کاهش ۵۰ درصدی جمعیت کودکان اصفهانی

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان بر اهمیت رشد متوازن جمعیت برای هر جامعه تأکید کرد و گفت: برای این‌که جمعیتی از رشد متوازن برخوردار باشد، باید همواره رشد جانشین جمعیت ۱/۲ باشد یعنی هر پدر و مادر، دو فرزند داشته باشند.

حسین غفرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که نرخ رشد جانشین جمعیت تا قبل از سال ۱۳۳۵ به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی، کمتر از عدد متوسط ۱/۲ درصد بود، اظهار کرد: تا سال ۶۵ این نرخ به همان عدد متوسط خود رسید، اما از این زمان به دلیل اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت، نرخ رشد جانشین جمعیت به ۲ برابر یعنی عدد ۲/۴ رسید.
وی اجرای سیاست تنظیم خانواده از سال ۶۸ به بعد را مهم‌ترین دلیل توقف رشد جانشین جمعیت دانست و گفت: از این زمان به بعد، سیاست تنظیم خانواده و تعدیل جمعیت در دستور کار و برنامه توسعه اول قرار گرفت که به دلیل زودبازده بودن این برنامه در ابتدای دهه ۷۰ رشد جمعیت کاهش و سقوط جمعیت آغاز شد و در پایان دهه به زیر عدد ۱/۲ درصد رسید.
غفرانی با اشاره به ادامه روند کاهش جمعیت در دهه ۸۰، افزود: در این زمان، براثر ازدواج و فرزند دار شدن دهه شصتی‌ها، به‌تدریج در دهه ۸۰ و در سال ۱۳۸۵ پنجره طلایی جمعیت استان با ترکیب جمعیت یک‌میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۴۶ نفر، کودکان با یک‌میلیون و ۲۰۷ هزار و ۸۵۴، جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۱۹۲ نفر، میانسالان ۳۰ تا ۶۴ سال با ۳۶۱ هزار و ۲۵۸ نفر و سالمندان بالای ۶۵ سال ثبت شد.
مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان بر این اساس از کاهش روزافزون جمعیت به‌ویژه در گروه سنی کودکان کمتر از ۱۵ سال خبر داد و گفت: عمر پنجره جمعیت طلایی ۴۰ سال است، یعنی در سال ۱۴۲۵ بسته می‌شود و جمعیت استان مرحله اصلی پیری را با ۳۰ درصد جمعیت سالمند تجربه می‌کند و همچنان به آن هرساله افزوده می‌شود.
وی با اشاره به ولادت یک‌میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۳۳ نفر جمعیت دهه ۶۰ که تا سال ۱۴۲۵ و بعدازآن وارد چرخه سالمندی می‌شوند، یادآور شد: از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۳ جمعیت ولادت سالانه نصف شده، درحالی‌که از میانه دهه ۶۰ تاکنون جمعیت بالای ۶۵ سال به دو برابر افزایش و زیر ۱۵ سال به نصف کاهش‌یافته است.
غفرانی خاطرنشان کرد: در جامعه ما گروه سالمندان به دلیل کاهش جمعیت هرروز بیشتر و کودکان صفرتا ۱۵ سال کمتر می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار