امید نورافکن؛ تک‌خال همه کاره تیم امید

​امید نورافکن به ستاره این روزهای تیم امید تبدیل‌شده است. بازیکنی که در فصل جاری به سپاهان پیوست و با نمایش‌های چشم‌نواز به تک‌خال بی‌بدیل تیم قلعه‌نویی تبدیل شد.​

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: این بازیکن 22 ساله در همین 10 هفته سپری‌شده از لیگ نوزدهم با سه پاس گل به یکی از پاسورهای موفق لیگ برتر تبدیل‌شده است. درخشش نورافکن به بازی در تیم باشگاهی محدود نشده و تا سطح ملی هم ادامه پیداکرده است. از سویی این بازیکن جوان و آینده دار به اردوی تیم ملی دعوت شد اما حمید استیلی از فدراسیون فوتبال درخواست کرد تا شرایط حضور نورافکن را در ترکیب تیم امید فراهم کنند. سرانجام هم هافبک طراح سپاهان به اردوی تیم امید پیوست تا این تیم را در چند بازی دوستانه همراهی کند. دو بازی با اندونزی و یک بازی مقابل قطر بازی‌های تدارکاتی تیم امید در راه آماده‌سازی انتخابی المپیک 2020 به شمار می‌رفتند. در این سه دیدار نورافکن به‌عنوان کاپیتان تیم امید ستاره بی‌بدیل تیمش بود. او یک‌بار مقابل اندونزی و یک‌بار هم برابر قطر موفق به گلزنی شد تا علاوه بر بازی هنرمندانه‌اش در میانه میدان گلزن تمام حرفه‌ای هم نشان دهد. نکته جالب به پست بازی متفاوت نورافکن در تیم سپاهان و تیم ملی امید بازمی‌گردد. زلاتکو کرانچار برای حضور در مرحله نخست بازی‌های مقدماتی دست‌به‌کار پر ریسکی زد و در شرایطی که تمایلی به دعوت از بازیکنانی نظیر عارف غلامی و عارف آقاسی دو مدافع میانی این روزهای تیم امید نداشت از امید نورافکن در این پست استفاده کرد؛ ریسکی که البته جواب داد و کاپیتان تیم امید علاوه بر گلزنی در آن مسابقات، توانست به‌خوبی از عهده وظایفش برآید. اتفاقی غیرمنتظره‌ای که موجب شد تا حمید استیلی هم از آن الگوبرداری کند. سرمربی تیم امید که در دو بازی اخیر برابر اندونزی از نمایش مدافعینش راضی نبود، از امید نورافکن به‌عنوان زوج آقاسی در مرکز خط دفاعی استفاده کرد تا تیمش انسجام بیشتری در آن بخش داشته باشد و محمد خدابنده لو و سینا زامهران را در پست هافبک دفاعی مورداستفاده قرارداد. جالب اینکه حضور در این پست با گلزنی دوباره از راه دور برای نورافکن هم همراه شد و او تک‌گل ایران را در شکست دو بر یک مقابل قطر ثبت کرد. نورافکن در لیگ پانزدهم و در دوران سرمربیگری پرویز مظلومی بود که در پست مدافع چپ، به اهالی فوتبال معرفی شد و در ادامه حضورش در استقلال، توسط منصوریان پست جدیدی برای او تعریف شد و یک خط جلوتر از مدافعین میانی به‌عنوان هافبک تدافعی بازی کرد. این پست حالا همان پستی است که امیر قلعه‌نویی علاقه زیادی به نمایش نورافکن در آن دارد و نبض تیم را در کنار مهدی کیانی به این دو بازیکن سپرده است. با این تصمیم به نظر می‌رسد استیلی وقتی از نورافکن در مرکز خط دفاعی استفاده می‌کند، آرامش بیشتری دارد و به‌احتمال فراوان در اردوهای آینده و بازی‌های مرحله نهایی انتخابی المپیک هم شماره 10 تیم ملی در پست دفاع میانی بازی خواهد کرد؛ نه هافبک دفاعی یا مدافع چپ.

پیشرفت سریع نورافکن

امید نورافکن از تیم استقلال تهران به فوتبال ایران معرفی شد. بازیکن 22 ساله‌ای که تمام رده‌های نوجوانان، جوانان و امید استقلال حضور داشت و ازجمله بازیکنان آینده دار به شمار می‌رفت. نورافکن با درخشش در تیم نوجوانان به تیم جوانان استقلال راه یافت و بااینکه در پست هافبک بازی می‌کرد بهترین گلزن جوانان استقلال شد. او در تیم نوجوانان زیر نظر علی دوستی مربی بازیکن ساز هم حضور داشت. همین درخشش در رده‌های پایه عاملی شد تا نورافکن در 18 سالگی برای نخستین بار به ترکیب تیم بزرگسالان استقلال راه پیدا کند. این بازیکن جوان ۲۶ آذر ۱۳۹۴، با ۱۸ سال و هشت ماه و شش روز سن، در بازی مقابل صبای قم درحالی‌که استقلال از دقیقه ۲۶ با اخراج بهنام برزای ۱۰ نفره شده بود، حدود ۸۰ دقیقه در زمین‌بازی کرد. این بازی با نتیجه یک‌بر صفر به نفع استقلال پایان یافت. او باوجود سن سال پایین خیلی زود مطرح و محبوب شد. نورافکن در شهرآورد تهران پاس گل سوم تیمش را برای کاوه رضایی ارسال کرد تا همه نگاه‌ها را متوجه خودش کند. در لیگ هفدهم با مصدومیت میلاد زکی پور او در پست دفاع چپ به میدان رفت و توانست توانایی‌های خود را در این پست ثابت کند. در استقلال به خاطر توانای او در چند پست مختلف لقب «بمب‌افکن» را گرفت. امید نورافکن وقتی نخستین بازی خود را در ۱۳۹۴ برای استقلال انجام داد، قراردادش در سازمان لیگ یک‌میلیون تومان ثبت‌شده بود و حتی گفته می‌شد تلفن همراه نیز نداشت؛ اما با تلاش فراوان خود توانست در سال ۱۳۹۷ به تیم شارلوای بلژیک بپیوندد. هرچند نتوانست در ترکیب اصلی شارلوا قرار بگیرد و با پیراهن شماره چهار، تنها دو بار برای این تیم به میدان رفت. نورافکن در نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم، به‌صورت قرضی و به مدت شش ماه به تیم سابقش استقلال بازگشت. باوجودی اینکه خودش مایل به ماندن در استقلال بود، ولی در این مورد باشگاه استقلال بود که باید تصمیم به مذاکره با شارلوا می‌گرفت. استقلالی‌ها نیز بعد از پایان لیگ تمایلی به تمدید قرارداد با امید نورافکن نشان ندادند تا این بازیکن پیشنهاد سپاهانی‌ها را پذیرفته و شاگرد امیر قلعه‌نویی شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار