خانه تاریخی بخردی اصفهان

یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از دوران صفویان عمارت تاریخی بخردی است که  یکی از دیدنی های مهم شهر اصفهان برای توریست ها محسوب می شود. این عمارت در منطقه ی سنبلان که محله ی ای در شمال شهر  است واقع شده است. این عمارت در دوران صفویه و حتی در دوران قاجار به عنوان کاروانسرا مورد استفاده بوده است.

خانه تاریخی بخردی اصفهان

محلّه ی سنبلان در جبهه ی شمال غربی شهر واقع می شود و زمانی که علاءالدوله ی کاکویه، از حکمرانان آل بویه، شهر را محصور می نماید محلّه ی سنبلان در داخل حصار واقع می گردد.
معماری

براساس مطالعات و بررسی های انجام گرفته، این خانه از آثار اوایل دوره ی صفویه بوده و با گذشت زمان در آن تغییرات و تحولاتی به وجود آمده است. این خانه در منتهی الیه غربی باغ جمیلان ساخته شده و طول محوطّه ی اصلی آن به اندازه ی عرض باغ بوده است.

این خانه از نوع خانه های ایوان دار متعلّق به اوایل دوره ی صفویه می باشد. این گونه خانه ها اصولاً دارای ایوان در قسمت میانی و تالار اصلی در جبهه ی شمالی ایوان و اتاق ها در طرفین شرقی و غربی آنبوده اند. از این شیوه ی معماری در خانه های قدیمی اصفهان به خصوص در محله ی جلفاتعداد قابل توجّهی شناخته شده و شاید قدیمی ترین نمونه از این فضای معماری را بتوان در مرحله دوم توسعه کاخ چهل ستون در جبهه شرقی کاخ شناسائی کرد.

تزئینات خانه ی تاریخی بخردی دارای اصالت، خلوص و سادگی سبک معماری اوایل دوره ی صفویه هستند.

Bekhradi House, Isfahan Iran


طرح کاربری

هم زمان با اجرای پروژه ی مرمت خانه ی تاریخی بخردی، طراحی داخلی این بنا به منظور تبدیل آن به یک اقامتگاه سنتی نیز به اجرا در آمده است. در این طراحی سعی بر آن بوده است تا تسهیلات رفاهی لازم برای میهمانان همراه با حفظ اصالت معماری بنا در نظر گرفته شوند.

فضاهای ایجاد شده برای پاسخ به نیازهای یک اقامتگاه سنتی عبارتند از حمام و سرویس های بهداشتی درون اتاق ها، آشپزخانه، پذیرش، حیاط و باغچه.

خانه ی تاریخی بخردی تنها و اولین خانه ی تاریخی دوره ی صفویه است که به منظور اقامتگاه سنتی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

درباره مرتضی بخردی

morteza-bekhradi.min
مرتضی بخردی متولّد اصفهان و دانش آموخته ی رشته های معماری داخلی و مرمت آثار تاریخی است. در آستانه ی هفتاد سالگی، بیش از نیم قرن در زمینه ی معماری داخلی و مرمت تجربه دارد و به مدًت بیست و پنج سال در دانشگاه هنر اصفهان به تدریس هنر‌های سنتی و مرمّت ابنیه ی تاریخی‌ پرداخته است. وی همچنین مؤسس و صاحب اولّین نگارخانه ی شهر اصفهان (گالری کلاسیک اصفهان) می باشد.
مرتضی بخردی از سال ۱۳۷۹به مدّت پنج سال به مرمت و بازسازی خانه ی تاریخی‌ بخردی، به منظور تبدیل آن به یک اقامتگاه سنّتی‌، پرداخته است.
همان طور که گفته شد این خانه عمارت در دوران صفویان ساخته شد اما با گذشت زمان در آن تغییر و تحول هایی داده شده است و مانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر مرمت شده است. درباره ی معماری و سبک ساخت عمارت تاریخی بخردی باید گفت که مانند عمارت ها و بناهای دیگری که در دوران صفویان ساخته شده است این عمارت هم دارای ایوانی به خصوص در قسمت های میانی و تالار اصلی در شمال ایوان است که این شیوه از ساخت و ساز در خانه های قدیمی اصفهان هم دیده می شود و یکی از مشهورترین این نمونه ها در کاخ چهل ستون در جبهه ی شرقی کاخ است و به کلی، سادگی اصلی ترین عنصری است که در تمام بناهای این دوران دیده می شود.


کاروانسرایی که به اقامتگاه تبدیل شد….
عمارت تاریخی بخردی حالا دیگر به اقامتگاهی تبدیل شده است اقامتگاهی که میزبان توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی است و مسافران می توانند در آن از حال و هوای تاریخ و سنت اصفهان بهره ببرند. در مورد این هتل و رزرو اتاق در آن اطلاعاتی که در پایین به آن پرداخته شده است در دست است:
مانند اکثر هتل های دیگر ساعت تحویل اتاق در این هتل ۲ ظهر و ساعت تخلیه ی آن ۱۲ ظهر است. این هتل ۴ اتاق دارد و دسترسی عالی ای به دیگر مناطق و به خصوص به مرکز شهر دارد و از هتل تا آن جا فقط ۵ دقیقه فاصله است و از طرف دگیر فاصله ی این هتل تا فرودگاه اصفهان فقط ۳۵ دقیقه است. گفته می شود که امکانات این هتل در حد امکانات یک هتل ۲ ستاره است و از آن برای جشن و مناسبت های مختلف با تعداد کم هم می توان استفاده کرد.
این خانه ی تاریخی ۱۲ اتاق، دو حیاط و اندرونی و بیرونی و دو شاه نشین دارد شیشه کاری های رنگارنگ و زیبایی که در این خانه وجود دارد باعث می شود تا وقتی که نور آفتاب روی این شیشه ها می تابد نقشی از شکل های رنگارنگ روی زمین و اثاث منزل بتابد.




ساعت تحویل اتاق: 14:00
ساعت تخلیه اتاق: 12:00
تعداد اتاق ها: 4 عدد
فاصله تا مرکز شهر: 5 دقیقه
فاصله تا فرودگاه: 35 دقیقه
آدرس هتل: اصفهان - خیابان ابن سینا - پشت بیمارستان امین - کوچه سنبلستان - خانه بخردی اصفهان

خدمات هتل خانه بخردی اصفهان

علاوه بر اتاقهایی که برای اقامت مورد استفاده قرار می گیرد و امکانات کامل اقامتی در حد یک هتل 2 ستاره را دارا می باشد، خانه ی تاریخی بخردی می تواند برای جشن های عروسی و یا گردهمآیی های تا حداکثر ۲۵ نفر نیز استفاده شود. همچنین حیاط این خانه به عنوان کافه تریای تابستانه استفاده می گردد.

هتل خانه تاریخی بخردی از نوع خانه های ایوان دار متعلّق به اوایل دوره ی صفویه می باشد. این گونه خانه ها اصولاً دارای ایوان در قسمت میانی و تالار اصلی در جبهه ی شمالی ایوان و اتاق ها در طرفین شرقی و غربی آنبوده اند. از این شیوه ی معماری در خانه های قدیمی اصفهان به خصوص در محله ی جلفاتعداد قابل توجّهی شناخته شده و شاید قدیمی ترین نمونه از این فضای معماری را بتوان در مرحله دوم توسعه کاخ چهل ستون در جبهه شرقی کاخ شناسائی کرد.

قیمت اتاق هتل خانه بخردی اصفهان

قیمت برای هرشب هر اتاق می باشد. قیمت و وضعیت اتاق ها مربوط به سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ می باشد
نوع اتاق قیمت اصلی-برد هتل قیمت با تخفیف ایران بوکینگ
سوئیت رویال دونفره 800,000 تومان 738,000 تومان
سوئیت رویال چهارنفره 1,200,000 تومان 1,160,000 تومان
سوئیت رویال سه نفره 1,000,000 تومان 938,000 تومان
سوئیت رویال پنج نفره 1,400,000 تومان 1,355,000 تومان
دوتخته 600,000 تومان 557,000 تومان
سه تخته 800,000 تومان 755,000 تومان



ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار