مدیر کل مالیات استان اصفهان: مالیات سال۹۵به صورت مقطوع تعیین می‌شود

مالیات و نظام مالیاتی نقش موثر و بی‌بدیلی در روند توسعه کشور دارد. مالیات به‌ عنوان ‌یکی از ابزارهای هدایت اقتصاد، از طریق تأثیر بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های توسعه نقش کلیدی ایفا کند.

مدیر کل مالیات استان اصفهان: مالیات سال۹۵به صورت مقطوع تعیین می‌شود

به گزارش ایمنا، بر این اساس دولت با تدوین نظام مالیاتی مناسب می‌تواند بر چگونگی دستیابی به هدف‌های توسعه‌ای تأثیر بگذارد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از اعتبارات و درآمدهای مالیاتی، صرف عمران، آبادانی و امور زیربنایی کشور می‌شود. از این ‌رو ارتقای روزافزون نظام مالیاتی و همگام ساختن آن با دانش روز، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی کشور دارد .
مالیات در واقع حق و حقوقی است که فرد به واسطه استفاده و بهره مندی از خدمات و امکانات مادی و معنوی تحت عنوان رفاه اجتماعی به دولت می پردازد.

بدیهی است که دریافت مالیات و متعاقبا ارائه خدمات رفاهی را دولت عهده دار است، بنابراین دولت به عنوان نماینده آحاد جامعه در تولید و تحصیل منابع و توزیع عادلانه آن موظف و متعهد است که این مسئولیت را بر اساس عدالت و انصاف انجام دهد .
روشن است که نقش و جایگاه مالیات در افزایش توان انجام وظایف حکومتی و تأثیر مستقیم آن بر زندگی و معیشت عمومی جامعه از حساسیت ویژه ای برخوردار است .

با توجه به اینکه در روزهای پایانی مهلت ارایه اظهارنامه های مالیاتی توسط مؤدیان قرارداریم، گفتگویی را با مراد امیری- مدیر کل مالیات استان اصفهان انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

به اعتقاد شما مالیات در پیشبرد آبادانی کشور چه نقشی دارد؟

از آنجایی که مالیات یکی از مهمترین منابع تامین کننده درآمد دولت ها محسوب می شود، می تواند تکیه گاه مطمئنی برای دستیابی به اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بعضا سیاسی واقع گردد. از این رو در سال های اخیر کلیه کشورها تلاش می کنند که برای تامین هزینه های جاری خود سهم بیشتری را به مالیات اختصاص دهند.
امروزه تقریباً در همه دنیا، مردم پذیرفته اند که اگر در زندگی روزمره شان خدمتی دریافت می کنند، باید هزینه آن را به طور مستقیم یا غیرمستقیم بپردازند. پس در ازای خدماتی که دریافت می کنند، با رغبت مالیات می پردازند. نبود فاصله میان دولت و مردم مهمترین مساله در پرداخت با رغبت مالیات است. زمانی که مردم بدانند هرگونه شانه خالی کردن از زیر بار پرداخت مالیات، در نهایت به ضرر خود آنهاست و مانع از اجرای برنامه های رفاهی دولت خواهد شد، مطمئناً مالیات را با رغبت می پردازند و به چشم خود آثار پرداخت مالیات را در همه زمینه های زندگی اجتماعی خود از آموزش گرفته تا درمان و بهداشت، توسعه و عمران شهری، راه های ارتباطی و... مشاهده می کنند. به طور قطع نظام مالیاتی این نیست که ما بیشترین درآمد را داشته باشیم، بلکه باید شفاف باشد چگونه هزینه می شود.

برای پرداخت مالیات تا چه زمانی مهلت باقی مانده است؟

امسال اولین سالی است که قانون مالیات های مستقیم جدید اجرا می شود و مؤدیان مالیاتی اطلاع دارند که آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه های مالیاتی مشاغل پایان خردادماه است. اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی ارسال می شود، این در حالی است که متأسفانه تعداد کمی از مؤدیان مالیاتی به پیشخوان های دولت، کافی نت ها و دفاتر پستی مراجعه کرده اند. درخواست من از مؤدیان مالیاتی این است که هر چه برای تسلیم اظهارنامه های مالیاتی مراجعه کنند زیرا در روزهای پایانی افزایش مراجعات الکترونیکی باعث کُند شدن یا حتی قطعی سامانه ها خواهد شد.

اگر اظهارنامه های مالیاتی در موعد مقرر ارایه نشود، چه اتفاقی می افتد؟

اگر اظهارنامه سال ۹۵ داده نشود، اولین اتفاقی که می افتد این است که معافیت پایه ای که ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، حذف و مشمول مالیات می شود و دومین اتفاق جریمه ۳۰ درصدی است که به مؤدیان تعلق می گیرد.

مؤدیان مالیاتی که عدم فعالیت داشته اند، باید به صورت کتبی این مورد را اعلام کنند اما آن دسته که درآمد اندکی داشته اند پیشنهاد این است که اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کرده و به درآمد خود تا حدی اشاره داشته باشند تا بتوانند از معافیت استفاده کنند.

بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، تتها سالی است که مالیات سال ۹۵ به صورت مقطوع تعیین می شود بنابراین صاحبان مشاغلی که در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، مالیات آنها در گروه سوم قرار می گیرد، میزان مالیات سال گذشته را با افزایش ۸ درصد در نظر می گیرند و سپس مالیات به صورت مقطوع محاسبه می شود اما اگر معاف بودند معادل همان رقم را در اظهارنامه مالیاتی مرقوم می کنند و دیگر مشمول مالیات نخواهند شد. اگر سطح درآمد مؤدیان به ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نرسید قطعا مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد.

چه نوع مشاغلی باید اظهارنامه های مالیاتی خود را تسلیم کنند؟

بر اساس قانون مالیات های مستقیم تمام صاحبان مشاغل مکلف هستند اظهارنامه های مالیاتتی تسلیم کنند یعنی هر شغلی غیر از مراکز یا شرکت هایی که توسط شخص حقوقی اداره می شود، تحت عنوان مشاغلی همچون هتل داران، کسبه بازار مشاغل تعریف می شوند.

ما ۳ گروه مالیاتی داریم، گروه اول افرادی هستند که مجموع فروش کالا و خدمات سال قبل آنها از ۳۰ میلیارد ریال به بالا است و باید اظهارنامه بدهند.

گروه دوم، گروهی هستند که درآمد آنها در سال بین ۱۰ میلیارد تا ۳۰ میلیارد ریال است اما بیشترین مؤدیان مالیاتی در گروه سوم قرار می گیرند؛ گروه سوم افرادی هستند که درآمد آنها زیر ۱۰ میلیارد ریال است و تکلیفی برای نگهداری دفاتر ندارند اما اسناد و مدارکی دارند و بایداظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کنند.

گلایه برخی از صاحبان مشاغل از قطعی سامانه مالیات است، دلیل این موضوع چیست؟

در رابطه با تمام مشاغل قطعی سامانه وجود ندارد، فقط در مورد دارندگان وسایل نقلیه تعیین تکلیف انجام نشده که پیگیر هستیم!

آیا میزان مالیاتی که از مؤدیان کسر می شود بستگی به نوع مشاغل، متفاوت است؟

بله، در بین همه گروه های اعلام شده، گروه سوم مشاغلی که مجموع فروش آنها در حدود ۱۵ ملیون و ۶۰۰ هزار تومان است مالیات مقطوعی برای آنها پیش بینی شده و می توانند با افزایش هشت درصد مالیات سال قبل مالیات مقطوع پرداخت کنند. عواقب آن دسته از مشاغلی که اظهارنامه مالیاتی را در زمان مقرر تسلیم نکنند، حذف معافیت پایه ای آنها است که معافیت را از خود سلب می کنند. عدم ارایه اظهارنامه مالیاتی باعث حذف معافیت ها می شود، ضمن اینکه ۳۰ درصد مشمول جریمه هم خواهند شد. بنابراین پیشنهاد می شود مؤدیان هر چه سریعتر به سامانه الکترونیکی، دفاتر پیشخوان دولت یا کافی نت ها و پست مراجعه و اظهارنامه های مالیاتی خود را ارایه کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار