راه ناهموار کسب‌وکار

«رونق تولید» عنوانی است که رهبر انقلاب از آن برای نام‌گذاری و برون‌رفت اقتصاد کشور از مشکلات در سال ۹۸ به‌صورت به‌جا و دقیق استفاده کردند. البته این نخستین بار نیست که شعار سال در بخش اقتصادی هدف‌گذاری شده و برنامه سالانه کشور در راستای حل مشکلات اقتصادی مردم مطابق آن نگاشته و ترسیم می‌شود؛ پیش‌تر هم با عناوینی همچون «اقتصاد مقاومتی» و «حمایت از کالای ایرانی» بر استفاده از تولید و توان داخلی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی تأکید شده بود.

محمد منزه: رونق تولید در یک نگاه کلی به معنی به کار افتادن چرخه تولید کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فناوری و سایر حوزه‌ها، تأمین نیازهای مردم در داخل و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است؛ اما بسیاری از فعالان اقتصادی و کارآفرینان برتر معتقدند در سال‌هایی که رهبر انقلاب بر مسئله اقتصاد تأکید داشته‌اند، حمایت چندانی از طرف دولتمردان در مسیر رونق تولید شکل نگرفته و به طبع همین عامل، تولید‌کنندگان در عرصه فعالیت‌های اقتصادی با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

کارآفرین برتر استان و کشور در گفت‌وگو با اصفهان‌امروز گفت: فشار تحریم‌ها در چند سال گذشته باعث شده تا مسئولان تمرکز بیشتری بر شرایط خارج از کشور و روابط ایران با دیگر کشورها در جهت کاهش تحریم‌ها داشته باشند. این اتفاق مثبتی در جهت کاهش نقش تحریم‌ها در اقتصاد کشور است، اما مسئولان در کنار این مسائل باید به فضای داخلی اقتصاد ایران اهمیت دوچندانی دهند. در جامعه امروزی لازم است فضای اقتصادی برای فعالیت جوانان فراهم باشد اما طی سال‌های گذشته این‌گونه نبوده است و فراهم نبودن شرایط برای فعالیت اقتصادی جوانان منجر به بروز مشکلات اخلاقی در جامعه خواهد شد.

امیر کشانی افزود:در شرایطی که سازمان‌های دولتی امکان استخدام جوانان را ندارند، بخش خصوصی تنها مکان برای جوانان است تا توانایی کشف استعدادها و انجام فعالیت‌های اقتصادی را در آنجا داشته باشند به همین جهت دولت باید از بخش خصوصی حمایت بیشتری انجام دهد تا با رونق گرفتن تولید در بخش خصوصی جوانان بسیاری وارد عرصه کار شوند.

او با بیان اینکه متأسفانه طی چند سال گذشته اتفاق مهمی برای بهبود فضای کسب‌وکار ایجاد نشده است، بیان کرد: فعالان بخش خصوصی انتظار مساعدت از طرف دولت را نخواهند داشت و دولت هم نمی‌تواند به این بخش کمک کند، اما همواره انتظار داریم که دولت با فراهم آوردن شرایطی، مدت دریافت مجوزها را کاهش دهد تا تولیدکنندگان در روند کار خود با مشکل روبه‌رو نشوند.

این کارآفرین برتر، دریافت مجوزهای فراوان برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار را یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان دانست و ادامه داد: افرادی که خواهان ایجاد کسب‌وکار جدید هستند باید برای راه‌اندازی کار خود با مراجعه به سازمان‌های مختلف مجوزهای فراوانی را دریافت کنند که این کار روند طولانی و بسیار خسته‌کننده‌ای دارد، لذا باید مدت دریافت مجوزها کاهش یابد زیرا در دنیای پر رقابت کنونی روند ادامه فعالیت به این شکل وجود ندارد، بنابراین در یک جمله باید گفت راهکار اصلی برای بهبود فضای کسب‌وکار، دست برداشتن دولت از سر بخش خصوصی است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر فرایند اخذ مجوز در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به چند ساعت رسیده است، افزود: در بعضی مواقع این عدد در کشور ما به سه سال می‌رسد. مهم‌ترین نکته مخل بهبود فضای کسب‌وکار، طولانی شدن زمان دریافت مجوزهای گوناگون از طرف سازمان‌ها برای ایجاد کسب‌وکار جدید است.

کشانی در ارتباط با اینکه بانک‌ها در سال‌های گذشته مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده‌اند، اذعان کرد: روند صحیح مشارکت بانک‌ها با بنگاه‌های اقتصادی به این‌گونه است که بانک در یک کار اقتصادی شریک بخش خصوصی شود و هر دو از سود یا ضرر بهره‌مند شوند؛ اما در سیستم بانکی کشور نه‌تنها بانک‌ها با مراکز کوچک و متوسط شریک نمی‌شوند بلکه تمام اموال آنان را به رهن برده و در صورت تعطیلی مرکز اقتصادی، کل زندگی فعال اقتصادی را به نفع خود برمی‌دارند؛ درصورتی‌که این یک روش منسوخ شده در جهان است و باید تغییر اساسی در سیستم بانکی به وجود آید.

او تأکید کرد: پول را از فعالان اقتصادی به رهن گرفتن و تنها در سود کار شریک بودن سال‌هاست به روش منسوخ شده در سیستم‌های بانکی کشورهای مختلف تبدیل شده و دیگر متناسب با فرهنگ جامعه نیست.

این صنعتگر در ارتباط با تأثیر افزایش قیمت بنزین بر روی فعالیت تولیدکنندگان گفت: هر اقتصادی دارای یک اکوسیستم زنده است و اگر گفته شود نرخ دلار، بنزین و تحریم بر روی آن تأثیر ندارد قطعاً با سیستم بی‌جانی روبه‌رو هستیم. برای واقعی کردن قیمت بنزین چاره‌ای جز افزایش قیمت وجود نداشت؛ اما روند اجرایی این کار اشتباه بود و نباید به یک‌باره اتفاق می‌افتاد بلکه برای این کار باید سال‌ها فرصت گذاشته می‌شد تا مردم آن را باور کنند.

او تأکید کرد: تولیدکنندگان می‌توانند به چرخه اقتصادی کشور کمک کنند به شرطی که دولت اجازه وارد شدن همه اقشار جامعه را به فضای اقتصادی دهد و فضای اقتصاد را دست جمع خاصی از افراد قرار ندهد. دولت باید اقتصاد را به دست مردم و بخش خصوصی واگذار کند. در حال حاضر دولت بر این باور است که چرخه اقتصاد در دستان صنایع بزرگ است؛ اما اگر مسئولان از مشاغل خرد و کوچک حمایت کند مطمئناً تعداد بیشتری از جوانان نسبت به صنایع بزرگ مشغول به کار خواهند شد.

به عقیده این فعال اقتصادی، اگر دولت به بخش خصوصی و سیستم تولید در داخل کشور اعتماد کند مطمئناً تمام مشکلات برطرف خواهد شد و مسیر رونق تولید ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار