شهرداری در تونل زیرزمینی افوشته نطنز سرمایه‌گذاری می‌کند

شهردار نطنز گفت: آماده‌سازی و سرمایه‌گذاری این مجموعه در تونل زیرزمینی افوشته پس از امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صورت خواهد گرفت.

علی پیراینده روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا تشریح کرد: مباحث حقوقی مربوط به این تونل زیرزمینی با پیگیری موثر کفیل نماینده فقید مردم شهرستان نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی و دعوت از معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نشستی پیرامون مسائل و مشکلات در حوزه میراث فرهنگی و بازآفرینی شهری مطرح و قرار شد تا تفاهم‌نامه‌ای پیرامون آماده‌سازی و سرمایه‌گذاری شهرداری در این مورد به امضا برسد.
در جنوب شرقی این کهن باغشهر از میدان مختاری تا میدان معلم و سپس انتهای دیزاب، محله ای وجود دارد که در گذشته های دور، تنها روستایی نزدیک شهر بود که با نام و نشان و موقوفات یکی از اهالی سادات آن پیوند داشت.
افوشته با پیشینه افزون بر ۶۰۰ سال در جوار باغ ها و درختان بسیار افزون بر ۱۰ اثر تاریخی ارزشمند و در مواردی منحصر به فرد دارد که به فاصله اندکی از یکدیگر گرد آمدند که وجودشان بیش از هر چیز نشان دهنده هنرمندی و هنر دوستی مردمان این دیار است.
میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نطنز سال گذشته از کشف ۲۰ متر تونل‌ مخفی زیرزمینی در مرکز این شهرستان خبر داد که احتمال می‌رود مربوط به دوره تیموری باشد.
مردم بومی بر این باور هستند که تونل‌ها برای ایجاد ارتباط مخفی محله‌های تاریخی افوشته و قصبه در نطنز ایجاد شده و به هنگام بروز حادثه‌ها و جنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.
شهردار نطنز در ادامه گفت: همچنین بنا به درخواست این مجموعه در نشست پیرامون مسائل و مشکلات در حوزه میراث فرهنگی و بازآفرینی شهری، تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای با اعتبار بیش از ۱۲ میلیارد ریال بسته شده و قرار است به مشارکت مردم در این مورد به طور ویژه توجه شود.
وی افزود: بر اساس بودجه سال ۱۳۹۸ این مجموعه که به تصویب شورای اسلامی شهر و ستاد بازآفرینی شهرستان رسیده، طرح بازآفرینی بازار تاریخی در دستور کار قرار دارد.
پیراینده بیان کرد: شهرداری نطنز مطالعات بهسازی و بازآفرینی بازار را آغاز کرده و عملیات اجرایی بازسازی مغازه‌های متعلق به شهرداری نیز در حال انجام است.
افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان نطنز شناسایی شده که تا کنون بیش از ۱۲۰ مورد در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار