدا و سیمای استان قرار گیرد.
مدرس خیابانی ادامه داد: صدا و سیما و دستگاه‌های فرهنگی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی استان با تهیه برنامه‌های مستند و تولید محتوای مناسب در قالب مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی، زیرنویس، پیام‌های هشداری و نصب بنر مردم را نسبت به موضوع واکسیناسیون ترغیب کنند؛ ضمن اینکه در کنار اطلاع‌رسانی و ترغیب مردم، بحث ذخیره واکسن هم به تعداد مورد نیاز برنامه‌ریزی شود. مصوبات ستاد کرونا با اهمیت و به منزله قانون تلقی می‌شود و باید به طور کامل اجرایی شود.
وی با بیان اینکه سلامت و معیشت مردم دو موضوع مهم و دغدغه دولت است، گفت: هم در حوزه اقتصادی و هم حوزه سلامت اقدامات اجرایی شروع شده و تا حصول نتیجه با جدیت ادامه خواهد داشت. اولین واکسن بهترین واکسن است و از اینکه با توجه به گزارشات ارائه شده در این جلسه مردم استان سیستان و بلوچستان از واکسن تولید داخل استقبال خوبی داشتند، خرسندیم.
استان کرمان/بستری‌های کرونا در بیمارستان‌هابه 533 مورد رسید
روند نزولی کرونا در استان کرمان ادامه دارد و براساس آخرین آمار به حدود 900 بیماری بستری در بیمارستان‌ها رسیدیم که نسبت به پیک موج پنجم کرونا در هفته‌های گذشته بیش از 50 درصد کاهش داشته با این وجود نباید فراموش کنیم که هنوز تا آمار 200 تا 300 بیمار کرونایی در ماه‌های قبل در استان کرمان فاصله زیادی داریم.
حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه تا شب گذشته حدود 900 بیمار بستری در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم اظهار داشت: این آمار نسبت به هفته‌های گذشته بیش از 50 درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که هنوز تا آمار 200 تا 300 نفری بیماران بستری کرونایی در ماه‌های گذشته فاصله زیادی داریم و امیدواریم که همچنان روند کاهشی ادامه داشته باشد گفت: در مجموع الان روند شیوع بیماری بهتر شده ولی همچنان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مد نظر داشته باشیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه پیگیری این هستیم که واکسیناسیون دانش آموزان نیز در اثر وقت انجام شود گفت: آموزش حضوری دانش آموزان نیازمند انجام مقدماتی است که یکی از آنها واکسیناسیون کادر آموزشی و همه کسانی است که به نوعی با دانش آموزان در ارتباط هستند.
وی با بیان اینکه بخش دیگر واکسیناسیون خود دانش آموزان است افزود: در حال حاضر واکسیناسیون دانش آموزان سال آخر دبیرستان آغاز شده و برای پایه‌های قبل‌تر هنوز دستورالعملی نداریم و ممکن است در خود مدارس و یا جای دیگری که آموزش و پرورش در نظر گرفته انجام شود.
مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا عنوان کرد: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 533 مورد است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 308 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 23 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 65 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 48 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 89 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 103 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 38 هزار و 829 مورد رسیده است.
وی به فوت 10 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 628 نفر رسیده است.
شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 153 هزار و 444 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 552 هزار و 290 مورد است.
کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,
استان گیلان/ وضعیت 113 بیمار کرونایی وخیم است
طبق آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر 10 شهرستان استان گیلان در وضعیت نارنجی و 7 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.
به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استان گیلان اکنون در وضعیت بسیار شکننده‌ای قرار دارد و تداوم روند نزولی آمار کرونا در گیلان منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها است.
براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان 562 بیمار کرونایی هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که 107 نفر از این تعداد 24 ساعت گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند.
همچنین 113 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که 11 نفر از این تعداد به تازگی به این بخش منتقل شده‌اند و حال 113 بیمار کرونایی در سراسر گیلان وخیم گزارش شده است.
واکسیناسیون کرونا در گیلان روند خوبی دارد و اکنون مانند سراسر کشور واکسیناسیون دانش‌آموزان و دانشجویان و سایر گروه‌های هدف در مراکز واکسیناسیون سراسر استان گیلان در حال انجام است.
براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 5 هزار نیروی داوطلب و جهادی در قالب 592 تیم برای انجام واکسیناسیون کرونا در پایگاه‌های سراسر استان گیلان ایفای نقش می‌کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار