خشکی تالاب گاوخونی زندگی در چند استان کشور را ناممکن می‌کند

استاندار اصفهان با اشاره به مطالبه و نیاز جدی مردم اصفهان و استان‌های حوضه آبریز زاینده رود در عرصه تأمین آب، گفت: خشکی تالاب گاوخونی باعث ناممکن شدن زندگی در چند استان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رضایی عصر پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان که با حضور آیت الله رئیسی برگزار شد، با بیان اینکه ۱۰ درصد شهدای کشور متعلق به استان اصفهان است، اظهار داشت: مجموعه‌های بزرگی در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند، صنایع هسته ای نطنز مجموعه یو سی اف، ذوب آهن و صنایع فولاد مبارکه، پالایشگاه و پتروشیمی که ۲۶ درصد از نیازهای کشور را برآورده می‌کنند و صنایع نساجی و فرش دست بافت، از جمله دستاوردها و خدمات استان اصفهان به کشور است.
وی ادامه داد: هشت هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی با اشتغال بیش از ۲۶۱ هزار نفر در استان مشغول به فعالیت هستند، فولاد و محصولات فولادی، فرش دست بافت و ماشینی، خودرو و لوازم یدکی از جمله این صنایع استان اصفهان هستند و برخی از اینها در کشور دارای رتبه برتر است.
استاندار اصفهان با اشاره به دستاوردهای استان اصفهان در عرصه کشاورزی و تولید محصولات گلخانه‌ای، تصریح کرد: برنامه اصلی ما در عرصه کشاورزی توسعه سیستم‌های نوین آبیاری برای تهیه اطلس آبیاری استان اصفهان است، پس از ۱۲ سال در سال ۹۷ و ۹۸ در تابستان آب رودخانه زاینده رود جاری بود و در سال پر آبی اگر ما آب داشته باشیم حداقل ۲۷۰ هزار تن محصول و سطح زیر کشت در کشور خواهیم داشت.
ظرفیت‌های بسیاری در عرصه توریسم درمانی در اصفهان وجود دارد
رضایی با بیان اینکه محصولات گلخانه‌ای در استان اصفهان به میزان ۱۸۴۶ هکتار وجود دارد که دستاورد مهمی محسوب می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری در عرصه توریسم درمانی در اصفهان وجود دارد که نسبت به آن غفلت شده است، حدود ۴۰ هزار نفر هنرمند صنایع دستی در حدود ۲۰۰ رشته مشغول به فعالیت هستند و ۲۰ هزار اثر تاریخی از دیگر ظرفیت‌های استان اصفهان محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌های اصفهان ۲۶۲ هزار دانشجو در ۲۳۱ مرکز علمی فرهنگی و دانشگاهی با بیش از ۶۲۰۰ عضو هیأت علمی مشغول هستند که این یکی از ظرفیت‌های ویژه و مؤثر استان اصفهان است که باید نسبت به آن توجه داشت. اصفهان بالاترین تعداد نخبگان در کل کشور به نسبت جمعیت محسوب می‌شود.
بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود مهمترین چالش‌ استان اصفهان است
استاندار اصفهان با تأکید بر ضرورت فروش فناوری و جذب سرمایه گذاری در عرصه تجاری سازی تکنولوژی و استفاده از ظرفیت‌های این عرصه، اظهار کرد: مهمترین چالش‌ها و مشکلات استان اصفهان بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود است، عدم تخصیص و تأمین حق آبه زیست محیطی رودخانه و تالاب بین المللی گاوخونی از مشکلات مهم استان اصفهان است.
رضایی در ادامه افزود: متأسفانه برخی مسئولان تالاب گاوخونی را تنها از نظر توریستی می‌بینند، اما تالاب گاوخونی یک مسأله زیست محیطی است و بنابر اذعان کارشناسان اگر این تالاب خشک شود، به دلیل ریزگردها و آلاینده‌ها زندگی را در استان اصفهان و استان‌های مجاور ناممکن خواهد ساخت و این موضوع باید مورد توجه تمام مسؤولان واقع شود.
بحران حوضه آبریز زاینده رود یک موضوع ملی است
وی با بیان اینکه بحران حوضه آبریز زاینده رود یک موضوع ملی است نه موضوعی استانی، تصریح کرد: کمبود آب در حوضه آب ریز زاینده رود در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع و تولید و کشاورزی در چند استان مشکلات بسیاری را پدید خواهد آورد و مردم این استان ها به ویژه استان اصفهان خواسته‌ای جز تأمین آب که یک حق اولیه و مسلم و قانونی است ندارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار