سرانه ورزشی مدارس اصفهان مناسب نیست

رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: جایگاه استان اصفهان از نظر سرانه ورزشی در بین ۳۲ استان ۱۷ است که نیازمند افزایش فضاهای ورزشی متناسب با تعداد دانش‌آموزان هستیم.

مجتبی نوریان در گفت‌وگو با ایمنا، با بیان اینکه المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای با هدف مشارکت حداکثری دانش‌آموزان برگزار می‌شود، اظهار کرد: هدف برگزاری المپیادهای ورزشی قهرمانی نیست بلکه اصلی‌ترین هدف آن خارج کردن دانش‌آموزان از بی‌تحرکی است.

وی با بیان اینکه عوامل بسیاری سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، افزود: تغذیه ناسالم، چاقی، کم تحرکی و استرس از جمله مواردی هستند که رفع آن‌ها به توجه بیشتری نیازمند است و از آنجا که همه مدارس معلم ورزش تمام وقت ندارند در المپیاد ورزشی با تشکیل انجمن‌های مربوطه همه اقدامات به دانش‌آموزان سپرده می‌شود هرچند معلم ورزش نظارت لازم را دارد.

رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه رشته‌های ورزشی انتخابی بر اساس علاقمندی دانش‌آموزان است، تصریح کرد: هر ساله یک المپیاد نمادین استانی برگزار می‌کردیم اما امسال این المپیادها درون مدرسه‌ای با کمترین هزینه ممکن برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرانه ورزشی استان اصفهان مناسب نیست، اظهار کرد: جایگاه استان اصفهان از نظر سرانه ورزشی در بین ۳۲ استان ۱۷ است که نیازمند افزایش فضاهای ورزشی متناسب با تعداد دانش‌آموزان هستیم.

نوریان در خصوص آمار معلمان ورزش مدارس گفت: حدود یک هزار و ۶۵۰ معلم تربیت بدنی در استان داریم که تحصیلات آنها لیسانس به بالاست و اکثر آنها کارت‌های داوری و مربیگری دارند و در خصوص رشته‌های ورزشی که در سطح مدارس آموزش داده می‌شود هم اطلاعات کاملی دارند حتی داوران ملی هم بین معلمان ورزش مدارس وجود دارد.

وی با بیان اینکه تجهیزات ورزشی مدارس استان کامل نیست، افزود: در سه سال اخیر از معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش مبالغی به استان‌ها برای خرید تجهیزات ورزشی تخصیص یافت که درصدی هم بودجه استانی به این مبالغ اضافه شد و در شهریور سال قبل و امسال این تجهیزات در همه ۴۱ منطقه آموزش و پرورش استان توزیع شد.

در هر پایه تحصیلی یک رشته ورزشی آموزش داده می‌شود

رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص میزان اعتبار برای خرید تجهیزات ورزشی گفت: امسال شهریورماه حدود ۵۰۰ میلیون تومان وسایل ورزشی خریداری و به همه مناطق آموزش و پرورش استان اختصاص یافت.

وی با تاکید بر اینکه اقلام تهیه شده متناسب با درس تربیت بدنی مدارس است، اظهار کرد: انواع توپ‌های ورزشی، والیبال، هندبال، بسکتبال، فوتسال، راکت تنیس، راکت بدمینتون، طناب، حلقه، و دیگر موارد کمک آموزشی بوده که همه اینها متناسب با رشته‌های ورزشی است که تدریس می شود.

نوریان با اشاره به اینکه در هر پایه تحصیلی یک رشته ورزشی آموزش داده می‌شود، افزود: در مقطع اول ابتدایی حرکات بنیادین ورزشی، پایه دوم ابتدایی ژیمناستیک، در پایه سوم رشته شنا بوده ، چهارم طناب زنی، پنجم تنیس روی میز، ششم دومیدانی، در دوره متوسطه اول پایه هفتم بسکتبال، هشتم والیبال و نهم هندبال آموزش داده می‌شود که در متوسطه دوم هم سه رشته متوسطه اول به طور تکمیلی و جامع آموزش و تمرین می‌شود.

وی با بیان اینکه هر ساله نمایشگاه یار مهربان در اصفهان برگزار می‌شد، گفت: در این نمایشگاه توسط شهرداری اصفهان به مدارس کتاب و وسایل ورزشی اهدا می‌شد که در دو سال قبل برگزار نشده بود اما تا دوماه آینده این نمایشگاه برپا می‌شود و حداقل در شهر اصفهان از طرف شهرداری به همه مدارس وسایل ورزشی اهدا می‌شود.

در احداث مدارس جدید کلاس ورزش در نظر گرفته می‌شود

رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص طرح لازم الاجرا در مدارس ابتدایی استان، گفت: در ساخت مدارس جدید باید کلاس درس تربیت بدنی با فضایی بزرگتر از کلاس‌های معمول ایجاد شود به این معنا که سالنی ۲۰۰ متری برای نصب برخی وسایل آمادگی جسمانی درنظر گرفته شود تا دانش‌آموزان ابتدایی برای تقویت جسمانی فضای مناسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان چهار سالن ورزشی کنار مدرسه در دست احداث است، افزود: این سالن‌ها کنار مدارس دخترانه ایجاد می‌شود که تا به حال سه سالن در مناطق مبارکه، نجف‌آباد و ناحیه دو شهر اصفهان تکمیل و آماده بهره‌برداری است همچنین یک سالن ورزشی در اردستان در حال تکمیل است.

نوریان در خصوص مقام‌های کسب شده استان اصفهان در مسابقات کشوری، اظهار کرد: سال گذشته استان اصفهان در هشت رشته پسران و دو رشته دختران ۱۰ مقام کشوری کسب کرد که در فوتبال و شنای پسران مقام اول، تنیس روی میز پسران مقام سومی، هندبال پسران مقام دوم، والیبال دختران مقام دوم، بدمینتون دختران مقام سوم، در مسابقات علمی تخصصی معلمان تربیت بدنی مرد مقام سوم، در جشنواره تدریس معلمان تربیت بدنی هم مقام برتر کشوری همچنین هیئت ورزش دانش‌آموزی استان هم در کشور مقام عالی را کسب کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار