جبران خسارت شهر با بودجه 16 میلیارد تومانی

شورای شهر با اختصاص ۱۶ میلیارد تومان برای جبران خسارات روزهای گذشته از محل‌های مصوب بودجه سال ۹۸ موافقت کرد

ا صفهان امروز| روز گذشته ضد و سومین جلسه علنی شورای شهر با حضور شهردار اصفهان برگزار شد و قدرت ا... نوروزی در این جلسه به ارائه گزارش مفصلی از خسارت‌های وارد شده به شهر در پی ناآرامی‌های هفته گذشته پرداخت و با ارسال لایحه‌ای دوفوریتی به شورای شهر خواستار تأمین منابع مالی آن شد و در ادامه شورای اسلامی شهر اصفهان با اختصاص ۱۶ میلیارد تومان برای جبران خسارات روزهای گذشته از محل‌های مصوب بودجه سال ۹۸ موافقت کرد.
در متن این لایحه ۱۶ میلیارد تومان برای جبران خسارات ذکر شده بود که باید از سه منبع تأمین می‌شد؛ پنج میلیارد تومان از محل بودجه مصوب زیرساخت‌های فضای سبز، سه میلیارد تومان از عوارض مترو و هشت میلیارد تومان نیز از حساب اختصاصی تأمین پارکینگ برای جبران خسارات مطرح شد. در این جلسه معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان در مورد نحوه هزینه این لایحه گفت: این مبلغ برای جبران خسارات زیرساخت‌های ترافیکی مانند چراغ راهنمایی و دوربین‌های کنترل ترافیک هزینه خواهد شد که مجموع خسارات در این بخش، ۲۳ میلیارد تومان تخمین زده شده است. مرتضی طهرانی افزود: علاوه بر مواردی که گفته شد، زیرساخت‌های سازمان فاوا مانند فیبرهای نوری نیز در برخی مکان‌ها از بین رفته است که باید شش میلیارد تومان نیز صرف جبران خسارات آن شود. او با اشاره به اینکه در کنار دیگر هزینه‌ها فقط ۲۰ میلیارد تومان به مترو خسارت وارد شده، تصریح کرد: امیدوار هستیم این خسارات از سوی دولت جبران شود اما اگر نشد مجبوریم خودمان هزینه جبران خسارات را از محل‌های دیگر تأمین کنیم. اعضای شورای شهر با این چند پیش‌شرط لایحه را به‌اتفاق آرا به تصویب رساندند: برگشت این مبلغ در بودجه سال ۹۹ دیده شود، گزارشی از مجموع هزینه‌ها در صحن شورا پس از دو ماه قرائت شود و هزینه‌های مربوط به ساخت پارکینگ مورد غفلت قرار نگیرد.

غافلگیری شهرداری از حوادث اخیر

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه حوادث اخیر مانند یک حادثه غیرمترقبه دستگاه بزرگ شهرداری را ناگهان غافلگیر کرد، افزود: شهرداری دستگاهی خدمات رسان است و نقش امنیتی ندارد، این آشوب مثل یک بلای طبیعی شهر را غافلگیر کرد، وقتی بحرانی ایجاد می‌شود نفی یا کتمان بحران در زمان بحران هیچ فایده‌ای ندارد بلکه بحران را تشدید می‌کند، در این شرایط نباید محافظه‌کارانه وارد صحنه شد، اگر خواستیم به این شیوه‌ها در بحران‌ها عمل کنیم یقیناً دچار بی‌علمی شده و جرئت تصمیم‌گیری از ما گرفته می‌شود و وقتی این جرئت را نداشته باشیم نمی‌توانیم در زمان بحران خلاقانه برخورد کنیم و نوآوری برای مواجهه با بحران داشته باشیم که به دنبال آن ممکن است میدان از دست ما گرفته شود و اینجا است که اعتراض به اغتشاش تبدیل می‌شود. نوروزی تصریح کرد: در اغتشاشات اخیر بیش از 300 میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری خسارت وارد شد، به عنوان مثال برای هر اتوبوس سوخته باید یک میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه پرداخت کنیم، این هزینه‌ها متعلق به مردم است و آسیب آن به مردم وارد می‌شود. او در رابطه با خسارات وارده به سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان توضیح داد: سیستم‌های ایستگاه‌های شهید علیخانی و 4 ایستگاه دیگر قطار شهری آسیب دیدند که ناگزیر شدیم در روز دوم حادثه قطار شهری را متوقف کنیم که جبران این خسارات زمان‌بر خواهد بود، همچنین اتوبوس‌ها در بسیاری از خطوط با خطر جدی مواجه شدند، بیش از 100 اتوبوس آسیب دیدند که از این تعداد 28 اتوبوس به‌طور کامل در آتش سوخته است، درمجموع 10 درصد اتوبوس‌های فعال شهری اصفهان آسیب دید اما تمام تلاش به کار گرفته شد تا چرخه ناوگان حمل‌ونقل شهری به‌طوری حرکت کند که در تردد شهروندان مشکلی ایجاد نشود و در حال حاضر هم شرایط عادی داریم. نوروزی افزود: حدود 50 نفر از نیروهای آتش‌نشانی در این حوادث مجروح و مصدوم شدند؛ کل مجموعه خدمات شهری در این چند روز با خلل بزرگی مواجه شد، در این ایام در همه مناطق از ورود اغتشاشگران به مناطق شهرداری و سازمان‌ها جلوگیری کرده و مدیریت پیشگیری به‌صورت جدی ورود کرد. شهردار اصفهان در ادامه تأکید کرد: در طول این اتفاقات همه مناطق، سازمان‌ها و کارکنان بسیجی شهرداری بسیج شدند تا از ورود اغتشاشگران و افرادی که قصد آتش زدن و آسیب رساندن داشتند را جلوگیری کنند، از آسیب رساندن به پروژه‌های عمرانی و به سرقت بردن اموال شهرداری نیز در حد توان خود جلوگیری کردیم، برای جبران خسارات، استفاده از بیمه را در دستور کار قرار دادیم، اما این‌گونه حوادث مشمول بیمه نمی‌شود اما با مذاکراتی که در کل کشور صورت گرفته است، بیمه ایران پرداخت خسارات حوادث آتش‌سوزی را پذیرفته است و ما هم به دنبال هستیم تا از این فرصت ایجادشده استفاده کنیم. او با اشاره به نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور در این رابطه بیان کرد: این نامه حاوی گزارش خسارات به شهر اصفهان است که قرار است با امضای استاندار برای رئیس‌جمهور ارسال شود. نوروزی همچنین به تشکیل کمیته ارزیابی خسارات در شهرداری اصفهان اشاره کرد و گفت: درمجموع ارزیابی‌ها 302 میلیارد و 750 میلیون تومان خسارت به شهر اصفهان وارد شده که 8 درصد از بودجه 4 هزار و 100 میلیاردی شهر اصفهان بوده است و قرار است طرح شکایتی از طریق بخش حقوقی شهرداری اصفهان برای خسارت‌های وارده صورت گیرد که اگر نیاز به پیگیری قضایی بود این شکایت شده باشد. در پروژه نصف جهان که خارج از شهر است افرادی که آسیب وارد کردند معترض نبودند بلکه کسانی بودند که به قصد غارت از فرصت ایجادشده سوءاستفاده کرده و وارد عمل شده بودند که عوامل خارجی بودند که برخی دستگیر شدند، در پل نصف جهان کنار کارخانه قند هم تا حدودی این اتفاق افتاد که با تلاش و استقامت نیروهای شهرداری جلوی آن گرفته شد؛ امید دارم با کمک اعضای شورای شهر خسارت وارد شده را بتوان جبران کرد تا هر چه سریع‌تر رفاه شهروندان را ایجاد کنیم. چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بیش از 400 تقاطع دچار آسیب شده و بیش از 90 چراغ راهنما نابود شدند، البته 80 درصد این مشکلات حل شده است، همچنین حدود 20 دوربین ثبت تخلفات نیز از بین رفته که جبران این خسارات در این موقعیت بسیار زمان‌بر است. شهردار اصفهان با بیان اینکه برای جایگزین کردن خسارات برنامه‌ریزی داریم، گفت: البته باید توجه داشت که اگر پدافند غیرعامل در شهر اصفهان خوب عمل می‌کرد و در این زمینه برنامه‌ریزی داشتیم، بسیاری از اتفاقات را شاهد نبودیم و از این پس باید این مهم را در دستور کار قرار دهیم. او در ادامه گفت: روز شنبه هفته گذشته بیش از 100 هزار مسافر با مترو جابه‌جا شدند و این در حالی بود که ساعت کاری مترو هم 3 ساعت و به ساعت 18 کاهش‌یافته بود، این به ما ثابت کرد که روزانه می‌توان 150 هزار مسافر را با مترو در تمام ساعات روز جابجا کرد. نوروزی با اشاره به اینکه تعمیر ایستگاه‌های مترو را با سرعت در دستور کار داریم، عنوان کرد: نهایتا تا پنجشنبه کل ایستگاه‌های مترو کار می‌کند و مشکلی تا پایان هفته نخواهیم داشت.

از تریبون تجمع‌ها تسویه‌حساب سیاسی نکنیم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: باید توجه داشت که نباید در فضاهای اعتراضی با شعارهای نسنجیده و تفرقه‌انگیز، این تجمعات را محل تسویه‌حساب سیاسی کنیم. این‌گونه تجمعات ظرفیتی برای ایجاد وحدت و همدلی بین مردم است و نباید افرادی از این ظرفیت استفاده کرده و این فضاها را فرصتی برای تسویه‌حساب سیاسی بدانند. علیرضا نصر اصفهانی اضافه کرد: هیچ فردی حق ندارد به دولت که منتخب مردم و مورد تائید رهبر است توهین کند و این امر کاملا به دور از اخلاق است. او در ادامه با اشاره به افزایش آمار بیکاری در جامعه تصریح کرد: مردم در خصوص فرایندهای استخدام بی‌اعتماد شده‌اند و باید این فرایند به‌گونه‌ای ساماندهی شود که مردم بیشتر به آن اعتماد کنند. نصر اصفهانی با تأکید بر اینکه ضروری است مسئولان در مقوله کارآفرینی زمینه امید و امیدواری را فراهم کنند، ادامه داد: اشتغال نباید از طریق ادارات و سازمان‌ها رقم بخورد، چرا که شرایط به‌گونه‌ای است که فضای ایجاد اشتغال در مراکز دولتی فراهم نیست و این مراکز از نظر نیروی انسانی در شرایط فربه‌ای به سر می‌برند. او با تأکید بر اینکه بخش خصوصی می‌تواند بهترین متولی برای ایجاد اشتغال باشد، گفت: همچنین درخواست داریم کسانی که استطاعت مالی دارند از تعدیل نیرو خودداری کنند. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: بخشی از طغیان‌هایی را که در جامعه شاهدیم به کمبود اشتغال برمی‌گردد و ضروری است هر چه سریع‌تر برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود. او همچنین به لزوم توجه بیشتر دولت به تقویت حمل‌ونقل عمومی بعد از افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: همچنین شهرداری نسبت به رانندگان استیجاری که سهمیه بنزین ندارند توجه داشته باشد و راهکاری برای جبران هزینه‌ها داشته باشد.

فتح ا... معین-رئیس کمیسیون نظارت و پایش شورا

توجه به حمل‌ونقل شهری در بودجه ۹۹ دولت


بیش از هشتاد درصد جمعیت کشور در شهرها سکونت دارند، این امر باعث شده است که بسیاری خدمات زیربنایی در نزدیک شهرها و بویژه کلانشهرها و مراکز استان‌ها ایجاد شود. استقرار صنایع بزرگ و کوچک، استقرار پایانه‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و تردد روزافزون اتوبوس‌های بین‌شهری و کامیون‌های سنگین بر ازدحام و تراکم در شهرها افزوده است، رشد شتابان جمعیت در شهرهای بزرگ و توسعه بدون برنامه شهرها و تداوم این وضعیت دستیابی به هر نوع استاندارد در ارائه خدمات شهری را غیرممکن کرده است. امروزه در اکثر شهرهای ما تأمین نیازهای حیاتی مانند آب آشامیدنی، سیستم دفع فاضلاب و پسماند شهری، فضای سبز کافی در حدی است که به‌جرئت می‌توان گفت هیچ‌یک از شهرهای ما در کشور قادر به دستیابی به شاخص‌های تعریف‌شده جهانی جهت سکونتگاه‌های شهری نیست. شرایط کنونی دستگاه‌های خدمات رسان مانند شهرداری، اداره آب و فاضلاب، اداره برق، گاز و مخابرات را از ارائه خدمات مناسب عاجز کرده است، این امر از سویی نارضایتی عمومی را همراه دارد ضمن اینکه شرایط کنونی بیشترین خسارت را به محیط‌زیست و اراضی ارزشمند کشاورزی وارد می‌کند. با توجه به اقدام سران سه قوه برای واقعی کردن نرخ سوخت و تصمیم به برقراری کمک هزینه خانوارها باید در جهت کاهش مشکلات شهری و بویژه حمل‌ونقل شهری تصمیمات مؤثر اتخاذ شود. در گذشته از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت و یا بهینه‌سازی مصرف سوخت و بهای پرداختی از طرف مصرف‌کنندگان کمک‌های مؤثری به توسعه، بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری و تأمین هزینه‌های جابجایی شهروندان می‌شد که از دولت هشتم تاکنون به‌تدریج قطع‌شده و همین موضوع موجب گرایش به استفاده از خودروهای شخصی و ایجاد مشکلات ناشی از آن شده است. انتظار می‌رود نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت شهروندان و ساکنان شهرها که بیشترین درآمدهای دولت از محل پرداختی‌های آنان تأمین می‌شود برای ارتقا و توسعه سطح و کیفیت خدمات شهری سهم کامل و کافی در نظر بگیرند. تأمین هزینه سفرهای شهری، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری، تأمین قطار شهری و نگهداری ایستگاه‌ها و خطوط مترو، توسعه خطوط قطار شهری و بهسازی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی، مرمت و روکش آسفالت معابر شهری از محل درآمدهای شهرداری‌ها به روال فعلی و بدون حمایت جدی دولت عملا غیرممکن بوده و ادامه وضعیت فعلی با توجه به نرخ جدید سوخت عملا موجب ناکافی بودن خدمات ارائه شده و بروز نارضایتی‌ شهروندان خواهد شد.


کوروش خسروی-رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر

از سرگیری فعالیت کانون قرض‌الحسنه کارآفرینی اصفهان


چهارشنبه هفته جاری، کانون قرض‌الحسنه کارآفرینی اصفهان فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. همگان با سبک و سیاق بانک‌های قرض‌الحسنه آشنا هستند که خیرین پول خود را در بانک‌ها می‌گذارند تا این نقدینگی با ارائه تسهیلاتی در اختیار کارآفرینان قرار گیرد. از سال ۹۶ به بعد این رویه در اصفهان افول پیدا کرد، کانون مذکور با همکاری خیران فعالیت خود را بار دیگر آغاز خواهد کرد؛ کانونی که قبل از این برای اختصاص امتیاز تسهیلات تنها از نظر کارآفرینان و کارشناسان استفاده می‌کرد اما از این دوره رأی عموم مردم نیز گرفته می‌شود و آنان به طرح‌ها رأی خواهند داد. رأی دادن مردم به طرح کارآفرینان هم مشارکت آنان را افزایش خواهد داد، هم خیران بیشتری جذب کانون می‌شوند، هم جنبه آموزش برای شهروندان دارد. این فرایند مدل جدیدی در کشور خواهد بود که اگر با استقبال خیرین و مردم مواجه شد، ادامه پیدا خواهد کرد.


فریده روشن-عضو شورای اسلامی شهر

جلوگیری از تبعیض در انتصاب مدیران زن


به یاد داریم در ابتدای دولت دوازدهم شعار افزایش تعداد مدیران زن و اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی کارهای اجرایی به زنان مطرح شد. این امر مطالبه زنانی است که بخشی از تحصیل‌کرده‌ها و متخصصان جامعه هستند، این مطالبه در انتخابات شوراهای شهر نیز مطرح و همچنان از جانب مردم و خبرنگاران دنبال می‌شود. حقوق و دستمزد باید بر اساس میزان کار انجام شده تنظیم شود نه جنسیت افراد، اگرچه در کشور شاهد انتخاب اولین فرمانداران، بخشداران و مدیران عامل زن هستیم اما همچنان این مطالبه باقی مانده است. اگرچه این انتصابات می‌تواند به معنای برداشتن بخشی از تبعیض‌ها باشد اما زنان همچنان از نابرابری در پرداخت‌ها و اختصاص امکانات رفاهی گله‌مند هستند که این تبعیض نه به خاطر ناتوانی بلکه به خاطر جنسیتشان بوده است. شهرداری اصفهان با شناخت ظرفیت‌ها و توانایی زنان نسبت به انتخاب مدیران زن بر اساس شایسته‌سالاری و به‌کارگیری در بدنه خود اقدام کند تا تنها زحمت کار بر دوش زنان نباشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار