آشنایی با پرورش گل پنج پر

روش پرورش گل پنج بر و نگهداری از آن چندان سخت نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت، پرورش و حتی نگهداری آن آشنا شوید.

به طور کلی این گیاه از دسته گلهای آپارتمانی و مناسب فضای سبز است که امروزه در نزد پرورش دهندگان گل و گیاه منزلت خاصی پیدا کرده زیرا گلهای فراوان می دهد و دوره طولانی مدت گلدهی اش از فصل بهار تا سراسر تابستان و پاییز است. در ادامه به شرح کامل اصول پرورش گل پنج پر می پردازیم.

آشنایی با پرورش گل پنج پر

بهتر است بدانید این گیاه که امروز به آن پنتاس هم گفته می شود از دسته گیاهان بسیار زیبا و مناسب برای پرورش در منزل و فضای بیرون خواهد بود. این گیاه بر اساس شرایط محیطی که در آن نگهداری می شود می تواند به صورت یک ساله یا دائمی رشد کند. پنتاس بومی مناطق شرقی آفریقا می باشد که دارای گلهایی زیبا و بسیار زیاد خواهد بود و به همین خاطر محبوبیت زیادی در میان علاقه مندان به گل و گیاه پیدا کرده است.
چگونگی پرورش گل پنج بر
این گیاه زیبا دارای گل هایی زیبا در رنگ های سفید، قرمز، صورتی و یاسی خواهد بود که زمان گلدهی اش هر سال از فصل بهار تا فصل پاییز ادامه خواهد داشت. گل ها و شاخ و برگ این گیاه بخش زینتی آن را شکل می دهند. جالب است بدانید که حشرات گرد افشانی مانند زنبور و مرغ مگس خوار به خاطر رنگ و شکل زیبای پنج پر شهد آن را جذب می کنند.
به صراحت می توان گفت که گیاه پنج پر در فضای باز معمولا به صورت یک ساله و در مناطق معتدل و گرم و یا در صورت نگهداری درون گلدان به صورت چند ساله رشد خواهد کرد. همچنین می تواند یک گیاه آپارتمانی خوب باشد که اگر نور کافی دریافت کند روند رشد ایده آلی هم خواهد داشت. در واقع بوته های پنتاس با انجام هرس های منظم می توانند تا ۱۰ سال به خوبی عمر کنند اما با این وجود بوته های جدید بایستی پس از ۵ سال هرس شوند.


دستورالعمل تکثیر پنج پر

توجه داشته باشید که در حال حاضر روش های مختلفی مانند کاشت بذر و قلمه زنی ساقه برای تکثیر گیاه پنتاس وجود دارد که بهترین آن ها قلمه زنی ساقه خواهد بود. به همین منظور در ادامه مراحل پرورش پنتاس از طریق قلمه زنی را به صورت کامل شرح داده ایم:
دستورالعمل تثکیر پنتاس
بهترین زمان برای انجام قلمه زنی فصول بهار، تابستان و پاییز خواهد بود که برای انجام این کار بایستی با استفاده از یک قیچی باغبانی ضد عفونی شده قلمه هایی به طول تقریبا ۸ الی ۱۰ سانتی متر از نوک ساقه های گیاه مادر جدا نمایید. دقت کنید که قلمه ها باید به صورت اریب داده شوند.
سپس برگ های انتهایی قلمه را به صورت کامل جذب کنید و تنها دو الی سه برگ در قسمت بالایی قلمه ها باقی بگذارید زیرا در غیر اینصورت سرعت ریشه زایی قلمه ها به شدت کاهش خواهد یافت. پس از برش دادن قلمه ها بهتر است به منظور افزایش سرعت ریشه زایی قلمه آن ها را درون هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در گلدان کشت نمایید.
با وجود اینکه می توانید بدون فرو بردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه ها را درون گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون کمتر خواهد شد. توصیه می شود که هر ۵ الی ۷ قلمه را درون یک گلدان بکارید و همچنین بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را درون آن کشت کنید خاک هایی دارای مواد آلی و حاصلخیز خواهند بود.
روش های کاشت بذر پنج بر
برای رشد مناسب قلمه های گیاه بایستی برای آن ها رطوبت مناسب را ایجاد کنید که برای این منظور بهتر است روی سطح گلدان ها را با استفاده از نایلون شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب قلمه های گیاه فراهم شود می توانید روی سطوح نایلون سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.
خاک بستر گیاه پنتاس بایستی کاملا مرطوب باشد. برای این کار می توانید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. همچنین قلمه ها برای اینکه سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار بگیرند. دقت داشته باشید که نور مستقیم باعث صدمه دیدن قلمه های آن خواهد شد پس گیاهتان را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
تقریبا چندین هفته زمان می برد تا قلمه های گیاه ریشه زایی داشته باشند. توصیه می شود که پس از مشاهده اولین جوانه نایلون روی بستر را بردارید و با استفاده از کودهای مناسب گیاهتان را تغذیه نمایید. پس از گذشت چند ماه از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدان های حاوی قلمه را تعویض نمایید و قلمه های دیگری درون گلدان جدید کشت نمایید.
اصول کشت بذر پنتاس

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه پنتاس

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش پنتاس پرداخته ایم.
  • نور و دمای کافی:

بهتر است بدانید که گیاه پنج پر برای رشد نیاز به دست کم نصف روز آفتاب دارد. همچنین آن را بایستی با ایجاد پناهگاه ی کاشتن در فضایی مناسب از بادهای شدید در امان نگه دارید. از آنجایی که پنتاس حساسیت شدیدی نسبت به سرما دارد بهتر است گیاهتان را در یک دمای ثابت نگه دارید و از فضاهای سرد نیز دور کنید.
روش های نگهداری از پنج بر
  • خاک و کوددهی مناسب:

این گیاه زیبا در واقع نیاز به خاکی با زهکشی مناسب دارد که البته غنی شده با مواد آلی باشد. همچنین توصیه می شود خاک بستر پنتاس را با مواد آلی کاملا پوسیده مالچ پاشی نمایید. در مورد تغذیه این گیاه نیز توصیه می شود که روند کوددهی را بیش از حد نکنید زیرا موجب کم شدن گل مقدار زیادی ساقه های پرشیره گیاهی خواهد شد. در واقع بهترین زمان برای انجام کوددهی بستر پنتاس اوایل فصل بهار و مجددا اواسط فصل تابستان خواهد بود که بایستی با غذای کاملا گیاهی تغذیه شود.
  • آبیاری منظم:

توصیه می شود که در طول فصل پرورش و رشد پنتاس، آبیاری آن را به صورت منظم انجام دهید. همچنین بهتر است در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجددا نمایید. در غیر اینصورت با پوسیدگی تدریجی ریشه های گیاهتان مواجه خواهید شد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار