دام دامداران به‌صورت تضمینی خرید شود/ قیمت نهایی گوشت باید ۸۰ هزار تومان باشد نه بیشتر!

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور گفت: در حال حاضر واسطه‌ها دام مولد را باقیمت هر کیلو ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان از دامدار خریداری می‌کنند که با احتساب همه هزینه‌هایی که برای رسیدن این محصولات به بازار پرداخت می‌شود نهایتاً باید گوشت باقیمت هر کیلو ۸۰ هزار تومان در بازار بفروشند، اما متأسفانه گوشت باقیمت خیلی بیشتر از این به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

دام دامداران به‌صورت تضمینی خرید شود/ قیمت نهایی گوشت باید ۸۰ هزار تومان باشد نه بیشتر!
افشین صدر دادرس در گفت‌وگو با میزان، در خصوص نحوه فعالیت و تعداد اعضاء اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور، گفت: همه تعاونی‌های گوسفندداران در کل کشور عضو اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دام سبک هستند که بر مبنای شرایط موجود از خدمات این اتحادیۀ بهره‌مند می‌شوند، و در کنار آن بحث حمایت صنفی از دامداران را هم انجام می دهیم.
دادرس افزود: اتحادیه متمرکز تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور تازه تأسیس بوده و در سال ۱۳۹۷ تشکیل‌شده است و در حال حاضر با ۳۸ عضو در ۱۵ استان کشور در حال فعالیت هستیم که حدود ۶۰ شرکت تعاونی در حال تأسیس دیگر نیز داریم که به‌زودی به ما خواهند پیوست و درنتیجه نفوذ اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور در ۲۴ استان کشور گسترش پیدا می کند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دام سبک کشوربا اشاره به این که وضع دامداران در حال حاضر اصلاً خوب نیست، گفت: به دلیل بالا رفتن قیمت عوامل تولید دام از جمله افزایش قیمت دارو و واکسن های دامپزشکی، افزایش دستمزد کارگران و مشکلات تهیه نهادهای دامی موجب افزایش بیش از حد قیمت تمام شده دام شده است، در بحث تامین نهاده های دامی علاوه بر تحریم خارجی با خود تحریمی که در اثر بی تدبیری و سود تدبری مدیران گذشته به وجود آمده است نیز مواجه هستیم که مجموعه این عوامل سبب شده تا قیمت تمام شده دام را بالا برود.
صدر دادرس افزود: از طرفی وضعیت اقتصادی مردم به لحاظ شرایط موجود خوب نیست و شیوع بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده است تا مردم توان خرید گوشت را نداشته باشند و درنتیجه محصولات تولیدکننده‌های دام روی دست آن‌ها مانده است.

این فعال بخش تعاون به‌عنوان پیشنهاد یا راهکار برای حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت گوشت در بازار، گفت: ما راهکارهایی برای حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت گوشت در بازار داریم، اما متأسفانه کسی به حرف ما توجه نمی‌کند و یک عادت بد در مسئولین دولتی وجود دارد که این مختص این دولت و یا دولت قبلی نیست بلکه در کل دولت‌ها وقتی مسئولین پشت میز می‌نشینند فکر می‌کنند که هر چه می‌گویند درست است و به راهکارهای متخصصین و کارشناسان بخش خصوصی گوش نمی‌دهند و از آن‌ها مشورت نمی‌گیرند.

وی افزود: یکی از پیشنهاد‌های ما این است که تسهیلات ارزان‌قیمت برای تأمین سرمایه در گردش در اختیار تعاونی‌ها قرار بدهند تا خرید تضمینی از دامداران صورت بگیرد و مورد دیگر این‌که غرفه‌های سازمان میادین و تره‌بار را باقیمت مناسب ابتدا به‌ عنوان راهنما در شهر تهران در اختیار ما بگذارند و در صورت موفقیت در شهرهای دیگر کشور نیز این مورد را گسترش دهیم تا بتوانیم محصول دامداران را بدون واسطه و باقیمت عادلانه به‌دست مصرف‌کننده برسانیم.
این فعال بخش تعاون افزود: مشکل عرضه مستقیم مختص به گوشت نیست بلکه در کل نظام توزیع محصولات کشاورزی با مشکل مواجه هستیم و حل این مشکل نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

وی ادامه داد: اتحادیه‌های تعاونی دام سبک اگر سرمایه در گردش داشته باشند می‌توانند نهاده‌های تولید را خریداری کرده و در اختیار دامداران قرار بدهند و با آن‌ها قرارداد پیش‌خرید محصولات منعقد کنند و با تحویل محصولات دامداران در موعد مقرر این محصولات را باقیمت مناسب به بازار عرضه کنند، تا دست واسطه‌ها و چوبدارها کوتاه شود و نتوانند محصولات را به قیمت دلخواه بفروشند.

این فعال بخش تعاون در خصوص تفاوت قیمت خرید دام از دامداران با قیمت عرضه گوشت در بازار، گفت: در حال حاضر واسطه‌ها دام مولد را باقیمت هر کیلو ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان از دامدار خریداری می‌کنند که با احتساب همه هزینه‌هایی که برای رسیدن این محصولات به بازار پرداخت می‌شود نهایتاً باید گوشت باقیمت هر کیلو ۸۰ هزار تومان در بازار بفروشند، اما متأسفانه گوشت باقیمت خیلی بیشتر از این به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

صدر دادرس در خصوص وضعیت شغلی دامداران سنتی و عشایر، گفت: حدود ۹۵ درصد کل دام سبک کشور به همان روش سنتی عشایر پرورش می‌یابد و به دلیل سیاست‌های غلطی که در دولت گذشته اتخاذشده است تأمین نهاده دام سبک در اولویت آخر آنها بوده است و وجود خشک‌سالی هم مزید بر علت است تا حال دامداران خیلی خیلی بد باشد از طرفی باوجود همه این مشکلات هیچ حمایتی هم از دامداران نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور در پایان افزود: مورد دیگری که به دامداران کمک می کرد بحث صادرات گوشت بود که آن هم فقط در حد حرف بوده و هنوز عملیاتی نشده است، خرید حمایتی دام عشایر هم طبق قرار باید تا پایان خرداد ماه امسال یک میلیون رأس دام از آن‌ها خریداری می‌شد، اما تا به امروز فقط ۱۰۰ هزار رأس دام از آنان خریداری‌شده است و از دام سبک غیر عشایر هم هیچ‌گونه خرید حمایتی صورت نگرفته است بنابراین طبیعی است که وضعیت شغل دامداری اصلاً خوب نباشد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار