شرکت ذوب آهن اصفهان

شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان اولین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران است که بعد از فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین شرکت فولاد در ایران است.

شرکت  ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان با ظرفیت 3 میلیون و 600 هزارتن فولاد ، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند و نقش مهمي در شكل گيري ديگر صنايع فولادي ايران ايفا نمود و به همين دليل ، لقب مادر صنعت فولاد كشور را دارد .

کارخانه ذوب‌آهن در دی‌ماه سال ۱۳۴۴ توسط محمدرضا پهلوی تأسیس شد و در سال 1350 به بهره برداري رسيد. نام کارخانه ذوب‌آهن تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، آریامهر بود.

محصولات کارخانجات این شرکت به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود و در بازار داخل این محصولات در پروژه‌های بزرگی همچون برج میلاد تهران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو مورد استفاده قرار گرفته ضمن اينكه ريل هاي توليدي اين شركت به زودي در توسعه خطوط راه آهن ايران مورد استفاده قرار مي گيرد .

شعار تبليغاتي اين شركت با اطمينان بسازيد است و فرآورده هاي توليدي آن را با علامت اختصاري E S C O بر روي بال تيرآهن و بين آج هاي ميلگرد مي توان شناسايي نمود . عمده ترين توليد ات اين شركت به شرح ذيل است :

فرآورده هاي فولادي: تيرآهن بال نيم پهن موازي (IPE) و بال پهن موازي (H) ، ميلگرد هاي آجدار و ساده، نبشي و ناوداني بال مساوي، ريل و شمش

فرآورده هاي صنعتي: انواع كلاف هاي صنعتي با فولادهاي USD7, RSD7, RST34-2 C67 , 70CR2 ,CK45 ,CK35 , SWRH و بنا بر سفارش مشتري

فرآورده هاي فرعي: چدن جامد، قطران، گسيلن، تولوئن، بنزن، سولفات‌آمونيوم، كك، سرباره فولادسازي و كوره بلند، غبار مرطوب فولادسازي (لجن صنعتی)، آهك، اكسيژن گاز و مايع ، ازت مايع و ...


تاریخچه شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان

ایران در قرون واعصار گذشته، از جهت آشنایی با نحوه به دست آوردن آهن و فولاد همسطح و همتراز دیگر جوامع و تمدن های بزرگ بود. اما در سه قرن اخیر به لحاظ افزایش سرعت تحولات در زمینه تکنولوژی تولید فولاد در کشورهای صنعتی و نیاز روزافزون به محصولات فولادی ایران در زمره وارد کنندگان محصولات فلزی قرار گرفت و ایجاد یک کارخانه ذوب آهن که مادر صنایع محسوب می شود به عنوان یک آرمان ملی از دوره قاجار مطرح بود که همواره با موانع متعددی از جمله مشکلات سیاسی خارجی و داخلی و محدودیت های مالی مواجه بود.


تا اینکه در چهارچوب پروتکل همکاری های فنی و اقتصادی بین دولتین ایران و شوروی سابق، احداث کارخانه ذوب آهن مورد توافق قرار گرفت و موافقت نامه ای به امضاء رسید که در 23 دی ماه 1344 به تصویب مجلس رسید. یکی از اصول این توافق نامه همکاری دولت شوروی در زمینه احداث کارخانه ذوب آهن در ایران بود. بر همین اساس شرکت ملی ذوب آهن ایران قراردادی با موسسه ( تیاژپروم اکسپورت شوروی ) برای تهیه طرح و تجهیزات لازم کارخانه و تجهیز معادن سنگ آهن و زغال سنگ و سنگ آهک منعقد کرد. کارشناسان شوروی با توجه به محدودیت منابع مالی و مواد اولیه خصوصاً ذخایر شناخته شده زغال سنگ، ظرفیت کارخانه را در فاز اول 550 هزار تن فولاد در سال تعیین کردند که مورد موافقت قرار گرفت.

متعاقباً کارشناسان ایرانی و شوروی اطراف شهر اصفهان را از نظر استحکام طبقات زمین، موقعیت محل از نظر زلزله، تامین آب، انرژی الکتریکی، مواد اولیه، خطوط ارتباطی، عوامل فنی، اقتصادی اجتماعی مورد بررسی قرار دادند.

در نتیجه مطالعات آنها دشت طبس واقع در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان برای احداث کارخانه مناسب تشخیص داده شده و قطعیت یافت. کارهای اجرایی احداث ساختمان واحدهای مختلف کارخانه از سال 1346 آغاز و با ایجاد کارگاه های کک سازی، اگلومراسیون و کوره بلند شماره 1 در نیمه اول دی ماه 1350 ، بهره برداری از مجتمع با تولید چدن آغاز شد و تولید محصولات فولادی نیز با راه اندازی بخش فولاد سازی و مهندسی نورد در دی ماه 1351 با ظرفیت 550 هزار تن در سال شروع شد. متعاقب آن در سال 1351 کارهای ساختمانی و اجرایی طرح توسعه برای رسیدن به ظرفیت 000/900 /1 تن فولاد در سال با احداث کوره بلند شماره 2 و توسعه بخش های مختلف آگلومراسیون، کک سازی، فولاد سازی، نورد و .... شروع گردید. و عملیات ساختمانی کمپلکس چدن در سال 1357 به اتمام رسید. لیکن به دلیل اشکالات موجود در طراحی ماشین های ریخته گری مداوم روسی، فولادسازی به عنوان گلوگاه و محدود کننده تولید بود که درهمین رابطه از سال 1367 نصب دو دستگاه ریخته گری مدرن از کشور ایتالیا شروع و در سال 1369 بهره برداری کامل از کمپلکس فولاد تا مرز ظرفیت اسمی انجام پذیرفت. اگرچه در دوران جنگ تحمیلی در ذوب آهن نیز همچون دیگر صنایع روند رسیدن به اهداف طرح توسعه درد حد مطلوب نبود ولی پس از اتمام جنگ این کارخانه با به کارگیری امکانات خود توانست به مرز تولید 000/000/2 تن یعنی بیش از ظرفیت نصب شده تجهیزات خود برسد. در ادامه به دنبال مطالعات انجام شده، اجرای بازسازی جامع و همه جانبه در دستور کار کارخانه قرار گرفت و با تکیه به توانمندی های موجود در نیروهای متخصص سعی شد ضمن استفاده از ظرفیت بازسازی با کمترین هزینه و اتلاف وقت اقدام به افزایش ظرفیت تولید واحدها نموده، تنوع محصولات را اضافه کرده و همچنین کیفیت آنها را بهبود بخشید. پیرو بررسی و مطالعات انجام شده و با هدف متوازن نمودن ظرفیت تولید واحدهای مختلف کارخانه اجرای طرح توازن کارخانه در دست اقدام می باشد.


توسعه

فازهای مختلف توسعه كارخانه

فاز 1 : مرحله اول پروژه ذوب آهن
فاز 2 : مرحله اول توسعه ذوب آهن
فاز 3 : طرح سبا
فاز 4 : طرح توازن

فاز 1 : مرحله اول پروژه ذوب آهن

كارهای اجرایی احداث ساختمان واحدهای مختلف كارخانه از سال 1346 آغاز و با ایجاد كارگاههای كك سازی ، آگلومراسیون و كوره بلند شماره یك در نیمه اول دی ماه 1350، بهره برداری از مجتمع ، با تولید چدن آغاز شد .


فاز 2 : مرحله اول توسعه ذوب آهن

تولید محصولات فولادسازی و مهندسی نورد در دی ماه 1351، كارهای ساختمانی و اجرایی طرح توسعه برای رسیدن به ظرفیت 1,900,000 تن فولاد در سال با احداث كوره بلند شماره 2 و توسعه بخشهای مختلف آگلومراسیون ، كك سازی ، فولاد سازی ، نورد و ... شروع گردید و عملیات ساختمانی كمپلكس چدن در سال 1357 به اتمام رسید .لیكن به دلیل اشكالات موجود در طراحی مشاین های ریخته گری مداوم روسی ، فولاد سازی گلوگاه و محدود كننده تولید بود كه در همین رابطه با خریداری د و دستگاه ماشین ریخته گری مدرن از كشور ایتالیا و نصب آن از سال 1367 بهره برداری كامل از كمپلكس فولاد تا مرز ظرفیت اسمی در سال 1369 انجام پذیرفت .



اگرچه در دوران جنگ تحمیلی در ذوب آهن نیز همچون دیگر صنایع ، روند رسیدن به اهداف طرح توسعه در حد مطلوب نبود ولی پس از پایان جنگ ، این كارخانه با بكار گیری امكانات خود توانست به مرز تولید 2 میلیون تن یعنی بیش از ظرفیت نصب شده تجهیزات برسد . در ادامه به دنبال انجام یك سری مطالعات بازسازی جامع و همه جانبه با تكیه به توانمندیهای موجود نیروهاي متخصص با حدود ربع قرن تجربه ، سال 1374 به عنوان شروع دوران بازسازی اعلام و سعی شد ضمن استفاده از ظرفیت بازسازی با كمترین هزینه و اتلاف وقت ، اقدام به افزایش ظرفیتهای تولید واحدها نموده ، به تنوع محصولات اضافه كرده و همچنین كیفیت آنها را بهبود دهند كه حاصل آن رسیدن به ظرفیت تولید 2.2 میلیون تن در سال می باشد .



فاز 3 : مجتمع فولاد سبا

طرح تولید ورق گرم به روش ذوب در كوره قوس الكتریك و ریخته گری مداوم تختال نازك (thin slab castimg) به ظرفیت 700 هزار تن قابل توسعه تا 1.4 و 2.8 میلیون تن در سال .
عملیات طرح توسعه سبا با مبادله قرارداد مربوط با شركت دانیلی به تاریخ هشتم آبان ماه 1375 آغاز گردید و پس از تهیه و دریافت اولین نقشه اجرایی از تاریخ سی و یكم اردیبهشت 1376 آغاز گردید . بهره برداری آزمایشی از این واحد در اسفند ماه 1381 آغاز گردیده است و در تاریخ چهاردهم مرداد 1382 با حضور ریاست جمهوری اسلامی رسما به بهره برداری رسیده است .


فاز 4 : طرح توازن
به منظور توازن بخش های مختلف خط تولید ذوب آهن اصفهان و تامین شارژ مجتمع فولاد سبا و در نتیجه افزایش ظرفیت تولید سالانه 1.9 میلیون تن در سال به 3.4-3.6 میلیون تن و مقاطع فولادی به مرز 2.7 میلیون تن در سال طرح توازن پس از مطالعات مقدماتی دز دستور كار ذوب آهن اصفهان قرار گرفت .
طرح شامل پنج بخش زیر می باشد :
الف- كوره بلند (احداث كوره بلند شماره 3 با حجم 2000 متر مكعب و ظرفیت 1.4 میلیون تن چدن مذاب در سال )
ب - آگلومراسیون (احداث آگلومراسیون شماره 4 با سطح پخت 204 متر مربع و به ظرفیت 2.4 میلیون تن آگلومره در سال )
ج - كك سازی ( ایجاد باطری كك سازی شماره 3 به ظرفیت 900 هزار تن كك در سال )
د - نیروگاه ( ایجاد دو واحد نیروگاه بخاری هركدام به ظرفیت 55 مگاوات )
ه - واحدهای جانبی ( توسعه انبار مواد خام و سیستم انتقال مواد ، بازسازی و توسعه دیگهای اوتیلیزاتور و سیستم تصفیه گاز مربوطه توسعه نیروگاه مركزی ، توسعه كمپرسور خانه هوای فشرده ، توسعه تصفیه خانه های فیزیكی و شیمیایی و احداث پمپ خانه مركزی ، توسعه شبكه انتقال سیالات و برق و آتش نشانی و مخابراتی و كلیه شبكه های ارتباطی و انرژیتیك چهار واحد فوق .
مطالعات اولیه مربوطه به طرح توازن در اردیبهشت 1377 انجام و برمبنای هزینه برآورد شده در مطالعات اولیه ، اعتبار لازم به صورت تامین اعتبار از طریق فاینانس در شورای اقتصاد تصویب و متعاقب آن مسئولیت برگزاری مناقصه در تاریخ 26 اسفند ماه 1377 به شركت مهندسی بین المللی فولاد تكنيك به عنوان مشاور پروژه واگذار شد .

ضرورتهای طرح توازن

1- با توجه به نمودار فعلی خط تولید و جدول ظرفیت تولید واحدهای مختلف ، بین ظرفیت تولید چدن و فولاد كارخانه ، توازن برقرار نیست ، (2.1 میلیون تن چدن مذاب در سال در كوره بلند در مقابل 2.4 میلیون تن در سال در فولاد سازی و 3.1 میلیون تن در سال در ریخته گری )
2-با بازسازی و تعمیرات جزئی می توان ظرفیت نوردها و فولاد سازی را به ترتیب به 2.7 میلیون تن و 3 میلیون تن در سال افزایش داد ، كه به منظور نیل به این هدف ، چدن مورد نیاز 2.9 میلیون تن در سال خواهد بود .
3-در مجتمع فولاد سبا با ظرفیت 7 میلیون تن در سال محصولات تخت ، كوره قوس الكتريكی این طرح با مشكل تامین مواد شارژی مواجه است كه با اختصاص 300 هزار تن چدن مذاب برای این منظور در شروع كار و 500 هزار تن در آینده ، این مشكل قابل حل خواهد بود.

محیط زیست

فعالیتهای زیست محیطی انجام شده شامل احداث و توسعه فضای سبز ( به میزان 18,000 هكتار) ، تصفیه آبهای مورد استفاده در بخشهای مختلف كارخانه از مواد زائد و آلوده ، اجرای سیستم آسپراسیون به منظور غبارگیری از فرآیند تولید در كوره بلند ، اجرای بهسازی و نوسازی سیستم تصفیه گاز كنورتور در قالب طرح توازن ، انجام فعالیتهای بهداشت صنعتی و كنترل میزان غبار و آلاینده ها در كارخانه می باشد.



بخش آگلومراسیون و احیاء :

وظیفه اصلی بخش اگلومراسیون تولید آگلومره با شرایط فنی مناسب جهت مصرف در کوره بلند می باشد. این بخش شامل انبار مواد خام، کارگاه بونکرهای مواد آماده و کارگاه پخت است. مصرف آگلومره نسبت به مصرف مستقیم سنگ آهن به دلیل یکنواختی آنالیز شیمیایی و احیاء پذیری بهتر باعث افزایش راندمان کوره بلند به میزان 25 تا 30 درصد گردیده و همچنین مصرف کک را تا میزان 20 درصد کاهش می دهد .

انبار مواد خام
انبار مواد خام دارای سه وظیفه اصلی به شرح ذیل است :
- دریافت مواد اولیه مناسب از نظر کمی و کيفی و ذخیره سازی آنها
- همگن کردن مواد
- ارسال مواد به واحدهای مصرف کننده
کلیه مواد مصرفی در خط تولید به جز زغال سنگ که مستقیماً در سیلوهای بخش کک سازی ذخیره می شود به وسیله واگن یا کامیون از معادن به این انبار وارد شده و این واحد وظیفه ذخیره سازی و تامین مواد اولیه جهت واحدهای مختلف را به عهده دارد. انبار مواد خام دارای 15 سکو با ظرفیت هر سکو 80-70 هزار تن است.


کارگاه بونکرهای مواد آماده
وظیفه این کارگاه دریافت و آماده سازی و ارسال مواد خام مورد نیاز با ترکیب شارژی مناسب جهت تولید آگلومره با شرایط فنی مورد نظر به کارگاه پخت است . این کارگاه دارای 2 ردیف 19 تایی بونکر 90 متر مکعبی جهت دریافت و ارسال می باشد .

کارگاه پخت
وظیفه این کارگاه دریافت مخلوط مواد خام (سنگ آهن، دولومیت، آهک پخته، کک، سنگ آهک، سنگ منگنز، پوسته های اکسیدی نورد، غبارهای کوره بلند و ...) ، پخت و تبدیل آن به آگلومره با شرایط مورد نیاز کوره بلند می باشد. این کارگاه دارای 3 ماشین پخت 75 مترمربعی از نوع دوایت لوید می باشد.



بخش تولیدات کک ومواد شیمیایی

وظيفه اصلی بخش تولیدات كك و مواد شیمیایی تولید كك به عنوان منبع انرژی و احیاء كننده اصلی دركـوره بلنـد مـی باشـد . این بخش شامل کارگاه های زغال، کک، بازیابی مواد، پالایش بنزول، اسید سولفوریک و انرژی و بیوشیمی می باشد.

كارگاه زغال
كارگاه زغال وظیفه دریافت زغال ازمعادن ذخیره سازی و تهیه شـارژ مناسب حهت باتریهای كك سـازی را به عهده دارد . این كارگاه متشكل از تجهیزات انباشت و برداشت زغال، خـردكـن، مخلوط کننده و 40 عدد سیلو جهت ذخیره سازی زغال بـه ظـرفـیت 100هـزار تـن می باشد .


كارگاه كك
وظیفه این كارگاه تولید كك از زغال سنگ وارسال ان به بخشهای كوره بلند وآگلومراسیون می باشد. كارگاه كك متشكل ازدوباطری يكی دارای 58 سلول ودیگری دارای 72 سلول 3/27مترمکعبی است. این كارگاه زغال سنگ مورد نیاز خود را از كارگاه زغال دریافت نموده وسپس به وسیله ماشین شارژ حدود 22 تن زغال از برج زغال تحویل ودر سلولهای كك شارژ می نماید. آنگاه درمدت زمان 15 تا 19 ساعت فرایند تبدیل زغـال بـه كـك صورت می گیرد .



كارگاه بازیابی مواد
وظیفه كارگاه بازیابی مواد ، تصفیه مقدماتی گاز كك ایجاد شده از باتری ها به منظور استفاده در پروسه تولید می باشد. دراین كارگاه از گاز کک، قطران ، سولفات آمونیوم، بنزول خام و فنلات سدیم , استحصال شده و این گاز برای تصفیه نهایی به كارگاه تولید اسید سولفوریک ارسال می شود.






كارگاه اسید سولفوریك
وظیفه این كارگاه جداسازی گاز هیدروژن سولفـوره ازگـازكــك وتولید اسید سولفوریك در اثر واكنشهای شیمیایی بااستفاده ازكاتالیزور پنتااكسید وانادیوم ونیز تصفیه نهایی گاز كك می باشد . گاز کک تصفیه شده در باتری های کک سازی، نیروگاه کارخانه، کوره های نورد، تولیدات نسوز و بخش آگلومراسیون مصرف می گردد.

كارگاه انرژی و بیوشیمی
وظیفه این كارگاه تامین بخار و آب مصرفی کارگاه های مختلف و تصفیه پس آب های صنعتی از فنل به روش بیوشیمیایی می باشد.



بخش کوره بلند

هدف اصلی بخش كوره بلند تولید چدن مذاب جهت استفـاده در بخش فـولاد سـازی است . این بخش شامل :
-كارگاه اصلی كوره بلند
- كارگاه چدن ريزی
- كارگاه دانه بندی سرباره
- كـارگـاه تعمیر پاتیل و تاسیسات بونكرها می باشد .

كارگاه اصلی کوره بلند
تولید چدن در کارخانه توسط کوره بلندهای شماره 1 و 2 صورت می پذیرد . كوره بلند شماره 1 دارای حجم 1033 متر مكعب با ظرفیت سالیانه 760 هزار تن می باشد. كـوره بلنـد شمـاره 2 دارای حجـم 2000 مـتر مكـعـب با ظرفیت سالیانه 4/1 میلیون تن می باشد . در فـرآیند تولید چـدن در كـوره بلنـد مواد اولیه ( سنگ آهن، آگلومره، پلت، كـك وكـمك ذ وب ها ) از دهانه كوره شـارژ و هـوای غنـی شده با اكسـیژن به همراه د یگركمك سوختها ( گازطبـیعی و مازوت ) از بالای بوته به كـوره دمیده می شود .



هـوای د میـده شـده منجـر بـه سـوختن كـك و ایجاد حرارت كافی و گاز احیایی جهت احیاء ذوب سنگ آهن و آگلومره می شود. مواد مذاب د ر بوته كوره جمع و به تناوب تخلیه می گردد. مذاب تخلیه شده پس از جدا سازی چد ن و سر با ره ، توسط جوی مخصوصی كه با نسوز منا سب آماده شده است به طور جدا گانه د ر پاتیلهای حمل چد ن وسر باره تخلیه می شود سپس پاتیلهای سر باره توسط لوكوموتیو به كارگاه دانه بندی سر باره ارسال و پا تیلهای چد ن به فولاد سازی حمل می شود .

كارگاه چد ن ريزی
وظیفه این كارگاه تولید شمش چد ن است. این كارگاه دا رای د و د ستـگاه ما شین چد ن ریزی هر كدام به ظرفیت 162تن درساعت می باشد .چد ن تولید شـده در این كـارگـاه قابل فروش به صنایع مختلف بوده و د رصـورت نياز از آن بـه عنوان شارژ سرد در كنورتور ها استفاده می گردد.



كارگاه سرباره
سرباره مذاب ارسالی به این كارگاه پس از عملیات خنک شدن، دانه بندی شده و به عنوان ماده اولیه در کارخانجات سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.

كارگاه آماده سازی پاتیل
وظیفه این كارگاه نسوز چینی وآماده ساختن پاتیلهای حمل چد ن می باشد.

تاسیسات بونكرها وذخیره سازی مواد
تهیه وذخیره سـازی مـواد اولیه مورد نیاز كوره بلند وظیفه این كارگاه است . ظرفیت بونكرهای كوره بلند شماره 1و2 به ترتیب 2150 و 6194 مترمکعب می باشد.


مدیران عامل

مدیران عامل شرکت ذوب آهن اصفهان از بدو تأسیس به ترتیب بدین شرح می‌باشند:
  • عبدالحمید شیبانی
  • محمد متقی
  • محمد مانی
  • حسین نیلی
  • داریوش شهیدی
  • احمد صادقی
  • محمود اسلامیان
  • محمد رضا فرقدانی
  • مسعود ابکا
  • بهرام سبحانی
  • حکم‌الله بابایی
  • صفر علی براتی
  • اردشیر سعد محمدی
  • احمد صادقی
  • منصور یزدی زاده

تولیدات[

انواع فولادهای ساختمانی

انواع تیرآهن بال‌نیم‌پهن موازی (I- BEAM) و بال‌پهن موازی (H- BEAM) که برای اولین بار در کشور در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان طراحی و تولید گردیده‌است. در حال حاضر محصول تیرآهن ذوب آهن اصفهان با علامت اختصاری Esco بر روی جان بال به صورت برجسته قابل شناسایی است.
  • تیرآهن بال نیم پهن I در اندازه‌های ۱۲۰ تا ۳۰۰ و تیرآهن بال‌پهن موازی H در سایز ۱۶۰ میلی‌متر.
  • انواع نبشی‌های بال مساوی در اندازه‌های ۸۰ و ۹۰ و ۱۰۰ و انواع ناودانی در اندازه‌های ۱۴۰ و ۱۶۰ میلی‌متر.
  • انواع میل‌گردهای ساده و آجدار از سایز ۵٫۵ تا ۳۲ میلی‌متر، به صورت شاخه‌ای و کلاف.
  • انواع میل‌گرد ساده از اندازه ۳۲ میلی‌متر به بالا.
  • انواع چهارگوش ۱۰۰x۱۰۰ تا ۲۵۰x۲۵۰ میلی‌متر.
  • ریل U۳۳: تولید این ریل در خاورمیانه برای اولین بار در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۸۷ صورت پذیرفته‌است.
  • ریل UIC۶۰ نیز در سال ۹۵ به مرحله تولید اولیه رسید.

انواع فولادهای صنعتی

انواع فولادهای صنعتی با مشخصه‌های B USD7,RSD7,RST34-2,C۶۷٬۷۰CR2,CK45,CK35,SWRH۲۷- که به منظور تولید محصولات صنعتی از قبیل مفتول الکترود، مفتول فنر، مفتول سیم طوقه و مفتول کششی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فراورده‌های فرعی

فراورده‌های جانبی کارخانه عبارتند از: چدن جامد، قطران، زایلین، تولوئن، سولفات‌آمونیوم، زغال کک، سرباره کوره بلند، لجن صنعتی، آهک، اکسیژن و ازت مایع و گوگرد.

مکانیسم فروش و قیمت‌گذاری محصولات

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان محصولات ساختمانی خود را از طریق بورس کالای ایران به فروش می‌رساند و قیمت محصولات از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس تعیین می‌گردد. بخشی از محصولات فولادی این شرکت به کشورهای خارجی نیز صادر می‌گردد. به دلیل نوسان در مصرف داخلی فولاد، این شرکت به منظور کنترل قیمت‌ها هنگام افزایش تقاضا در بازار داخلی، صادرات خود را متوقف می‌نماید.
زمان عرضه در بورس کالا یکشنبه و چهارشنبه هر هفته تعیین گردیده‌است. لیست محصولات ۲۴ ساعت قبل از عرضه در سایت اینترنتی این شرکت از طریق «منوی مدیریت - ارتباط با مشتریان» قابل مشاهده است.
فروش به یکی از این دو طریق قابل انجام است:
  • مشتری با یک کارگزار در بورس مذاکره نموده و درخواست خود را به ایشان می‌دهد. سپس کارگزار با شرکت ذوب آهن اصفهان هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.
  • مشتری درخواست خود را مستقیماً برای مدیریت فروش و پشتیبانی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان ارسال می‌نماید، پاسخ قیمت و تاریخ فروش محصولات به مشتری اعلام می‌گردد، و سپس مشتری با هماهنگی با کارگزار بورس اقدام به خرید می‌نماید.

مجموعه کارگاه‌ها

  • فولادسازی (شامل کارگاه‌های آهن قراضه، کنورتور، سرباره، تعمیر پاتیل، ریخته‌گری و کارگاه انبار شمش)
  • نیروگاه‌ها (شامل نیروگاه مرکزی، نیروگاه حرارتی، نیروگاه ۱۱۰ مگاواتی و نیروگاه گازی با ظرفیت اسمی تولید ۳۵۰ مگاوات) که وظیفه تولید برق، بخار و… را بر عهده دارند.
  • کارگاه اکسیژن (تولید اکسیژن)
  • کوره بلند (سه کوره یک، دو و سه)
  • تولیدات کک و مواد شیمیایی
  • آگلومراسیون
  • نوردها (شامل نورد ۳۰۰، ۵۰۰، ۳۵۰ و ۶۵۰)
  • خط ریل آهن
  • کارگاه‌های نت (نگهداری و تعمیرات) شامل کارگاه ۴۷٬۴۸٬۵۱ و…
  • و ده‌ها کارگاه جانبی دیگر
نماد: ذوب
نام شرکت: سهامي ذوب آهن اصفهان
مدیر عامل: منصور يزدي زاده شترباني
تلفن: 031-52573333
فکس: 031-52573333
آدرس: اصفهان انتهاي اتوبان ذوب آهن- شرکت ذوب آهن اصفهان ,کدپستي:847715311
وب سایت:
ایمیل: info@esfahansteel.com
موضوع فعالیت: .انجام عمليات ذوب وريخته گري ونوردفلزات آهني وفولادهاي آلياژي، جهت توليد انواع مقاطع هندسي استانداردو توليد ورق. . تهيه و توليد لوازم و قطعات يدکي مورد نياز. . احداث و بهره برداري، توسعه ، تعمير، نگهداري ، نوسازي و اداره کارخانه ها و تأسيسات و تجهيزات مربوطه و صنايع وابسته. . توليد و بازيابي محصولات فرعي حاصله از مراحل توليد.
سال مالی: 12/29


نشاني دفاتر فروش و كارخانه
دفتر فروش مركزي

اصفهان - بلوار سعدي - مقابل پل مارنان - پلاك 178

تلفن : 36271800-031

دور نگار : 36240033-031

دفتر معاونت بازاريابي و فروش:
031-36278806

دفتر مدير فروش داخلي :

تلفن: 36275295-031

دورنگار: 36240034-031

دفتر مدير فروش خارجي :

031-6278815

دفتر مدیر مهندسی فروش و توسعه بازار :

031-36271500

كد پستي : 14461 -81756
Email:sales@esfahansteel.com
دفتر فروش تهران

تهران - خیابان کریمخان زند - نرسیده به میدان ولیعصر- پلاک 209-طبقه2- دفتر فروش ذوب آهن اصفهان

تلفن : 02188935559
دورنگار : 02188906103

كد پستي :


كارخانه اصفهان - انتهاي اتوبان ذوب آهن - ساختمان توحيد - طبقه ششم
مديريت پشتيباني و خدمات پس از فروش
تلفن : 4086-0315257
دورنگار : 4076-0315257
رسيدگي به شكايات : 4437-0315257
سوپروايزر تحويل محصول : 5004-0315257
بورس كالاي ايران تهران - خيابان طالقاني - نبش خيابان بندر انزلي - مقابل بيمارستان كودكان - بورس كالاي ايران
تلفن :2-85640000-021
دورنگار : 88383000-021
تولید موفقیت آمیز ریل ملی در ذوب آهن اصفهان


ثبت سومین رکورد تولید در ذوب‌آهن اصفهان

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار