ذخیره ۳۴۹ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود/ از وضعیت بارش‌ها نگرانیم

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به ذخیره ۳۴۹ میلیون مترمکعب سد زاینده‌رود، گفت: با توجه به شرایط سد زاینده‌رود و بارش‌ها بعید به نظر می‌رسد که بتوان حقابه زیست‌محیطی زاینده‌رود را بعد از ۱۲ آذرماه تأمین کنیم.

حسن ساسانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت سد زاینده‌رود، اظهار کرد: امروز سه‌شنبه (۵ آذرماه) ذخیره مخزن سد زاینده‌رود ۳۴۹ میلیون مترمکعب است، همچنین ورودی به سد ۱۶ و خروجی آن ۸۵ مترمکعب بر ثانیه است.
وی با بیان اینکه میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در ایستگاه چلگرد ۱۱۱ میلیمتر است، افزود: میزان بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۳۵۰ میلیمتر بود، همچنین در متوسط بلندمدت ۱۹۰ میلیمتر در این حوضه ثبت شد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان توضیح داد: میزان بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۳۹ کاهش داشته است.
وی درباره تأثیر بارش‌ها بر وضعیت سد زاینده‌رود، گفت: بارش‌ها در ایستگاه شاخص چلگرد به صورت برف بوده و هنوز روان آب نشده است.
ساسانی با تاکید بر اینکه برای کل حوضه زاینده‌رود بارش‌ها پایین‌تر از نرمال پیش‌بینی‌شده است، تصریح کرد: این نگران‌کننده است که بحث صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، صنعت و شرب را جدی‌تر می‌کند.
وی با بیان اینکه مطابق برنامه‌ریزی قبلی مقرر بود که از تاریخ بازگشایی زاینده‌رود، آب به مدت ۲۰ روز تحویل کشاورزان داده شود، گفت: با توجه به بازگشایی زاینده‌رود از ۲۲ آبان ماه، رودخانه تا ۱۲ آذرماه جریان خواهد داشت و پس از آن آب خروجی سد زاینده‌رود کاهش می‌یابد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره حقابه زیست‌محیطی زاینده‌رود، گفت: با توجه به شرایط سد زاینده‌رود بعید به نظر می‌رسد که بتوان حقابه زیست‌محیطی زاینده‌رود را بعد از ۱۲ آذرماه تأمین کنیم.
وی درباره حقابه تالاب گاوخونی نیز، گفت: در حال حاضر حقابه تالاب ناچیز است و بیشتر زهاب کشاورزی منطقه وارد گاوخونی می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار