اهمیت معرفی غذاهای سنتی در ثبت آنان در آثار ناملموس

عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت:برگزاری جشنواره‌ غذاهای سنتی علاوه بر ترویج فرهنگ غذای سالم در جامعه سبب احیای دوباره غذاهای بومی و محلی نیز می‌شود.

سوده باقری در حاشیه جشنواره پخت غذاهای سنتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آشپزی مادران در فضای منزل همواره مفاهیم مختلفی را منتقل می‌کند، مفهومی که شاید در برخی مواقع اثرات روانشناختی بیشتری نسبت به گفتار مادر در فضای خانه دارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان معتقد هستند انتشار بوی مطبوع غذا نقش موثری در حالات روانی انسان دارد، افزود: براساس پژوهش های انجام شده کارشناسان امر دریافتند انتشار بوی مطبوع غذا می‌تواند در کاهش سطح استرس، افسرگی و ترس اثرگذار بوده و تا حدودی آنان را کمرنگ کند و این مسئله را همواره در منازل خود شاهد هستیم که انتشار بوی غذای مادر چگونه به ایجاد احساس خوب و فضای لطیف در جمع خانواده کمک می‌کند.
عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: طبخ غذا توسط بانوان به حدی دارای جایگاه قابل قبولی است که بسیاری از رستوران های خوب مجلل در زمان تبلیغ کیفیت غذای طبخ شده در رستوران هایشان از تعابیری چون "مامان پز" استفاده می‌کنند، این مسئله بدین معناست که در مردم جوامع مختلف خصوصا مردم ایران در سیستم روانی خود احساس خوبی به غذای مادر دارند.
وی با اشاره به استقبال بانوان از برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی نشان از تکاپو و نشاط بانوان دارد، گفت: جشنواره پخت غذاهای سنتی با ماهیت ترویج، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جایگاه غذای سالم و همچنین معرفی غذاهای سنتی شهرستان برگزار شد و قطعا تلاش خواهیم کرد با ایجاد هم افزایی بیشتر تا پایان سال با برگزاری چنین جشنواره هایی نقش تأثیرگذاری غذاهای سنتی را در حوزه گردشگری و همچنین سلامت و ایمنی غذا را نمایان سازیم.
باقری با اشاره به اهمیت معرفی غذاهای سنتی در ثبت آنان در آثار ناملموس، ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ غذاهای سنتی علاوه بر ترویج فرهنگ غذای سالم در جامعه سبب احیای دوباره غذاهای بومی و محلی نیز می‌شود و می‌طلبد که مسئولان دستگاه های مختلف به تقویت برگزاری جشنواره‌های غذایی و احیای غذاهای سنتی توجه بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه جشنواره غذاهای سالم ایرانی سبب احیاء غذاهای سنتی و بومی فراموش شده می‌شود‌، اضافه کرد:حضور 48 شرکت کنندگان در حوزه صنایع غذایی این جشنواره و همچنین تعداد قابل توجه بازدید کنندگان از این مهم نشان دهند این مهم است که غذای سالم در بین بانوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
عضو شورای اسلامی زرین شهر عنوان کرد: در این جشنواره انواع غذاهای بومی و سنتی شهرها و روستاهای شهرستان لنجان، مواد اولیه و روش پخت آنها مورد معرفی قرار گرفت و بسیار لذت بخش بود که برخی مهمانان این جشنواره که از اهالی دیگر شهرهای ایران بودند تمایل به طبخ غذاهای بومی محلی این منطقه داشتند.
وی یادآور شد: بانوان در بخش مسابقه، غذاهای سنتی منطقه را در سفره‌ های سنتی به‌ صورت ساده و اسلامی آماده کرده و در معرض دید داوران و بازدیدکنندگان قرار دادند و دوری از تجمل‌ گرایی، رعایت اصول آشپزی و همچنین نکات بهداشتی و اصول سلامت غذایی در سفره‌ها از ملاک های انتخاب بهترین ها در این بخش بود.
باقری با اشاره به حضور 18 شرکت کننده در بخش صنایع دستی، خاطرنشان کرد: این جشنواره شامل مسابقه، نمایش ورزش های رزمی و همچنین غرفه‌ های فروش انواع صنایع دستی و محصولات تولید شده بانوان توانمند شهرستان لنجان بود و در بخش نمایش محصولات، افتخارات و آثار تاریخی، ظروف و لباس قدیمی و سنتی شهرها و روستاهای شهرستان را در معرض دید حاضران قرار دادند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار