حذف حفاظ در چهارباغ

اوایل شهریور ماه سال جاری، دهانۀ عمدۀ رواق‌های بیرونی مدرسه چهار باغ، بدون مجوز میراث فرهنگی و با نصب حفاظ‌های شیشه‌ای بسته‌ شده بود. حالا چند روزی می‌شود که این حفاظ‌ها، بی‌سروصدا حذف‌ شده‌اند.

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان اصفهان، پیش‌تر از تصمیم مدیریت مدرسه برای پوشاندن رواق‌های بیرونی به دلیل رعایت نکردن شأن این مدرسه که حوزه علمیۀ امام صادق (ع) است، خبر داده و اعلام کرده بود که اداره کل میراث فرهنگی، با درخواست آن‌ها موافقت نکرده و این اقدام، بدون مجوز میراث فرهنگی استان اصفهان بوده است.
طاهری، در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با ایسنا، درباره حذف این حفاظ‌ها اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، مکاتباتی با مدیریت حوزه علمیه و مدرسه چهارباغ داشته و به آن‌ها درباره این اقدام بدون مجوز اخطار داده است.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم دلیل برچیده شدن حفاظ‌ها نیز تبعیت از رأی این اداره کل باشد و خوشحالم که آن‌ها به اهمیت این مسئله توجه داشته‌اند.
معاون میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان خاطرنشان کرد: از اینکه در آینده بخواهند حفاظ دیگری را جایگزین این موانع شیشه‌ای کنند اطلاعی ندارم و اگر خدای‌ ناکرده این اقدام به شکل دیگری ادامه پیدا کند، از طریق مجاری حقوقی آن را پیگیری خواهیم کرد.
مدرسۀ چهارباغ که مدرسۀ علمیه امام صادق (ع)، مدرسه سلطانی و مادر شاه نیز نامیده می شود، آخرین بنای با شکوه تاریخی دوران صفوی در اصفهان است که برای تدریس و تعلیم به طلاب علوم دینی در دوره شاه سلطان حسین، آخرین پادشان صفوی از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری قمری ساخته شده است. مدرسه چهارباغ، که به قول بسیاری از محققین هم مدرسه و هم مسجد بوده، با ۸۵۰۰ متر مربع مساحت، در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار