توسعه ارتباطات ناشنوایان در ادارات استان

بهزیستی آموزش را بر عهده می‌گیرد تا هر اداره یک رابط زبان اشاره داشته باشد

مینا عباسپور | چقدر احتمال می‌دهید برای یک روز با چشم بسته صبح را به شب برسانید و کارهای روزمره و همیشگی را بدون باز کردن چشم و دیدن همه‌چیز، انجام دهید؟ آیا در خانه یا سینما پای دیدن فیلمی می‌نشینید که با صدای بسته پخش می‌شود؟ دایره ارتباطاتتان چقدر خواهد بود اگر قرار باشد بدون کلام سخن بگویید؟ پاسخ به این سؤال را نمی‌توان به‌سادگی داد چون هرچه باشد تنها حدس و گمان ما از نداشتن هر یک از این توانایی‌هاست حال اینکه در دنیای اطراف ما بسیارند افرادی که نابینا و ناشنوا هستند، قدرت تکلم ندارند یا محدودیت‌های دیگری در بدن خود دارند که آنها را در برطرف کردن ساده‌ترین نیازهای روزمره‌شان دچار مشکل کرده است. اینها معلولانی هستند که در تقویم ملی و جهانی روزهایی به نامشان ثبت شده اما در عمل جامعه نسبت به تأمین نیازهایشان کاری که باید را انجام نداده است. هر سال به روزشمار تقویم که می‌رسیم با مناسب روز ناشنوایان، روز عصای سفید، روز معلولان و نام‌هایی از این قبیل هرکسی آمار و ارقامی از کرده‌هایش ارائه می‌دهد تا به‌نوعی سهم خود را در قبال این بخش از جامعه انجام داده باشد و در این میان بالاترین توقع همه از بهزیستی است که متولی اصلی این قشر جامعه به شمار می‌رود. در همین راستا روز گذشته مدیرکل بهزیستی استان اصفهان به مناسبت روز و هفته معلولان با اصحاب رسانه به گفتگو نشست اما این جلسه تفاوتی با جلسات گذشته داشت از جمله اینکه نمایندگانی از سمن‌ها و تشکل‌های مردمی معلولان از جمله روشندلان، ناشنوایان و بیماری‌های خاص در آن حضور داشتند و به طور مستقیم مشکلات خود را با مسئولان و نیز رسانه‌ای‌ها در میان گذاشتند...

• صدای معلولان باشیم

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در موردتوجه به معلولان و ناشنوایان در رسانه‌ها اظهار کرد: باید صدای ناشنوایان و معلولان باشیم و جامعه به آنها توجه کند اینکه در برنامه‌های صداوسیما فقط در اخبار از زبان اشاره استفاده می‌شود اگرچه خوب است اما بسیار اندک و جزئی است چرا که یک ناشنوا حق دارد صدای برنامه‌ها را بشنود و با جامعه ارتباط برقرار کند. مرضیه فرشاد در واکنش نسبت به رسمیت شناختن زبان اشاره از سوی جامعه تأکید کرد: زبان اشاره جزو آموزش ارتباطی یک قشر خاص است، انتظار نمی‌رود که زبان اشاره جزو تکالیف آموزشی هر فرد باشد اما توسعه ارتباطات ناشنوایان جزو مطالبات ما است که در این راستا دستگاه‌ها را مکلف کردیم مدیران، یا خودشان زبان اشاره یاد بگیرند یا یک نفر در هر دستگاه این وظیفه را بر عهده بگیرد و در این خصوص آماده‌ایم تا برای ادارات مختلف کلاس آموزشی برگزار کنیم تا هر دستگاه یک رابط زبان اشاره داشته باشد. او در ادامه از فعالیت ۱۲۵ مرکز روزانه توان‌بخشی در استان اصفهان سخن گفت که از این مراکز چهار هزار و ۴۳۱ نفر به‌صورت روزانه خدمات می‌گیرند. فرشاد با اشاره به اینکه ۱۰۹ مرکز شبانه‌روزی توان‌بخشی به جامعه هدف و مددجویان بهزیستی ارائه خدمت می‌کنند، گفت: از این ۱۰۹ مرکز، ۴۳ مرکز خدمات در منزل را به جامعه هدف ارائه می‌دهند که در حال حاضر سه هزار و ۷۷۹ نفر از مراکز شبانه‌روزی معلولان استفاده می‌کنند. مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ۸۵ سمن در بخش غیردولتی در حوزه معلولان به بهزیستی همکاری می‌کنند، اظهار داشت: ۲۹ هزار معلول جسمی حرکتی تحت پوشش بهزیستی استان است که ۲۴ هزار نفر از آنها معلولان ذهنی هستند، همچنین ۱۲ هزار معلول اعصاب و روان، ۱۳ هزار معلول شنوایی، هفت هزار معلول بینایی و ۲۱ هزار سالمند در استان تحت پوشش بهزیستی هستند که کل این افراد بیش از ۱۰۸ هزار نفر است، اما این تعداد به معنای آمار کل معلولان استان نیست چرا که ممکن است درصد دیگری از معلولان هم تحت پوشش بهزیستی نباشند و طبق آمارهای ما ۴۰۰ هزار معلول در استان وجود دارد که به بهزیستی مراجعه نکرده یا خدماتی از ما نگرفته‌اند. هم‌چنین یارانه معلولان ضایعه نخاعی که در آبان ماه امسال به ۵۵۴ هزار تومان رسید که افزایش دو و نیم برابری داشته همچنین یارانه مراکز شبانه‌روزی بهزیستی از ۷۷۰ هزار تومان به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت ضمن اینکه تمام دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون به‌کارگیری سه‌درصدی معلولان در ادارات شدند که این قانون در حال اجرایی شدن است. مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در مورد دستور جدید سازمان بهزیستی مبنی بر فاصله گرفتن مدیران دارای مجوز مرکز خدمات بهزیستی از پست سازمانی خود که به اصلاح قانون تعارض منافع نام دارد اظهار کرد: ریاست سازمان بهزیستی دستورالعملی به تمام استان‌ها ابلاغ کرد که مدیران کل استان‌ها، معاونان و رؤسای شهرستان‌ها و کارشناسان ناظر بر یک فرآیند که مجوز مرکز خدمات بهزیستی دارند ظرف سه ماه باید از پست سازمانی خود فاصله بگیرند یا اینکه مجوز خود را به یک خیریه منتقل کنند. این در حالی است که انتقال این مجوز به بستگان درجه اول آنها نیز وجود ندارد. او با اشاره به شفاف‌سازی شدن همه پرداخت‌ها در بهزیستی گفت: از سال گذشته عمده پرداخت‌های بهزیستی با ثبت‌نام و کد ملی به‌حساب مراکز و مددجویان واریز می‌شود و همه مستندات آن به‌صورت شفاف موجود است.

• کارت تردد و سهمیه بنزین برای معلولان

در ادامه معاون توان‌بخشی بهزیستی استان اصفهان از فعالیت ۴۹ تشکل غیردولتی در حوزه معلولان تحت پوشش بهزیستی خبر داد و درباره وظایف مراکز توان‌بخشی گفت: یکی از فعالیت‌های این مراکز مراقبت از سالمندان و معلولان جسمی حرکتی است که در بخش شبانه‌روزی سه هزار و ۷۷۹ نفر خدمات می‌گیرند همچنین در بخش سالمندان یک هزار و ۳۷۹ نفر تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند. سید مسعود حسینی نسب افزود: 1379 سالمند، ۸۰۰ بیمار اعصاب و روان و هزار و ۶۰۰ معلول ذهنی و جسمی حرکتی زیر نظر بهزیستی هستند که به این افراد خدمات مراقبت در منزل هم ارائه می‌شود. یک مدل از ارائه خدمات در منزل به‌صورت ویزیت پزشکی و توان‌بخشی است که برای ۹۰۰ سالمند، هزار و ۱۰۰ بیمار اعصاب و روان و 100 نفر معلول ذهنی در حال اجراست. مدل دوم برای بیماران، معلولان و سالمندان بستری در منزل اجرا می‌شود به‌نحوی‌که مراقبان بهزیستی سه روز در هفته به منازل آنها مراجعه کرده و به امور شخصی، تخصصی، مراقبتی و نظافتی آنها می‌پردازند که ۴۰۰ معلول به این شکل خدمات لازم را دریافت می‌کنند. حسینی نسب در مورد میزان کل یارانه ماهانه پرداخت‌شده به حوزه‌های توان‌بخشی گفت: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار بخش روزانه، ۳۹۰ میلیون تومان اعتبار بخش کارگاه‌های تولیدی و حمایتی، ۳۰۰ میلیون تومان در بخش مراقبت از منزل، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به بخش شبانه‌روزی به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شود. او با تأکید بر اینکه ۶۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در طول یک سال و نیم گذشته به مراکز غیردولتی سطح استان یارانه پرداخت‌شده است، افزود: 7/9 درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند که این آمار در شهر اصفهان ۱۱ درصد است. حسینی نسب اظهار کرد: سازمان بهزیستی به تازگی در مصوبات خود سهمیه بنزین ویژه معلولان را مشخص کرد چون دغدغه تأمین امکانات موردنیاز برای آنها بیشتر است. او با اشاره به اینکه آمار کل معلولان شهر اصفهان ۲۶ هزار نفر است، گفت: دو هزار و ۳۳۷ خانوار دارای دو معلول در استان تحت پوشش بهزیستی هستند همچنین نسبت جنسیتی معلولان در استان شامل ۳۷ درصد از زنان و ۶۳ درصد از مردان است. این در حالی است که کارت تردد برای معلولان و سالمندان توسط شهرداری در نظر گرفته‌شده و اسامی معلولان در اختیار مدیریت شهری قرار گرفت تا برای آنها صادر کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار