رنج جامعه از فقر مهارت‌های شهروندی

اصفهان امروز| هم‌زمان با برپایی جشن شکوفه‌ها در مهرماه سال جاری بود که تفاهم‌نامه همکاری شهرداری با اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان امضا و کتاب کار معلم کلاس شهر، نیز رونمایی شد. بعد از اینکه سال گذشته برنامه کلاس شهر به 100 مدرسه اصفهان رفت و در آن مربیان اداره توسعه فرهنگ شهروندی مفاهیم شهروندی را به‌صورت خلاقانه با کاردستی نمایش و بازی با عروسک به دانش‌آموزان ابتدایی آموزش دادند، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به این فکر افتاد که این اتفاق نیاز به حرکت منسجم و آموزش مستقیم‌تری دارد. در این رابطه با معاونت ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان مذاکره شده و قرار شد کتاب کاری برای معلمان و مربیان کلاس اول ابتدایی نوشته شود که شامل 15 درس است و معلم هر هفته یکی از درس‌های این کتاب را به دانش‌آموز آموزش می‌دهد، بعد از آن دانش‌آموزان باید کاربرگ‌های این کتاب را پر کنند و معلمان آن را برای اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ارسال کنند تا از بهترین کاربرگ‌ها تقدیر شود.
بر این اساس مفاهیم شهروندی توسط معلم خود کلاس به بچه‌ها آموزش داده شده و این طرح برای سال تحصیلی 99-98 در 40 مدرسه ابتدایی شهر اصفهان به‌صورت پایلوت برگزار می‌شود و قرار بر این است اگر پایلوت این طرح موفقیت‌آمیز بود سال آینده برای مدارس ابتدایی کل استان اجرایی شود.
در همین راستا روز گذشته احسان کاظمی در سلسله نشست‌های توجیهی کلاس شهر در دبستان محسنیه در جمع والدین با اشاره به مهارت‌های پانزده‌گانه در کتاب مهارت شهروندی اظهار کرد: لازم است دانش‌آموزان در طول مسیر آموزشی به رشد عاطفی، اجتماعی، ارتباطی و عقلی دست یابند و به حقوق خود آشنا شوند. او افزود: با آشنا شدن و مجهز شدن به مهارت‌های شهروندی و همراهی والدین با معلمان می‌توان به اهداف و اصول موردنظر در این مسیر دست‌یافت. این مدرس کلاس شهر با بیان اینکه شهروندی بر سه اصل احساس تعلق اجتماعی، مشارکت‌جویی و مسئولیت‌پذیری استوار است گفت: این وظیفه والدین است که از کودکی به فرزندانشان بیاموزند که هیچ‌کس حق ندارد حقوق دیگری را ضایع کند و همه باید با هم در یک مسیر گام برداریم. شهروندی در کشورهای پیشرفته جزو اصول اولیه آموزش در کودکی قلمداد می‌شود و اگر کودک در مسیر آموزش‌وپرورش با اصول شهروندی آشنا نشود موارد دیگر درسی موردتوجه قرار نخواهد گرفت. این روان‌شناس کودک با اشاره به اینکه جامعه ما از فقر مهارت‌های زندگی و شهروندی رنج می‌برد تصریح کرد: والدین با سبک تربیتی فرزندان را دچار عقب‌ماندگی عاطفی و روانی و اجتماعی می‌کنند بنابراین مهارت‌های شهروندی به کودکان یاد می‌دهد که در تمام ابعاد رشد کنند و نقش والدین در این مسیر بسیار مهم است تا اصول احترام را به کودکان بیاموزند. او افزود: از اصول ابتدایی شهروندی رعایت نکاتی مانند عدم استفاده از تلفن همراه در فضای بسته مانند اتوبوس و تاکسی است و یا آسیب نرساندن به موجود زنده است که در بسیاری از مواقع رعایت نمی‌شود. کاظمی با بیان اینکه آموزش شهروندی در زنجیره‌ای به هم تنیده از والدین، دانش‌آموزان و معلمان تعریف می‌شود اضافه کرد: کودکان ما در محیطی پر از پرخاش در حال رشد و پرورش هستند. تلویزیون به‌عنوان دشمنی در خانه شناخته می‌شود و زمانی که کودکان با این حجم از پرخاشگری مواجه می‌شوند در محیط مدرسه هم نمی‌توانند در تعامل سازنده با همسالان قرار بگیرند و مدام در معرض رفتارهای پرخاشجو قرار می‌گیرند. این مشاور خانواده با اشاره به تأثیر نامحسوس و مخرب گوشی‌های همراه بر کودکان گفت: تأثیر مخرب استفاده از گوشی‌های همراه در درازمدت نمایان می‌شود و مهارت شهروندی به ما می‌آموزد که در استفاده از فناوری به تعادل برسیم. او با اشاره به یکی از پانزده مهارت اصول شهروندی در کلاس شهر تصریح کرد: اهمیت و ضرورت استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای فرزندان از ضرورت‌های شهروندی است که می‌تواند در حفظ محیط‌زیست هم مؤثر واقع شود. این مدرس کلاس شهر با تأکید بر آموزش استفاده از حمل‌ونقل عمومی به کودکان گفت: با آموزش مصرف بهینه انرژی به کودکان می‌توان هوای سالم‌تر و محیط‌زیست بهتری برایشان فراهم کرد. او با بیان اینکه مهارت‌های شهروندی این امکان را برای فرزندان فراهم می‌کند که در همه ابعاد جسمی و روانی و عاطفی و اجتماعی رشد یابند اظهار کرد: عدم استفاده از پل عابر پیاده و عدم رعایت چراغ عابر پیاده نشان‌دهنده تربیت نشدن شهروند قانون‌مدار در جامعه است. کاظمی به دومین مهارت شهروندی اشاره‌ای کرد و گفت: مهارت پسماند و بازیافت دومین مهارت شهروندی است که در کلاس شهر به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و نیاز است والدین هم این مهارت را در منزل مدام به فرزندان یادآوری کنند. او با اشاره به اینکه پسماند به مواد فیزیکی اطلاق نمی‌شود تصریح کرد: یکی از مهارت‌هایی که خانواده‌ها باید به آن مجهز باشد و از آن به‌عنوان زیرمجموعه پسماند یاد می‌شود بازیافت وقت و زمان است. مشاور خانواده و روانشناس کودک با بیان اینکه تفکیک زباله امری است که باید از دوران کودکی و از کانون خانواده انجام شود گفت: انتظار می‌رود که فرزندان این تفکیک زباله را از آشپزخانه فرابگیرند و در تفکیک زباله نسبت به محیط‌های عمومی هم احساس مسئولیت داشته باشند. او مهارت سوم را فضای سبز و پارک‌ها معرفی کرد و افزود: نیاز کودکان به فضای سبز و پارک حیاتی است و خلاقیت آنها را افزایش می‌دهد. کاظمی با بیان اینکه خودایمنی و آتش‌نشانی یکی دیگر از مهارت‌هایی است که در کلاس شهر به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود اظهار کرد: آموزش مراقبت از خود و دیگران یکی از آموزش‌های شهروندی است و فرزندان در کلاس شهر فرامی‌گیرند چگونه در خانواده و جامعه از خود و دیگران محافظت کنند. او با اشاره به مصرف بهینه انرژی به‌عنوان مهارت آموزشی دیگر به دانش‌آموزان تصریح کرد: فرزندان ما به‌راحتی آموزش می‌پذیرند و به ما آموزش‌هایشان را یادآوری می‌کنند. گفتنی است؛ طرح «کلاس شهر» ویژه دانش‌آموزان مقطع اول تا سوم ابتدایی از سوی اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان سال جاری رونمایی شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار