۱۷۶ مورد مسمومیت با منواکسیدکربن از ابتدای سال جاری

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان از وقوع ۱۷۶ مورد مسمومیت و ۱۱ مورد فوتی در استان اصفهان براثر مسمومیت ناشی از منواکسیدکربن طی سال جاری خبر داد و گفت:  بیشترین آمار مسمومیت ها مربوط به شهر اصفهان است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان از وقوع ۱۷۶ مورد مسمومیت و ۱۱ مورد فوتی در استان اصفهان براثر مسمومیت ناشی از منواکسیدکربن طی سال جاری خبر داد و گفت: بیشترین آمار مسمومیت ها مربوط به شهر اصفهان است.

غفور راستین در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در سال گذشته ۴۷۱ مورد مسمومیت ناشی از منواکسید کربن در استان اصفهان اتفاق افتاد، گفت: بیشترین آمار مسمومیت مربوط به اصفهان و بعد از آن نجف آباد و خمینی شهر بود که منجر به فوت ۲۶ نفر شد.
به گفته وی در مقایسه با سال گذشته آمار مسمومیت با منواکسیدکربن در استان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.
مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان اعلام کرد: ۳۰ درصد مسمومیت با منواکسیدکربن ناشی از زغال، ۱۱ درصد پیک نیک، ۲۱ درصد دودکش، ۹درصد استفاده از پیک نیک در خودرو، ۱۷ درصد آبگرمکن و ۴ درصد به قصد خودکشی بوده، این درحالی است که کمترین مورد از امدادخواهی ها مربوط به کارخانجات بوده و در مدارس نیز خوشبختانه مورد خاصی نداشته ایم.

راستین یکی از عوامل ایجاد مسمومیت با منواکسیدکربن را استفاده از زغال عنوان کرد و افزود: در مواردی هم از بخاری استاندارد به صورت غیراستاندارد استفاده می کنیم، این درحالی است که ساده ترین راه، لمس لوله بخاری است و حتما باید پشت بام و محل خروج لوله بخاری، پکیج و آبگرمکن را چک کرد. شعله وسیله گرمایشی حتما باید آبی باشد و اگر سررشته ای در این زمینه نداریم باید از متخصصان فن کمک بگیریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: گاهی رانندگان کامیون در مسیرهای طولانی از پیک نیک برای گرمایش استفاده می کنند که ایجاد مسمومیت می‌کند و متاسفانه شاهد فوت آنها هستیم. نگه داشتن ماشین در پارکینگ دربسته هم از موارد دیگری است که ایجاد مسمومیت و فوت می کند.
مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان درخصوص برخورد با فردی که دچار مسمومیت شده، گفت: قبل از رسیدن اورژانس باید به مصدوم اکسیژن رسانی و علائم حیاتی فرد را چک کنیم. البته در بسیاری موارد علائم در کسانی که سابقه بیماری تنفسی و سرماخوردگی دارند با مسمومیت با منواکسید کربن مشترک است. بنابراین بهترین کار این است که بدترین حالت را درنظر بگیریم و به فرد کمک کنیم و اگر آتش سوزی اتفاق افتاده حتما آتش نشانی را خبر کنیم.
راستین با بیان اینکه به طور متوسط در ۲۴ ساعت ۵۰ هزار امدادخواهی از اورژانس استان را داریم، گفت: ۵۰ درصد امدادخواهی ها مربوط به شهر اصفهان است. ۷۰تا ۸۰ درصد امدادخواهی ها را پوشش می دهیم، اما امکانات و توان پوشش بقیه موارد را نداریم
وی با بیان اینکه ۱۵درصد موارد امداد خواهی نیاز به انتقال به مراکز درمانی دارند، افزود: ۶۰ درصد موارد سابقه بیماری دارند و ۴۰ درصد مربوط به حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی است که متاسفانه درصد قابل توجه حوادث ترافیکی را موتورسواران رقم می زنند.
مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال اطلاع رسانی و تولید محتوا برای آگاه سازی جامعه و پیشگیری از مسمومیت با منواکسیدکربن را در دستور کار قرار دادیم.
راستین درخصوص امدادرسانی به حوادث چندروز اخیر هم گفت: در این چند روز افزایش ماموریت داشتیم اما آمار را نمی توانم اعلام کنم، اما متاسفانه در امدادرسانی زمان استاندارد را به خاطر بسته شدن خیابان ها و معابر از دست دادیم که باعث ایجاد نارضایتی مردم شد.
وی اضافه کرد: تعدادی از خودروهای اورژانس هم آسیب دیدند اما ظرف یکی دوهفته آنها را به ناوگان برمی گردانیم چون خسارت غیرقابل برگشت نیست.
مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان با بیان اینکه اگر خط ویژه برای اورژانس باز می شد می توانستیم خدمات بهتری به مردم و بیمارانی که نیاز داشتند بدهیم، گفت: آمبولانس ها درحال اعزام به ماموریت یا رساندن بیمار به مراکز درمانی هستند و صرفا برای این منظور استفاده می شوند، بنابراین از مردم می خواهیم نسبت به صدای آژیر آمبولانس حساس باشند و مسیر را برای خودروها باز کنند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار