بیش از یک میلیون دلار فرش از اصفهان صادر شد

 مدیرکل گمرکات اصفهان گفت: یک میلیون و ۱۵۲ هزار دلار فرش در هشت ماهه سال جاری از این استان صادر شد که متاسفانه به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۵۹ و ۸۰ درصد کاهش داشته است.

رسول کوهستانی روز پنجشنبه در همایش بررسی راهکارهای توسعه بازار فرش ایران در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان افزود: سهم فرش صادراتی در کشور در هشت ماهه سال جاری ۱۰۱ میلیون دلار بود که از این میزان یک میلیون و ۱۵۰ هزار دلار متعلق به اصفهان است، صادرات فرش دستباف از اصفهان در سال گذشته ۲ درصد و امسال به یک درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه اصفهان رتبه پنجم صادرات کشور را دارد، تصریح کرد: در این مدت یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار صادرات داشتیم به لحاظ ارزش ۱۸ درصد و به لحاظ وزنی ۴۴ درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان اضافه کرد: تعداد اقلام صادراتی استان هزار و ۷۳ قلم به ۹۰ کشور است، بیش از 9 هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی داریم به همین دلیل بیشتر اقلام صادراتی صنعتی و صنایع دستی است.
وی با اشاره به تاکید رهبری بر رهایی از وابستگی به درآمد نفتی، یادآور شد: تولیدکنندگان به عنوان رزمندگان جنگ اقتصادی هستند و باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرند.
کوهستانی ادامه داد: ترخیص کالا، تسهیلات و ممنوعیت قانونی انتظارات از گمرک است که بدلیل متضاد بودن آثار مثبت و منفی بر گمرک داشته است.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان اظهارداشت: گمرک بسته‌های حمایتی را مبنای کار خود قرار داد همچنین بسته حمایت از توسعه صادرات نفتی به تصویب می‌رسد.
وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های گمرک ورود موقت برای پردازش در فرش است، بیان کرد: صادرات فرش دستباف و مواد اولیه به عنوان کالای مجازی تلقی شده و تسریع در صدور صادرات، بررسی استرداد حقوقی ورودی از جمله اقدامات گمرک است.
کوهستانی اضافه کرد: استقرار سامانه جامع گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی و کاهش مراحل ترخیص از جمله اقدامات صورت گرفته در گمرک است.
وی با اشاره به مشکلات و موانع صادراتی فرش دستباف خاطرنشان کرد: تغییرات مداوم دستورالعمل ها و بخشنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه، نبود مشوق‌های صادراتی، نبود پرواز باری، مواداولیه بی‌کیفیت، برگزاری نمایشگاه‌های بی‌هدف، یکسان بودن رویه و قانون در برگشت کالاهای صادراتی برای همه کالاها، اجباری‌شدن ارائه تعهد برگشت ارز صادراتی برای فرش و از دست دادن بازارهای صادراتی از جمله این مشکلات این هنر صنعت است.
مدیرکل گمرکات اصفهان، راهکار برون رفت از چالش‌ها را، اعلام حداقل استاندارد موردنیاز جهت ابریشم وارداتی، ممنوعیت واردات ابریشم از گرجستان و روسیه، بررسی و پیگیری امکان ورود موقت ابریشم جهت تولید فرش دستباف، پیگیری بیمه قالی بافان، ساماندهی برگزاری نمایشگاه‌های فرش دستباف و تفکیک از فرش ماشینی، تامین پرواز باری فرودگاه بین‌المللی اصفهان در طول هفته به مقاصد دبی، دوحه و استانبول عنوان کرد.
هنرمندان فرش از دهک‌های پایین جامعه هستند
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران به تولیدکنندگان کمک کنند به کشور کمک کرده‌اند.
ناهید تاج‌الدین با اشاره به مشکلات فرش دستباف افزود: مشکلاتی با توجه به شرایط کشور و تحریم و تنگ نظری‌های دیگر کشورها وجود دارد که آنها را پیگیری می‌کنیم.
وی افزود: درست است که باید صنایع مورد توجه قرار بگیرند اما براساس دسته بندی‌ها باید صنایع پاک و سبز در اولویت قرار بگیرند که صنعت فرش صنعتی سبز بود و می‌تواند مشکلات متعددی از جمله آلودگی را حل کند.
وی اضافه کرد: افرادی که هنرمند فرش هستند عموما دهک پایین جامعه و خانم‌ها هستند که باید توجه ویژه‌ای به این قشر از جامعه صورت بگیرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیمه قالی‌بافان گفت: در اصفهان درصد قطع کردن بیمه شدگان نسبت به دیگر استان ها بیشتر بود.
وی ادامه داد: تامین اجتماعی و سازمان صنعت، معدن و تحارت صمت همراهی خوبی داشتند که کمرنگ تر شده اما باید به صورت جدی سهمیه‌ ویژه ای ارایه شود تا مشکلات برطرف شود.
تاج الدین گفت: در شرایط بد کشور هم باید اولویت بندی انجام شود و مشکلات این هنر صنعت در اولویت قرار بگیرد.
تقویت ساختار فرش دستباف نیازمند عزم ملی است
نادری معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: تقویت ساختار فرش دستباف نیازمند عزم ملی است.
وی با بیان اینکه فرش دستباف از مردم بوده و متعلق به حاکمیت نیست، بیان کرد: این کالا بدلیل مردمی بودن نباید مورد تحریم قرار می‌گرفت.
وی با تاکید بر پاسداشت از فرش دستباف به عنوان میراث کهن، گفت: برای گفتن مشکلات و کاستی‌ها باز هم وقت کم است اما باید از امروز راهکاری در پیش بگیریم تا این چالش‌ها به حداقل ممکن برسد.
نادری افزود: باید اقداماتی صورت بگیرد تا گره‌ای از مشکلات کشور بویژه فرش دستباف برداشته شود.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان افزود: قالی بافی تنها یک صنعت نیست بلکه هنری است که زیبایی تفکر ایرانی را به نمایش می‌گذارد.
علی یارمحمدیان افزود: توجه به فرش به معنای فرهنگ و نمادهای فرهنگ ایرانی است و عدم توحه به فرش یعنی عدم توجه به فرهنگ این سرزمین است.
وی ادامه داد: امروز که بیست و دومین نمایشگاه افتتاح می‌شود، تولیدکنندگانی از استان‌های آذربایجان شرقی، کردستان، گلستان، فارس، قم، تهران، و چهارمحال و بختیاری در این نمایشگاه حضور دارند و کالا و هنر خود را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند⁦.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بیان کرد: یکی از پارامترهای نمایشگاه فرش اصفهان، توجه به هنرمندان و فرش‌های هنری است که یک سالن به آن‌ها اختصاص پیدا کرده است.
در استان اصفهان ۲۸۹ هزار نفر بافنده فرش فعالیت دارد که از این تعداد ۱۰ هزار نفر را مردان تشکیل می‌دهند.
نجف آباد ، فلاورجان، قمشه (شهرضا)، گلپایگان ، نائین ، نطنز، فریدن ، سمیرم ، کاشان و خوانسار مهمترین مراکز بافت و تولید فرش در استان اصفهان هستند.
قالی بافی اصفهان درزمان صفویه اهمیت فوق‌العاده داشته و بویژه بازار قالی‌های ابریشمی رواج داشت و دست بافتهای نفیسی از آن دوران به یادگار مانده است ، امروز اغلب قالی‌های گرانبهای قدیمی ایران که در موزه‌های لندن و پاریس و سایرنقاط اروپا و آمریکا دیده می‌شود قالی‌های بافت اصفهان است.
قالی یا فرش نوعی زیرانداز بافته شده از الیاف پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که به طور معمول برای پوشش زمین به کار می‌رود.
از آنجا که قالی و فرش همیشه نقش‌های زیبا بر خود داشته‌اند، امروزه به جنبهٔ تزئینی آن توجه می‌شود. واژهٔ قالی یا خالی یا غالی از نام شهری به نام قالین (اصل نام شهر مشخص نیست هرچند قلعه و نه شهری وجود دارد که به انگلیسی غالین جاکار و بِرداوان می‌نامند و در خود ارمنی برداوان می‌گویند). در ارمنستان(بخشی از ایران باستان) گرفته شده‌است.
منبع ایرنا

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار