برابری جنسیتی با عدالت جنسیتی یکی نیست

استاد دانشگاه شهید بهشتی در جلسه کمیسیون بانوان شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع زنان، مسئولیت، قدرت اظهار کرد: تشویش‌های زیاد رفتاری ناشی از این است که به لحاظ نظری نمی‌دانیم چه می‌خواهیم و معمولا سوتفاهمات را رفع نمی‌کنیم. 

گروه رویداد| امیر نیک‌پی با بیان اینکه در دنیای پیش مدرن تنها برابری نژادی وجود داشته است، افزود: هرگونه برابری دیگر اعم از سیاسی، اجتماعی، طبقاتی و جنسیتی در دوران جدید ایجاد شده است و نباید به دنبال برابری جنسیتی در دوران پیش مدرن بگردیم. به گزارش ایمنا،این جامعه‌شناس تصریح کرد: عدالت جنسیتی با برابری جنسیتی متفاوت است، برابری جنسیتی آخرین حلقه‌ای است که انسان‌ها به‌صورت عام در کشورهای غربی و بعد از آن در دیگر کشورها پذیرفته شده است. او با اشاره به اینکه ۱۷۰ سال بعد از انقلاب فرانسه زنان حق رأی پیدا کردند، اظهار کرد: از گذشته تاریخ مردان در تمام جوامع همه قدرت را در دست داشتند و حتی در جاهایی که زنان قدرتی داشتند تصمیم‌گیرنده نهایی آنها نبودند. نیک‌پی با تأکید بر اینکه موضوع زنان در سه سطح مطرح می‌شود، افزود: مرحله نخست آگاهی بخشی است که در بسیاری از موارد این امر اتفاق افتاده است اما با وجود توانایی زنان هر جا که زنان مسئولیتی داشتند مردان برای آنها تصمیم می‌گرفتند. او با اشاره به اینکه در دنیای سنتی جای زن در خانه و تصمیم‌گیرنده اصلی مرد بوده است، اظهار کرد: در سطح آگاهی زنان ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارند و بیش از ۱۰۰ سال است که زنان به عرصه آموزش وارد شده‌اند و حوزه زنان از نظر مطالبات از غنی‌ترین حوزه‌هاست. این انسان‌شناس با تأکید بر اینکه بعد از آگاهی بخشی مرحله جنبش‌های اجتماعی است، گفت: بهتر است زنان به‌صورت گروهی جمع شوند تا هویت آنها به رسمیت شناخته شود هرچند در جنبش اجتماعی تنها حریف وجود دارد و در اینجا دشمنی نداریم بلکه باید دید رقیب در هر حوزه‌ای چه کسی است همچنین بعد از آن باید مطالبات را مشخص کرد.

لزوم ایجاد تبعیضات مثبت برای زنان

او با تأکید بر لزوم اتخاذ تبعیضات مثبت در حوزه زنان تصریح کرد: در آمریکا به جهت ظلم‌های تاریخی که به سیاه‌پوستان شده بود امکانات خاص یا تبعیضات مثبتی برای آنها در نظر گرفته شد که در حوزه زنان هم باید از این روش استفاده کرد. نیک‌پی با تأکید بر اینکه زنان حاضر نیستند هزینه کار اجتماعی را بپردازند، اظهار کرد: مطرح کردن مطالبات هزینه دارد اما زنان حاضر به پرداخت این هزینه‌ها و دورهم جمع شدن نیستند. او اساس حقوقی به دست آمده در حوزه زنان را ناشی از تلاش زنان ندانست و گفت: این دستاوردهای به دست آمده در حوزه زنان به لحاظ تلاش‌ها و مبارزات اجتماعی زنان نبوده است چرا که اگر با تلاش و مبارزات زنان به دست آمده بود اجازه از دست رفتن آنها را نمی‌دادند. این جامعه‌شناس با ابراز تأسف از اینکه هرگونه مطالبه اجتماعی به موضوعی سیاسی تبدیل می‌شود، افزود: بسیاری از افراد و فعالان مدنی طرفدار نظام هستند و تنها مطالبه اجتماعی دارند اما مطالبات اجتماعی به پرونده‌سازی و حرکت‌های سیاسی متهم می‌شود. او با تأکید بر اینکه پست‌های پائین مدیریتی نباید برای زنان غایت باشد، گفت: زنان می‌توانند در همه عرصه‌ها وارد شوند و نباید تنها خود را به حوزه سیاسی محدود کنند در اقتصاد می‌توانند کارخانه‌های بزرگ را به دست بگیرند و حتی در نظامی‌گری هم می‌توانند ورود کنند. نیک‌پی در خصوص وضعیت دیگر کشورها در قوانین حوزه زنان، افزود: در برخی جوامع مانند افغانستان اگرچه قانون آنها قوانین مدرن برابری را در خود دارد اما به لحاظ واقعی از قانون خود عقب‌تر هستند.

بزرگترین چالش زنان داشتن هم‌زمان مسئولیت‌های خانگی و اجتماعی

او با تأکید بر اینکه زنان ایران از زنان افغانستان جلوتر هستند، تصریح کرد: اما زنان افغانستان برابری قانونی بیشتری نسبت به زنان ایران دارند چرا که در قانون آنها برابری بیشتری لحاظ شده است. این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: مطالبه افغانستان و کشورهای غربی گذر از برابری حقوقی و رسیدن به برابری واقعی است، در اکثر کشورها برابری قانونی وجود دارد اما برابری واقعی وجود ندارد برای مثال در کشوری مانند فرانسه هنوز هم زنان ۲۵ درصد حقوق کمتری نسبت به مردان می‌گیرند که در ایران هم این موضوعات دیده می‌شود؛ برای مثال در زمان رکود اقتصادی قبل از مردان، زنان از کار بیکار می‌شوند و در تعدیل نیرو اولویت با آنهاست. او با تأکید بر اینکه واژه رجل به معنای انسان عام است، تصریح کرد: کمبود ارتباط خود زنان با همدیگر موضوع مهمی است و آنها باید بدانند که در سرنوشت هم شریک هستند و ظلم به زنان برای همه زنها اعم از فقیر و پولدار، باسواد و بی‌سواد فرقی ندارد و همه آنها را شامل می‌شود. نیک‌پی با بیان اینکه علیرغم تصور جامعه زنان ایران در رشته‌های فنی و مهندسی پیشرفت خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: درصد زنان شاغل در این رشته‌ها در ایران حتی از زنان فرانسه هم بیشتر است اما مهمترین چالش پیش روی زنان نه‌تنها در ایران که در همه کشورهای دنیا داشتن مسئولیت‌های خانگی و اجتماعی هم‌زمان است.

زنان از کمال‌طلبی بیش از حد دست بردارند

او با تأکید بر لزوم از یاد بردن کلیشه‌های جنسیتی مانند ناتوانی زنان در برخی مسئولیت‌ها به دلیل احساسی بودن آنها، افزود: برنامه‌های رسانه‌ها زنان را تنها در شغل‌های محدودی نشان می‌دهد و زن خوب را تنها مادر یا همسر خوب می‌داند که باید از کلیشه‌های جنسیتی در این حوزه دوری کرد. این جامعه‌شناس اظهار کرد: کمبود اعتماد به نفس از موضوعات مهم زنان است و باید زنان از کمال‌طلبی بیش از حد دست بردارند چرا که نمی‌توانند در همه امور بهترین باشند و اصلا لزومی هم ندارد که در همه موضوعات بهترین باشند به همین دلیل باید از کمال‌گرایی فاصله بگیرند و اگر در یک یا دو مورد به پرورش توانمندی خود بپردازند و عالی باشند در موارد دیگر سطح عادی داشتند هم اشکالی ندارد. او با تأکید بر اینکه همه افرادی که به قدرت دست می‌یابند باید مسئولیت کار خود را به عهده بگیرند، گفت: در فضایی هستیم که برخی با بیشترین قدرت کمترین مسئولیت‌پذیری را دارند و باید افراد از خود بپرسند قرار است چه میراثی برای آیندگان خود به جا بگذارند؟ ‌ این سؤال در بسیاری از پست گرفتن‌ها دیده نمی‌شود.

پایان کلیشه‌های جنسیتی در آموزش‌وپرورش

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: موضوع زنان بحثی است که از مهمترین مسائل روز ایران است هرچند در کشورهای دیگر هم مسئله توجه به زنان و پیگیری مطالبات برابری، عدالت جنسیتی، رفع تبعیض و احقاق حقوق آنها مسئله آشنایی است.

فریده روشن با بیان اینکه امروز مطالبات زنان به دلیل افزایش دانش و آگاهی از حقوق خود به طرز چشمگیرتری مطرح می‌شود، افزود: از زنان به خاطر جنسیت خود انتظار می‌رود مسئولیت‌های مادری، همسری و اجتماعی را در کنار هم به خوبی انجام دهند اگرچه به‌حق هم اگر نگاهی گذرا به کارنامه تلاش زنان بیندازیم کارنامه خوبی از خود به‌جای گذاشته‌اند.

تا تحقق سهم ۳۰ درصدی به‌کارگیری زنان فاصله داریم

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تأکیدهای بسیاری بر به‌کارگیری ۳۰ درصدی زنان در مناصب مدیریتی جامعه بوده است، تصریح کرد: در برخی دستگاه‌ها مانند شهرداری تلاش کردیم تا حدودی به این شعار پایبند باشیم هرچند هنوز تا تحقق کامل این ۳۰ درصد راه زیادی داریم و تا حدودی این گفته در جامعه در حد شعار مانده است. او در خصوص دلایل خواسته زنان مبنی بر تحقق این سهم ۳۰ درصدی، اظهار کرد: دلیل دستیابی زنان به قدرت شکستن سقف شیشه‌ای است و با وجود توانایی زنان هنوز این سقف شیشه‌ای وجود دارد هرچند در موضوع زنان مدیر در مقایسه با مدیران مرد انتظاری که از این زنان وجود دارد بسیار بیشتر از همکاران مردشان است. روشن دیگر دلیل علاقه‌مندی زنان در دستیابی به قدرت را مشارکت در تصمیم‌سازی‌ها دانست و گفت: زنان خواهان حضور مستقیم در تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه هستند و در واقع هدف آنها از این مطالبات پر کردن شکاف‌های جنسیتی است که این امر هم در شعار محقق نمی‌شود و باید نگرش‌ها تغییر کند و برای این تغییر حاکمیت باید بپذیرد که از زنان توانمند در امور کشور استفاده کند. او با اشاره به اینکه توانمندسازی زنان موضوع مهمی است که باید بدان توجه کرد، افزود: باید در آموزش‌وپرورش کشور به‌طورجدی به موضوع کلیشه‌های جنسیتی خاتمه دهیم و به امر توانمندسازی زنان بپردازیم که برای این پرداختن همچنین برای پر کردن شکاف‌های جنسیتی به غیر از اتخاذ قوانین حمایت‌کننده مطالبه گری از بطن نیز باید جامعه انجام شود.

نهادهای مدنی مطالبات زنان را به‌طورجدی دنبال کنند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان حضور تشکل‌ها و نهادهای مدنی را برای جامعه ضروری دانست و خاطرنشان کرد: باید جنبش‌ها و نهادهای مدنی مطالبات زنان را به‌طورجدی دنبال کنند و حاکمیت هم بهتر است این نهادها را به رسمیت شناخته و برای ایجاد فرصت‌های برابر اقدام کنند. او با تأکید بر لزوم وجود استراتژی برای به‌کارگیری زنان متخصص و توانمند، اظهار کرد: باید با ایجاد کسب‌وکار، اشتغال‌زایی و تسهیل حضور زنان در برنامه‌های مختلف زنان را به سمت فعالیت‌های اجتماعی سوق دهیم و آنها را به حقوق اجتماعی خود برسانیم. روشن یکی از راه‌های پر کردن شکاف جنسیتی را ایجاد ظرفیت در موضوعات مختلف برای زنان دانست و گفت: پس از سال‌ها هنوز تعداد زنان مجلس شورای اسلامی به ۲۰ نفر هم نرسیده است و درهرصورت نباید به این ۳۰ درصد به‌کارگیری زنان اکتفا کرد چرا که با این وجود به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. او ایجاد هم‌افزایی و ترسیم یک برنامه منسجم برای رسیدن به حقوق زنان را از مسائل مهم دانست و افزود: باید تغییر نگرش در رفتار کنشگران سیاسی و مدنی و حاکمیت صورت بگیرد و تکلیف مشارکت سیاسی زنان روشن شود همچنان که موضوع رجل سیاسی هنوز تعیین تکلیف خاصی نشده و در حاکمیت به نتیجه‌ای نرسیده است. نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه استراتژی رفع تبعیض هنوز وجود ندارد، اظهار کرد: تا زمانی که احزاب و سمن‌ها در کنار هم قرار نگیرند به‌کارگیری ۳۰ درصدی زنان تنها در حد شعار باقی می‌ماند و نمی‌توانیم به مشارکت سیاسی دست یابیم.

لزوم حمایت زنان از همدیگر

او تغییر نگرش‌ها و باورها در حوزه زنان را لازم دانست و در انتقاد به رسانه‌ها، گفت: رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در دفاع از حقوق زنان دارند و باید رسانه‌هایی داشته باشیم که صدای زنان باشند و این صدا را به جامعه مدنی و حاکمیت برسانند اما رسانه‌ها کمتر به موضوع زنان پرداخته‌اند و همان حدی هم که پرداخته‌اند به‌صورت ضعیف و کمرنگ بوده است. روشن با انتقاد از عدم توجه زنان به هم‌جنسان خود، تصریح کرد: زنان فعال در بخش‌های مختلف هم به حدی در امور اداری درگیر می‌شوند که کمتر به موضوع ارتقای زنان و همراهی با دیگر زنان و تسهیل ورود آنان می‌پردازند، این زنان وقتی در پست یا جایگاهی قرار می‌گیرند بعضا حمایت از دیگر زنان را رها می‌کنند و زنان اطرافشان را حمایت نمی‌کنند که از این زنان درخواست می‌کنیم مطالبه گری حوزه زنان را فراموش نکنند و انتظارات هم‌جنسان خود را برآورده و از یکدیگر حمایت کنند

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار