مصرف آب صنایع بزرگ اصفهان در کمترین میزان است

صنایع بزرگ اصفهان که امروز در حال فعالیت هستند میزان آب مصرفی خود را به کمترین میزان ممکن رسانده‌اند و در بسیاری موارد به جای استفاده از آب از پساب استفاده می‌کنند. 

مصرف آب صنایع بزرگ اصفهان در کمترین میزان است

احمدرضا منزه:

این روزها کمتر کسی است که از مشکلات فلات مرکزی ایران و به خصوص مسائل استان اصفهان به دلیل بروز خشکسالی در این منطقه و خشکی زاینده‌رود بی‌اطلاع باشد.

خشکی زاینده‌رود علاوه بر ایجاد مشکلات معیشتی برای کشاورزان زحمتکش اصفهانی، باعث تشدید آلودگی هوا، گسترش انواع بیماری‌ها، افزایش فرونشست و برخی مشکلات دیگر برای استان اصفهان شده است.

در این میان طی چند روز گذشته شاهد اعتراض برخی کشاورزان اصفهانی در بستر خشک زاینده‌رود و درخواست آنها برای احیای این رودخانه بودیم که البته طی جلسات متعدد برگزار شده میان کشاورزان و مسئولان استان و همچنین سفر وزیر نیرو به استان اصفهان، کشاورزان فرصتی دوباره به مسئولان برای رفع مشکلات دادند و از اعتراض در بستر خشک زاینده‌رود دست کشیدند تا همچنان به احیای زنده‌رود امیدوار باشند.

در این میان برخی افراد فرصت‌طلب یا ناآگاه با بیان برخی مطالب نادرست در فضای مجازی ادعا داشتند که استان اصفهان در مصرف آب در بخش‌های مختلف با مصرف بی‌رویه باعث ایجاد خشکسالی شده است که البته «احمد سالک کاشانی» نماینده سابق ادوار مجلس در گفتگویی کوتاه با «اصفهان امروز» تمامی این ادعاها را تکذیب کرد و بر قناعت و صرفه‌جویی مردم، صنایع و کشاورزان اصفهان در مصرف آب صحه گذاشت.

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی در خصوص موضوع آب و مسائل پیش آمده در این خصوص اظهار کرد: آب انفال است، آب مایه حیات همه موجودات است، آب به یک استان یا یک محل خاص اختصاص ندارد به خصوص وقتی صحبت از آب شرب باشد؛ بنابراین این صحبت که آب متعلق به یک استان است سخنی اشتباه است.

وی ادامه داد: امروز کشاورزی و صنایع نیز نیازمند آب هستند البته در صورتی که آب به میزان کافی وجود داشته باشد، باید به این نکته تاکید داشت که اگر آبی وجود دارد باید در دسترس همه به صورت عادلانه قرار گیرد و اگر آب وجود ندارد باید برای همه وجود نداشته باشد و بی‌عدالتی در این زمینه قابل پذیرش نیست.

نماینده سابق ادوار مجلس با اشاره به ضروت اجرای قانون توزیع عادلانه آب اظهار کرد: صنایع بزرگ اصفهان که امروز در حال فعالیت هستند میزان آب مصرفی خود را به کمترین میزان ممکن رسانده‌اند و در بسیاری موارد به جای استفاده از آب از پساب استفاده می‌کنند. طی بازدیدهای مختلفی که از صنایعی همچون ذو‌ب آهن و فولاد مبارکه داشتیم مشاهده کردیم که میزان استفاده این صنایع مهم از آب رودخانه به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است که جای تحسین دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد ناآگاه و یا فرصت‌طلب با بیان برخی مباحث نادرست در موضوع آب به دنبال ایجاد اختلاف و درگیری هستند و بسیاری از آنها از خارج از کشور دستور می‌گیرند. شاهد ایجاد جوسازی از سوی برخی افراد و جریانات هستیم اما مردم شریف استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان با بصیرت و آگاهی با دشمنان برخورد می‌کنند.

سالک افزود: متاسفانه مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب در دولت قبلی مورد بی‌توجهی قرار گرفت و اراده‌ای برای حل آن وجود نداشت اما دولت فعلی با جدیت به دنبال رفع مشکلات مردم است، موضوع اصلی اینجاست که مشکلات قانونی وجود ندارد و قانون به اندازه کافی در خصوص آب وجود دارد بلکه مشکل در اجرای قوانین است.

وی با بیان اینکه کمترین میزان بارندگی طی 50 سال گذشته در اصفهان به ثبت رسیده است، اظهار کرد: خوشبختانه مردم، صنایع و کشاورزان اصفهان نهایت همکاری و صرفه‌جویی را در مصرف آب داشته‌اند و بیشترین میزان رعایت در مصارف آب را به خود اختصاص داده‌اند و شکی در این موضوع نیست.

نماینده سابق ادوار مجلس تاکید کرد: کشاورزان اصفهان چند سال است با مشکلات مختلفی به دلیل خشکسالی مواجه هستند اما تلاش کردند با صراحت و رعایت قانون، اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند، اکثر کشاورزان از خانواده شهدا هستند و علاقمند به نظام و انقلاب هستند و این بار هم مثل موارد قبلی نقشه دشمنان را خنثی کردند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر وظیفه مدیریت استان این است که در زمینه توزیع عادلانه آب ورود جدی داشته باشد و کمک کند تا هر چه سریع‌تر مشکلات موجود برطرف شود، امروز مشکلاتی همچون نشست زمین، آلودگی هوا، گسترش بیماری‌ها و ... از نتایج خشکی زاینده‌رود است لذا می‌طلبد هرچه سریع‌تر در خصوص رفع مشکلات زاینده‌رود تدابیری ویژه اندیشیده شود، از آب‌های ژرف استفاده شود در عین حال امیدوار بود تا میزان بارندگی‌ها نیز افزایش یابد تا به رفع سریع‌تر مشکلات کمک کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار