فاصله زیاد دانش‌آموزان با پژوهشگری

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: با وجود تاکید سند تحول بنیادین، پژوهشگری هنوز در مدارس و در بین دانش‌آموزان استان بطورکامل نهادینه نشده است و با آن فاصله زیادی دارد.
غلامحسن سخایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پژوهش و آموزش را ۲ اصل جدایی‌ناپذیر و مکمل یکدیگر در نظام تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: نظام آموزشی نیازمند دانش‌آموزان پژوهشگر است.
وی اظهار داشت: هرچند مبحث پژوهش در بین دانش‌آموزان به معاونت ابتدایی و متوسطه مربوط می‌شود ولی این معاونت نیز پیگیر نهادینه‌کردن این مهم در بین مخاطبان نظام تعلیم و تربیت است.
این مسوول با اشاره به وجود بیش از ۴۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در استان گفت: این امکانات فرصت بسیار خوبی برای فعالیت در عرصه پژوهش و بروز ایده‌های خلاقانه دانش آموزان است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری برنامه‌هایی شامل جابر بن حیان و خوارزمی در مدارس گفتت: این برنامه‌ها باید از قالب مسابقه خارج و به شکل پژوهشی پرداخته شود تا بتواند به تربیت دانش آموزان پژوهشگر بپردازد.
سخایی خاطرنشان کرد: محور پژوهش در بین معلمان بسیار پررنگتر از پیش است و در مجموع می‌توان این گونه بیان کرد که انتقال دانش از معلمان به دانش‌آموزان، ثمره مجموعه‌ای از پژوهش‌های فردی، گروهی و اجتماعی است.
معاون اداره کل آموزش و پرورش اصفهان خاطرنشان کرد: هر کار پژوهشی به دانش و مهارت ختم می‌شود بر این اساس ذهن‌پروری و به نوعی حافظه‌محوری با این روش مطرود است.
سخایی با بیان‌اینکه وظیفه آموزش و پرورش، تربیت عمومی است، گفت: در این سیستم باید با شیوه‌های پژوهشی و مهارتی، مهارت‌های اجتماعی، اخلاقی و تربیت اسلامی به دانش آموزان آموزش داده شود.
وی تصریح کرد: پژوهش در فرآیند یادگیری بهواقع یک نیاز همیشگی با سابقه طولانی، اما با رویکرد و قالبی نو در آموزش و پرورش است.
سخایی با بیان اینکه در اصل، مقوله تدریس و یادگیری عرصه‌ای پژوهشی بشمار می‌آید، اظهار داشت: بر این اساس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش، پژوهش‌های موثر و مورد نیازی را که به رشد حرفه‌ای معلم و مهارت‌های تدریس کمک می‌کند، در دستور کار خود قرار دارد.
وی یادآور شد: در این راستا فعالیت‌های پژوهشی فرهنگیان استان در قالب هفت کارگروه خاص پیگیری و دنبال می‌شود.
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، این کارگروه‌ها را شامل درس‌ پژوهی، اقدام پژوهی، سواد رسانه‌ای، مستندسازی، جمع‌آوری ایده‌ها و طرح‌های خلاق، کارگروه تجربه نگاری و آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز برشمرد.
وی ادامه داد: معلمان هر سال طرح‌های خود را پس از انتخاب موضوع در هر یک از کارگروه‌های یاد شده برای داوری ارائه می‌دهند و پس از بررسی نقاط ضعف و قوت و معرفی برگزیدگان، این فرصت برای آنها فراهم می‌شود تا بتوانند طرح خود را در برخی از مناطق آموزش و پرورش اجرا کنند.
در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ بیش از ۹۲۰ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در پنج هزار و ۳۰۰ آموزشگاه استان اصفهان به تحصیل مشغول هستند.





ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار