توجه ویژه صنایع بزرگ اصفهان به کاهش مصرف آب

خوشبختانه صنایع بزرگ اصفهان همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن، در راستای کاهش برداشت از زاینده رود اقدامات بسیار خوب و چشمگیری انجام داده‌اند، در برخی موارد آب مورد نیاز این صنایع با سه بار بازچرخانی و استفاده از پساب تامین می‌شود که نشان از جدیت این صنایع در صرفه‌جویی حداکثری در آب مصرفی است.

توجه ویژه صنایع بزرگ اصفهان به کاهش مصرف آب

احمدرضا منزه:

«زاینده رود» کلید واژه مظلومیت اصفهان است، رودخانه‌ای که روزی شوق زندگی را در اصفهان فریاد می‌کشید امروز با بستر خشک خود، مرثیه مرگ را در اصفهان طنین انداز می‌کند.

حقیقت این است که اصفهان با زاینده رود زنده است، کشاورزی، اشتغال، گردشگری، نشاط اجتماعی، سرزندگی و ... با این رود به اصفهان حال و هوایی دیگر می‌دهند و حالا نبود این رود، خشکسالی، بیماری، فرونشست، آلودگی هوا و... را به همراه آورده است.

البته در دولت فعلی، عزم و اراده جدی برای رفع مشکلات زاینده رود وجود دارد و مردم و کشاورزان استان امیداورند بعد از شنیده شدن صدای اعتراض آنها به خشکی زاینده رود، به زودی با تدابیر ویژه شاهد احیای شاهرگ حیاتی اصفهان باشند.

با توجه به اینکه سال‌هاست فلات مرکزی ایران درگیر خشکسالی است، مردم، کشاورزان و صنایع میزان مصرف خود از منابع آبی موجود را به حداقل رسانده‌اند تا با صرفه‌جویی حداکثری شرایط را برای احیای زاینده رود فراهم نمایند، موضوعی که مسئولان نیز بر آن تاکید دارند و همه امیدوارند با تلاش‌های دولت نتیجه این صرفه‌جویی‌ها را در زنده شدن زنده رود ببینند.

در همین ارتباط به گفتگوی کوتاه با «حجت‌الاسلام حسین میرزایی» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و همچنین «حمیدرضا فولادگر» نماینده سابق ادوار مجلس پرداختیم.

*اصفهان در تمامی بخش‌ها صرفه‌جویی در آب را انجام داد

حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موضوع آب را باید برای بررسی دقیق‌تر به قبل از دولت آیت‌ا... رئیسی و بعد از تشکیل دولت ایشان تقسیم‌بندی کرد، زیرا در دولت قبلی همت و عزمی برای حل مشکلات آبی استان اصفهان وجود نداشت و اگر هم نیتی برای رفع مسائل وجود داشت در مقام عمل خود را نشان نداد.

وی ادامه داد: در دولت فعلی، مجمع نمایندگان استان با رئیس جمهوری جلسه‌ای در خصوص مشکلات زاینده رود برگزار کرد و و آیت‌ا... رئیسی نیز دستورات ویژه‌ای برای تشکیل ستاد احیای زاینده رود و سفر وزیر نیرو به اصفهان برای بررسی مشکلات داشتند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت و شخص رئیس جمهوری با جدیت به دنبال کمک به رفع مشکلات آبی اصفهان هستند و استاندار اصفهان نیز به نمایندگی دولت محوریت پیگیری مشکلات را بر عهده دارد، جلسات متعددی در تهران و اصفهان در حال برگزاری است و تلاش می‌شود با اقدامات منسجم، راهکارهای مناسبی برای رفع مشکلات زاینده رود اجرایی شود.

وی در خصوص سهم صنایع و کشاورزی از منابع آبی استان اظهار کرد: در شرایط کنونی مسئله اصلی این است که آب به میزان کافی وجود ندارد و شرایط سختی است، ابتدا باید تدبیری برای تامین آب داشت تا بتوان در مرحله بعدی برای توزیع آن نیز برنامه‌ریزی مناسبی داشت.

میرزایی با بیان اینکه استان اصفهان در تمامی بخش‌ها صرفه‌جویی لازم را در آب انجام داده است، گفت: باید به دولت فرصت داد تا با اقدامات کارشناسی موضوع زاینده رود را حل کند و شاهد رفع مشکلات استان اصفهان باشیم. البته در هر شرایطی باید به یاد فضل و رحمت خدا نیز بود و از دعا و توسل نیز برای بارش باران بهره ببریم.

*اقدامات چشمگیر صنایع اصفهان برای کاهش مصرف آب

اما حمیدرضا فولادگر، نماینده سابق ادوار مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مشکل زاینده رود یک معضل ملی است و باید همه کمک کنند تا مشکلات این رودخانه و بخش مرکزی کشور برطرف شود. امروز زندگی و اشتغال بسیاری از مردم به زاینده رود گره خورده و لذا می‌طلبد تدابیری ویژه و فوری در زمینه رفع مسائل شکل گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه صنایع بزرگ اصفهان همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن، در راستای کاهش برداشت از زاینده رود اقدامات بسیار خوب و چشمگیری انجام داده‌اند، در برخی موارد آب مورد نیاز این صنایع با سه بار بازچرخانی و استفاده از پساب تامین می‌شود که نشان از جدیت این صنایع در صرفه‌جویی حداکثری در آب مصرفی است.

نماینده سابق ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: میزان برداشت صنایع از زاینده رود به شکل زیادی کاهش داشته و با اقدامات در حال انجام، میزان فعلی نیز کاهش خواهد یافت. همچنین صنعت بزرگ و مادری همچون فولاد مبارکه برای تامین آب مورد نیاز خود به سمت مسیرهای جایگزین نیز حرکت کرده و برای نمونه تامین آب از خلیج فارس را در دستور کار دارد که کمک زیادی به کاهش هر چه بیشتر مصرف آب دارد.

وی افزود: از طرفی استان یزد نیز نباید برای صنایع خود از آب زاینده رود بهره‌برداری کند و رعایت الگوی مصرف در این استان ضروری است، علاوه بر این در بالادست رودخانه شاهد برخی برداشت‌های غیرمجاز هستیم که نیاز است با رعایت قانون از برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری شود و شرایط مدیریت شود.

فولادگر با اشاره به رعایت الگوی مصرف آب در استان اصفهان گفت: خوشبختانه مصرف آب در اصفهان در همه زمینه‌ها مدیریت شده و با حداکثر صرفه‌جویی انجام می‌شود، اگر به مصوبات جلسات شورای عالی آب توجه شود که سهم مصرف آب همه بخش‌ها را مشخص کرده به خوبی مشخص می‌شود که اصفهان نه تنها بیش از سهم خود از منابع آبی استفاده نکرده که حتی مصارف استان اصفهان بسیار پایین‌تر از سهم استان است.

وی گفت: سرانه مصرف آب شرب اصفهان در پایین‌ترین میزان در سطح کشور است، از طرفی رعایت الگوی کشت در سطح استان انجام شده و کشت محصولات با نیاز آبی زیاد در اصفهان وجود ندارد یا بسیار اندک است. در بخش صنعت نیز اجازه ایجاد صنایع آب‌بر و بارگزاری جدید بر منابع آبی استان داده نشده و حداکثر مدیریت مصرف شکل گرفته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار